1396-04-26 16:48
2203
0
41561
عیسی غلامی کارشناس امنیتی و اطلاعاتی :

نهادهای حاکمیتی در خصوص ساختار اطلاعاتی و امنیتی کشور تجدید نظر بکنند / باید سازمان اطلاعات زیر نظر رهبری جای وزارت اطلاعات بیاید

 مسئول سابق حفاظت اطلاعات سپاه گلستان گفت : معتقدم که وزارت اطلاعات باید تبدیل به سازمان اطلاعات شده و مسئولش توسط مقام معظم رهبری تعیین شود تا این مجموعه اطلاعاتی و امنیتی بسیار مهم دستخوش مشکلات و چالش های سیاسی ناشی از تغییر دولت ها نشود .

به گزارش گلستان ما ؛ عیسی غلامی جانباز 70 درصد جنگ تحمیلی و شهید زنده که مسئولیت حفاظت اطلاعات سپاه نینوا گلستان را نیز در کارنامه خدمتی خود دارد در واکنش به حوادث تروریستی یک ماه پیش تهران اظهار کرد : نکاتی وجود دارد که خوب هست توسط دوستانی که ماموریت و مسئولیت امنیتی و اطلاعاتی در این کشور دارند توجه جدی به آن کنند .

غلامی افزود : بنده این توفیق داشته ام که به مدت سه دهه با ماموریتهای امنیتی و اطلاعاتی در انقلاب اسلامی خدمت کنم و به نظرم امروز می بایستی مجموعه حاکمیت و نهادها و سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی بنشینند و در خصوص ساختار اطلاعاتی و امنیتی کشور تجدید نظر بکنند.

وی تصریح کرد : اینکه یک گروه تروریستی با کلی سلاح و مهمات به داخل کشور بیاید و خانه تیمی تشکیل بدهد و همه جا را بهم بریزد ، رابطینی را به خودش متصل بکند و به دو نماد مهم کشور حمله مسلحانه انجام دهد ( نماد سیاسی کشور مجلس و نهاد مذهبی و انقلابی و حاکمیتی کشور حرم مطهر حضرت امام ) جای تامل دارد .

رئیس شورای نگهبان استان گلستان اضافه کرد : درست است ضد انقلاب از ابتدای انقلاب در صدد ضربه زدن به انقلاب اسلامی بودند ولی رویه این بوده که تحرکات آنها رصد می شد ، وقتی به نقطه صفر مرزی می رسیدند متناسب با شرایط و اشراف اطلاعاتی که روی تیم های آنها داشتیم به برخی ها در نقطه صفر ضربه می زدیم و برخی کنترل و مراقبت می شدند و بعد از اینکه عوامل آنها در داخل کشور شناسایی می شدند ، خانه های تیمی داخل شهرها نیز کنترل می شد و بلافاصله دستگیر یا در تعقیب و گریز کشته می شدند ، این درگیری ها در رسانه ها هم گفته نمی شد تا احساس امنیت مردم حفظ بشود .

وزارت اطلاعات باید تبدیل به سازمان اطلاعات شود

غلامی تاکید کرد : اینکه دو تیم تروریستی بیایند و در پایتخت کشور به ما ضربه بزنند می بایستی مورد توجه سیستمهای اطلاعاتی قرار بگیرد ، باید ساختار امنیتی کشور تغییر پیدا کند ، ساختار امنیتی کشور که متولی آن با وزارت اطلاعات است ساختار کارامد و موفقی نیست ، معتقدیم که وزارت اطلاعات باید تبدیل به سازمان اطلاعات شود و مسئولش توسط مقام معظم رهبری مشخص شود تا این مجموعه اطلاعاتی و امنیتی مهم دستخوش مشکلات و چالش های سیاسی ناشی از تغییر دولت ها نشود.

وی یادآور شد: بالاترین نهاد اطلاعاتی و امنیتی ما تحت عنوان یک " وزارتخانه " است و قانون آن در سال 1362 تصویب شده و آن موقع در تصویب آن دقت نظر جامع اطلاعاتی ، امنیتی و سیاسی مورد نیاز مد نظر نبوده و یا اگر هم بوده الان بعد از گذشت سه دهه نیاز به بازنگری دارد .

10 تا نماینده می توانند وزیر اطلاعات را استیضاح کنند

این کارشناس مسائل امنیتی گفت: شان وزیر اطلاعات در نظام حقوقی ما مثل شان وزرای محترم دیگر است ، بر اساس قوانین موجود هر یک از نمایندگان مجلس می تواند هر یک از وزرا را به صحن علنی فرا بخواند و از او سوال کند یا ده تا نماینده می توانند طرح استیضاح هر وزیری را به هیئت ریسه بدهند و هیئت رئیسه موظف است که به آن رسیدگی کند و مورد استیضاح قرار بگیرد .

