1397-11-30 06:08
1597
0
61288
چهل باید در نهضت گام دوم /

میراث داران ۵آذر پیشگام در گام دوم انقلاب اسلامی / لبیک جریان انقلابی گلستان به پیشگامی در گام دوم انقلاب اسلامی (۱)

اکنون در آغازین روزهای ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی،  مردم و جریان انقلابی استان گلستان با چنین پشتوانه تاریخی و معنوی در نهضت اسلامی و چهل سال استقامت و پایداری در خط امام و رهبری؛ یکی از مخاطبان اصلی پیشگامی در گام دوم انقلاب اسلامی  یعنی مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدن‌سازی نوین ‌است. 

به گزارش گلستان ما؛ حسن بیارجمندی استاد دانشگاه طی سلسله یادداشتی هایی بدنبال بررسی چهل بایسته در گام دوم انقلاب اسلامی در استان گلستان است. در اولین یادداشت وی به بررسی ضرورت و اهمیت پیشگامی مردم انقلابی استان پرداخته است.

هم‌زمان با سالروز قیام مردم انقلابی تبریز در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶، هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم استان آذربایجان شرقی با رهبرانقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی و راهبر نهضت گام دوم با اشاره به یوم‌الله ۲۹بهمن_ که از روزهای جلوه‌ی ویژه‌ی خداوند ، که مردم تبریز آفریدند _ فرمودند که : "در حوادث اول انقلاب، تبریزی‌ها شق‌القمر کردند و توطئه‌ی دشمن به دست خود مردم خنثی شد. امام (به این مضمون) فرمودند: نگران نباشید؛ تبریزی‌ها خودشان جواب خواهند داد. و همین هم شد."

معظم له در ادامه افزودند که :" بعد در دفاع مقدس و حوادث سال ۸۸ هم مردم تبریز پیش‌گام بودند. همه‌ی کشور در ۹دی بیرون آمدند، اما تبریزی‌ها در ۸دی راه‌پیمایی کردند." و در مهمترین فراز از بیانات شان فرمودند: " در این گام دوم هم پیش‌گام باشید و ان‌شاءالله خواهید بود."

این تمسک معظم له به اصل دعوت در خصوص گام دوم انقلاب اسلامی در اولین دیدار و بیانات عمومی و آنهم از یکی از استان های پرچمدار نهضت اسلامی در عصر معاصر از مشروطه مشروعه تا کنون؛ در نوع خود بی نظیر و قابل توجه است.

چند روز پیش آیت‌الله شب‌زنده‌دار در جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به دیدار اخیرش با رهبر معظم انقلاب اسلامی روایتی از «بیانیه گام دوم انقلاب» را نقل کرده بود که حکمت این توسل به اصل دعوت برای پیشگامی در گام دوم را آشکار می کند : "ایشان فرمودند که من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم و فرمودند من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی می‌گویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند ولی راجع به این می‌گویم این کار را بکنند. این درخواست و مطالبه را ایشان دارند."

رهبر معظم انقلاب اسلامی و راهبر نهضت گام دوم در اولین دیدار عمومی و در تایید روایت آیت الله شب زنده دار با اشاره به پیشینه انقلابی مردم استان آذربایجان شرقی و شهر شهیدپرور تبریز این مطالبه و درخواست را برای پیشگامی مطرح نمودند.

اما دیگر استان ها چطور ؟ پیشگامان نهضت اسلامی با عنایت به دعوت عمومی در بیانیه و روایت تکمیلی یاد شده ، اصل بایسته پیشگامی را می بایست سرلوحه کار خود در این مقطع بسیار حساس قرار دهند ؛ که«وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُوْلَئكَ الْمُقَرَّبُون‏»؛ و پيشگامان پيشگامند، آن ها مقرّبانند.

