1396-04-09 16:27
2350
0
40877
خشکی ادامه دارد؛

ناقوس مرگ ماهیان در تالاب هامون / صیادان دست به کار شدند

یکی از مسائلی که در منطقه سیستان از اهمیت بالایی برخوردار است موضوع مرگ ماهیان است که هر ساله با خشکی تالاب شاهد جان دادن شمار بالایی ازماهی ها هستیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از اوشیدا؛ درست یک سال از زمان مرگ و میر بالای ماهی ها در تالاب هامون می گذرد به طوری که این واقعه دردناک بود که تمامی رسانه ها و سازمان های فعال محیط زیست نسبت به آن واکنش نشان دادند چرا که هزاران ماهی در سکوتی مرگبار جان خود را از دست دادند.

هر ساله با نزدیکی فصل بهار به دلیل ورود سیلاب ها از سمت افغانستان که سرریز سدهای آنان می باشد مقداری آب به سمت ایران می آید و ورود این مقدار آب با خود شمار بالایی ماهی به همراه دارد.

ماهی های آمده از سوی افغانستان سبب اشتغال بسیاری از صیادان می شود به طوری که رونق و امید را در منطقه ایجاد می کند و شماری از مردمان محلی را از بیکاری نجات می بخشد.

با آغاز فصل گرما کم کم آب تالاب به دلیل مدیریت نامناسب و شدت تبخیر خشک می شود و ناقوس مرگ ماهیان به صدا در می آید.

جمع آوری ماهی ها توسط صیادان

رئیس اداره شیلات زابل عنوان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما متاسفانه آب موجود در تالاب نیز به سرعت خشک شده و ماهیان موجود در آن با کمبود آب مواجه می شوند.

سرگزی به خبرنگار اوشیدا گفت: با توحه به اهمیت موضوع صیادان منطقه اقدام به جمع آوری ماهی ها از درون رودخانه ها، کانال ها و به ویژه گودال ها کرده اند تا به سرعت محلی مناسب جهت رشد و پرورش انتقال یابند.

وی تصریح کرد: صیادان ماهی های جمع آوری شده را به استخرهای خاکی و بتنی موجود در منطقه منتقل می کنند و در صورتی که ماهی هایرصید شده از وزن خوبی برخوردار باشند در بازار به فروش می رسانند.

سرگزی تاکید کرد: علاوه بر صیادان، کارشناسان اداره شیلات نیز در محل کانال ها و انهار حضور یافته و اقدام به جمع آوری ماهیان کرده اند تا از اتلاف آنان جلوگیری به عمل آید.

وی گفت: سال گذشته مقدار زیادی ماهی از سراسر منطقه شمال استان جمع آوری شد و به استخرها سپرده شد اما با این حال مقدار زیادی ماهی در تالاب اتلاف شد که با این حال هم توانست منبع درآمد خوبی برای صیادان شود چرا که با جمع آوری لاشه ماهی ها و فروش به کارخانه های پودر سازی درآمد خوبی را نصیب مردم کرد.

سرگزی در پایان بیان کرد: ماهیان به عنوان نعمت الهی تاثیر خوبی در منطقه دارند چرا که سبب رونق و اشتغالزایی شمار زیادی از مردم بومی و صیادان می شوند هرچند در ۱۸ سال گذشته به دلیل خشکسالی ها شاهد بیکاری شمار بالایی از شاغلان این عرصه شده ایم اما با این حال هرساله پس از بازگشت مقداری آب به منطقه باز هم با خود اشتغال را به ارمغان می آورند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.