وی اذعان کرد : وزیر اطلاعاتی که مثل وزیر تعاون ، وزیر نفت و یا وزیر صنعت از جهت حقوقی در نظام فعلی یکی است و با تغییر دولتها جابجا می شود ، دیگر آن آرامش و ثبات لازم را ندارد تا بخواهد سیاستهای کلان میان و بلند مدت اطلاعاتی و امنیتی خودش را پیگیری کند و به تبع همین موضوع در استانها ممکن است برخی نمایندگان مجلس بخواهند فشارهایی به همکاران ما در اداره کل اطلاعات وارد کنند و مشکلاتی در روند در کار بوجود بیاورند .

غلامی افزود : در طول سه دهه گذشته شاهد این اتفاقات بودیم ، به همین جهت وقتی دولتی با آرای مردمی تغییر می کند رئیس جمهور منتخب ممکن است گرایش سیاسی خاصی داشته باشد و وزیر اطلاعات را از طیف خودش انتخاب کند و با این کار سیاستهای کلان امنیتی وزارت اطلاعات دستخوش تغییرات و تحولات دولتها می شود و باعث می شود که نقاط کور و حفره های امنیتی ایجاد شود .

این کارشناس امنیتی با اشاره به اینکه ضد انقلاب در دو برهه از همین مساله ضربه سختی به نظام زد گفت : در دولت خاتمی وزارت اطلاعات دستخوش مسائل سیاسی شد که هم قتل های زنجیره ای صورت گرفت و هم ترورهایی انجام شد ، شهید لاجوردی و صیاد شیرازی در سالهای 77 و 78 شهید شدند در دولت خاتمی آن موقعی که وزارت اطلاعات با چالش های سیاسی مواجه بود .

مسئول قتل های زنجیره ای از طیف سیاسی رئیس جمهور وقت بود

غلامی تصریح کرد : در موضوع قتلهای زنجیره ای ، مسئولین اصلی مجموعه آمدند خلاف قانون عمل کردند و وقتی یک جریان خطرناک تعدادی از چهره های سیاسی که از جمله دشمنان بی خطر ما بودند را با آن وضع فجیع به قتل رساندند ، فردی که سرتیم رسیدگی کننده به این کار بود خودش گرایش سایسی هماهنگ با دولت وقت داشت و فردی بود که خودش مدیر کل اطلاعات استان فارس بود که با فشار سیاسی به وزیر وقت آقای دری نجف آبادی تحمیل شد که وزیر هم راضی نبود و همین فرد سرتیم قتل های زنجیره ای شد ، البته خواستند گردن نیروهای انقلابی بیندازند ولی موفق نشدند .

وی ادامه داد : یک ماه پیش هم این حوادث تروریستی ناگوار در تهران اتفاق افتاد که اگر تعیین رئیس مجموعه مهم اطلاعاتی و امنیتی کشور به تغییر دولتها مرتبط نباشد و توسط مقام معظم رهبری منصوب شود شاهد این قبیل مشکلات و حفره های امنیتی دیگر نخواهیم بود ، بنده با خیلی از همکاران در مجموعه های اطلاعاتی و نهادهای دیگر صحبت کردم که آنها نیز به همین جمع بندی رسیدند که قانون تشکیل وزارت اطلاعات در سال 62 تصویب شده است ، بعد از دو سه دهه تجربه مورد بررسی مجدد قرار گیرد و ساختار وزارت اطلاعات تغییر کند .

مسئول هیات نظارت بر انتخابات استان گلستان گفت : ما در نیروهای مسلح شاهد پیشرفت هستیم ، صنعت دفاعی پیشرفتهی ما متصل به نیروهای مسلح است . ما در صنعت موشکی جزو کشورهای برتر دنیا هستیم به جهت اینکه متصل به نیروهای مسلح است و فرماندهان نیروهای مسلح دارای ثبات در انتصاب هستند و با تعویض دولتها جابجا نمی شوند .

با تغییر دولتها نباید ساختار بالاترین نهاد اطلاعاتی و امنیتی دچار تغییرات شود

غلامی بیان داشت : در مسائل موشکی حرف اول را می زنیم و پاسخ محکم و کوبنده ای هم به تروریستها دادیم ، صنایع موشکی توسط نیروهای انقلابی و مسلح کشور هدایت می شود خب از این تجربه در جاهای دیگر استفاده کنیم . در کشورهای دیگر هم بالاترین نهاد اطلاعاتی ریسش توسط بالاترین مقام کشور منصوب می شود و با تغییر دولتها نباید ساختار بالاترین نهاد اطلاعاتی و امنیتی دچار تغییرات شود.

وی یادآور شد : الان مجلس هماهنگ با دولت است ولی ممکن است در دوره هایی مجلسی تشکیل شود که بخواهد وزیر را استیضاح بکند ، و وقتی وزیری که دغدغه استیضاح داشته باشد ثبات کار و طرح ریزی امنیتی بلند مدت ندارد .

وی در پایان اضافه کرد : اگر ساختار اطلاعاتی و امنیتی کشور باثبات ، منسجم و بدور از تنش ها و رفت و آمدهای سیاسی باشد این مشکلات قطعا بوجود نخواهد آمد .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.