مردم جرجان و استرآباد عصر مشروطه مشروعه به رهبری حاج سید طاهر حسینی مجتهد استرآبادی و نیز  مردم گرگان و دشت عصر نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) که بعد از رحلت آیت الله بروجردی(ره) پرچمدار مرجعیت و راه نورانی آن حضرت در این منطقه شدند و با پایداری و مجاهدت خود ،حماسه ۵آذر سال ۱۳۵۷ در گرگان و ۱۲دی در گالیکش و گنبدکاووس را آفریدند ؛از پیشگامان این نهضت هستند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مردم این منطقه از پیشگامان دفاع از انقلاب اسلامی و عرصه ۸سال دفاع مقدس بودند و در ۸دی سال ۱۳۸۸ نیز باز حماسه آفرینی نمودند

این وفاداری و پیشگامی از سوی رهبر معظم انقلاب در دیدار آذر سال ۱۳۹۵ با اعضای ستاد اجلاسیه ۴ هزار شهید این منطقه مورد تایید و تجلیل ویژه قرار گرفت : " یک نکته هم مسئله‌ی وفاداری این مردم به انقلاب و مسائل انقلاب است. من سال ۴۳ آمدم گرگان، آنجا منبر میرفتم. حدود یک سال بعد از قضایای پانزدهم خرداد بود؛ دهه‌ی دوّم یا سوّم صفر بود؛ آن اجتماع و حرکتی که مردم میکردند و آن استقبالی که مردم میکردند و آن هیجانی که مردم نشان میدادند، برای من شگفت‌آور بود؛ نشان‌دهنده‌ی بیداری و علاقه‌مندی مردم به این حرکت بود؛ هنوز آن‌وقت خبر زیادی هم که نبود، هنوز مبارزه همه‌گیر و فراگیر که نشده بود.

 بعد هم قضایای دوران انقلاب. همین مسئله‌ی پنجم آذر -که روز مهمّی در قضایای گرگان است. مردم در گرگان، قضایای حمله‌ی به حرم امام رضا در مشهد را شنیدند و به‌طور خودجوش به حرکت درآمدند؛ نه کسی دعوت کرد، نه کسی پذیرایی کرد، آمدند وسط میدان که خب به آنها حمله شد. یکی دو هفته بعد در گنبدقابوس هم این اتّفاق افتاد، در گالیکِش هم این اتّفاق افتاد؛ یعنی مردم وسط میدان آمدند.

 یا اوایل انقلاب در این حرکتی که در آنجا از طرف مارکسیست‌ها اتّفاق افتاد -آن کشتار و آن تجزیه‌طلبی و اینها- عمده‌ی آن چیزی که توانست گرگان را نجات بدهد یا آن منطقه را نجات بدهد یا ترکمن‌صحرا را نجات بدهد، ایستادگی مردم بود.

در دوران دفاع مقدّس هم، هم ارتش -همان لشکر ۳۰ - و هم لشکر ۲۵ سپاه منطقه‌ی گلستان و گرگان، واقعاً خوش درخشیدند و کارهای بزرگی را انجام دادند . یک روز آقای نورمفیدی  هم بودند که بنده رفتم مرکز و جمعی از دوستان گرگانی هم آمده بودند آنجا، به نظرم مرحوم آقای طاهری هم آنجا بود؛ خداوند ان‌شاءالله ایشان را هم رحمت کند و درجاتش را عالی کند،  ایشان هم خیلی نقش داشت. به هرحال این حضور آنها در عرصه‌ی جنگ و فعّالیّتهایی که انجام میدادند، فعّالیّتهای فوق‌العاده‌ای بود.

من از همین‌جا سلام میفرستم به تک‌تک مردم عزیزمان از شیعه و سنّی و بخصوص به علمای منطقه از شیعه و سنّی؛ من واقعاٌ به مردم گرگان احساس محبّت و اعتماد و اخلاص میکنم."

اکنون در آغازین روزهای ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی،  مردم و جریان انقلابی استان گلستان با چنین پشتوانه تاریخی و معنوی در پیشگامی نهضت اسلامی و چهل سال استقامت و پایداری در خط امام و رهبری؛ یکی از مخاطبان اصلی پیشگامی در گام دوم انقلاب اسلامی  یعنی مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدن‌سازی نوین ‌است.  

مرحله ای که با عنایت به اینکه ما را  وارد فرایند بزرگ و جهانیِ انقلاب اسلامی می کند؛ از اهمیت دو چندان و در نتیجه خطیری برخوردار است و جز با تمسک به گنجینه معارف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی میسر نخواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.