1397-07-09 12:02
2134
0
57418
به مناسبت هفته سالمندان؛

شعار سازمان جهانی بهداشت "تحکیم حقوق سالمندان" است

شعار سازمان جهانی بهداشت در سال جاری محوریت برنامه ها با« تحکیم حقوق سالمندان» میباشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه اسپی دژ، از تاریخ 7/7/97 لغایت 13/7/97 برای گرامیداشت هفته جهانی سالمند در نظرگرفته شده است. شعار سازمان جهانی بهداشت در سال جاری محوریت برنامه ها با« تحکیم حقوق سالمندان» میباشد.

سازمان ملل متحد در بیانیه حقوق بشر، در سال 1991 پنج اصل را در مورد حقوق سالمندان ارائه نمود. این پنج اصل عبارتند از استقلال، مشارکت، مراقبت، خود شکوفایی و کرامت. در این بیانیه برای هر یک از پنج اصل، مواردی را بیان نموده است که عبارتند از:

1- استقلال

مهمترین چیزی که در سالمندی کیفیت زندگی را افزایش می دهد و باعث می شود سالمندان زندگی بهتری داشته باشند حفظ استقلال است. هدف این است که سالمند بتواند کارهای روزانه خودش را انجام بدهد و چه در خانواده و چه در جامعه فعال باشد. باید به سالمندان اجازه داد تا جایی که ممکن است کارهای روزانه خودشان را خودشان انجام دهند. همچنین هر فعالیتی که به علت سالمندی متوقف می گردد باید با فعالیتی دیگر جایگزین گردد مثلا سالمندی که قبلا می دویده اما دیگر نمی تواند بدود، به جای آن پیاده روی کند. حرکت و فعالیت در کاهش بسیاری از بیماری ها و مشکلات موثر است. حرکت و فعالیت در بهبود فعالیت ذهنی و جلوگیری از فراموشی نیز موثر است.

-افراد سالمند باید از طریق تأمین درآمد، خانواده، حمایت جامعه و یا خود یاوری به غذای کافی، آب، سرپناه، پوشاک و مراقبتهای بهداشتی و درمانی دسترسی داشته باشند.

-برای افراد سالمند باید موقعیت کار کردن را فراهم نمود. این افراد همچنین باید به دیگر فرصتهای شغلی درآمد زا دسترسی داشته باشند.

-افراد سالمند باید قادر به مشارکت در تعیین زمان خروج از نیروی کار باشند.

-افراد سالمند باید به برنامه های تحصیلی و آموزشی مناسب دسترسی داشته باشند.

-افراد سالمند باید قادر به زندگی در محیط هایی باشند که امن بوده و سازگار با سلیقه های شخصی و تغییر ظرفیت هایشان می باشد.

2- مشارکت

شناخت توانایی های سالمندان ازنظر شرکت و نقش رهبری فعالیتهای اجتماعی، نه فقط درجهت منافع خود بلکه برای منافع کل جامعه، اهمیت اساسی دارد. تفکر آینده نگر ایجاب می کندکه به توان بالقوه ی سالمندی به عنوان پایه و مبنای توسعه آیندهایمان آوریم.

-افراد سالمند باید به حضور خود در جامعه ادامه دهند و در تدوین و اجرای سیاستهایی که به طور مستقیم رفاه آنها را تحت تأثیر قرار می دهد مشارکت فعال داشته باشند و دانش و مهارت خود را با نسل جوان به اشتراک بگذارند.

-افراد سالمند باید به دنبال یافتن و توسعه ی فرصتهایی برای خدمت به جامعه باشند. این خدمات را می توانند به شکل داوطلبانه و در موقعیتها یی متناسب با منافع و ظرفیت هایشان ارائه دهند.

-سالمندان باید قادر به تشکیل جنبش یا انجمن افراد سالمند باشند.

3- مراقبت

-افراد سالمند باید مطابق با ارزش های فرهنگی نظام هر جامعه از مراقبت های خانواده، اجتماع و حفاظت بهره مند شوند.

-برای کمک به افراد سالمند به منظور حفظ و به دست آوردن مجدد سطح مطلوب سلامت روانی، احساسی و فیزیکی و پیشگیری از بیماری و تأخیر در شروع آن، دسترسی به مراقبتهای بهداشتی باید برای این افراد فراهم شود.

-به منظور افزایش استقلال، حفاظت و مراقبت از خود افراد سالمند باید به خدمات اجتماعی و حقوقی دسترسی داشته باشند.

-افراد سالمند باید قادر به استفاده از سطوح مناسب مراقبتهای آسایشگاهی حفاظتی، توانبخشی و انگیزش اجتماعی و روانی در محیط انسانی و امن باشند.

- افراد سالمند ساکن در هر نوع سرپناه یا مراکز درمانی و مراقبتی باید از حقوق انسانی و آزادی های اساسی از جمله احترام کامل به کرامت، باورها، نیازها و حریم خصوصیشان و همچنین حق تصمیم گیری در مورد مراقبت از خود و کیفیت زندگیشان برخوردار باشند.

4- خود شکوفایی

-افراد سالمند باید قادر به دنبال کردن فرصت ها برای شکوفایی توانایی بالقوه ی خود باشند.

-افراد سالمند باید به منابع آموزشی، فرهنگی، معنوی و تفریحی جامعه دسترسی داشته باشند.

5- کرامت

- افراد سالمند باید قادر به زندگی کردن در عزت و امنیت باشند و مورد استثمار و سوءاستفاده جسمی یا روانی قرار نگیرند.

-با افراد سالمند باید کاملا بدون در نظرگرفتن سن، جنس، پیش زمینه های نژادی و قومی، ناتوانی یا هر وضعیت دیگر رفتار کرد و فارغ از مشارکت اقتصادی شان به آنها بها داد.

واحد سلامت خانواده شهرستان آق قلا

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.