1397-03-30 19:23
3534
1
54512
استاندار دستوری که جیب منفعت طلبان را پر می کند لغو کند

بازارسیاه فروش جواز نانوایی در گلستان / یک برگ کاغذ 70 میلیون تومان !/ واکنش معنادار فرزند شهید در بندرگز

انسداد سامانه صدور مجوز برای نانوایی در استان گلستان باعث شده تا بازارسیاه فروش مجوز و سوداگری بوجود بیاید ، همچنین این امر مخالف اشتغال زایی و کارآفرینی در حوزه اقتصاد مقاومتی و استفاده از سرمایه گذاری های جدید است .

به گزارش گلستان ما ؛ یکی از مشکلات عمده در استان گلستان صدور قوانینی است که باعث شده تا در راستای تحقق اسناد بالادستی همچون اقتصاد مقاومتی ، کارآفرینی و اشتغال زایی با موانعی روبرو شویم .

طبق آمار بیش از 2000 نانوایی در استان گلستان وجود دارد ، همچنین استان گلستان قطب تولید گندم کشور است و گندم این استان به دلیل داشتن گلوتن بالا جهت آردسازی و خمیر با کیفیت مورد توجه بوده است ، با توجه به جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری استان و تنوع اقوام مختلف ، نان یکی از غذاهای اصلی مردم استان می باشد  و نیاز به نانوایی جدید می تواند هم به تامین غذا و هم اشتغالزایی در این حوزه کمک کند .

اما یک دستور نانوشته و یک قانون نامناسب در استان گلستان باعث شده تا مجوز نانوایی جدید صادر نشود ، این امر در پی فشار صنوف مختلف به دلایل واهی چون ملتهب شدن فضا و استفاده از سرمایه گذاری قدیمی است اما این امر باعث شده تا جلوی تولید ، کارآفرینی و اشتغالزایی گرفته شود .همچنین خیلی از افراد با توجه به اینکه شغل شان نانوایی و خبازی است ، نمی توانند مجوز بگیرند در عوض برخی ها به سبب ارتباطاتی که داشته توانسته اند مجوز بگیرند و بدون اینکه زحمتی بکشند ، آن را اجاره داده و ماهانه مبلغ زیادی را بابت اجاره دریافت می کنند .

همچنین انسداد صدور مجوز نانوایی باعث شده تا بازار سیاه فروش مجوز به وجود بیاید و گاها تا 70 میلیون قیمت مجوز نانوایی در حال خرید و فروش است ، این در حالیست که اگر صدور مجوز آزاد شود نه تنها به اشتغالزایی کمک می کند و باعث رقابتی شدن فضا و بالارفتن کیفیت نان و تبحر پرسنل نانوایی می شود ، بلکه  باعث جذب سرمایه گذاری جدید در این عرصه می شود .

طبق برآوردها نانوایی یک کسب و کار کوچک است که با حدود 70 میلیون تومان 3 نفر را مشغول بکار می کند و دولت نیز در تمامی دستورالعمل ها و بخشنامه های خود پیوست اشتغالزایی را مطرح کرده است ، پس چگونه است که تیم دولت در استان گلستان مغایر دستورالعمل های دولت در حوزه کارآفرینی ، جلوی صدرو مجوز و اشتغال های جدید را گرفته است .

سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان به عنوان نهاد متولی با صدور جواز جدید نانوایی ها موافق است اما دست هایی در کار است که نمی گذارند و عده ای به دلیل منافع خود با تشکیل تجمعاتی در ماههای اخیر خواسته اند این امر اتفاق نیفتد .

اینکه یک فرزند شهیدی در شهرستان بندرگز که شغلش هم نانوایی است نتواند مجوز بگیرد و با عصبانیت سرش را به دیوار بزند که پدرش در راه نجات این مملکت جان خودش را از دست داده اما یک مجوز نانوایی به پسرش نمی دهند ، واقعه دردناکی است که توجه بیشتر استانداری گلستان را می طلبد .

وانگهی ؛ همیشه خواستیم با نگاه حمایتی یا رانت واردات یا رانت تسهیلات و یا رانت موقعیت خواستیم تولید داخلی را نجات دهیم در حالیکه رقابتی کردن این عرصه ، ایجاد سرمایه گذاری های جدید و استفاده از توان نفرات جدید می تواند به تحرک فضا و جلوگیری از فضای رکود کمک کند .

در واقع ما اگر می خواهیم در عرصه اقتصادی شاهد رقابت واقعی باشیم نه صف کشی توانایی های رانتی باید صدور مجوز کسب و کارهای جدید ، سرمایه گذاری و اشتغال را با رویکرد تولید ملی و توجه به حقوق مصرف کننده سوق دهیم و حتما موفق خواهیم شد .

استانداری گلستان متوجه باشد به دلیل انسداد صدور مجوز نانوایی بازار سیاه فروش مجوز و سوداگری خرید و فروش مجوز خبازی به وجود آمده و اگر واقعا دولت دنبال اشتغالزایی است باید با ورود عناصر پایین دستی و سرمایه گذاری جدید موافقت کند و در صورت لزوم این قرارداد ناعادلانه را از میان راه بردارد.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.