1398-02-18 00:50
1671
0
63098

دعای روز دوم ماه مبارک رمضان + شرح و صوت

در قسمت اول دعاي روز دوم ماه مبارك رمضان نزديكي به خشنودي خدا و دوري از خشم او را مسألت مي‌كنيم.

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ قَرّبْني فيهِ الى مَرْضاتِكَ وجَنّبْني فيهِ من سَخَطِكَ و نَقماتِكَ و وفّقْني فيهِ لقرآئةِ آياتِكَ برحْمَتِكَ يا أرْحَمَ الرّاحِمين.

خداوندا، مرا در اين روز به رضا و خشنوديت نزديك ساز و از خشم و غضبت دور فرما و براي قرائت آيات قرآنت توفيق ده، به حق رحمتت اي مهربان‌ترين مهربانان.

دريافت فاي صوتی دعای روز دوم ماه مبارک رمضان

شرح دعاي روز دوم ماه مبارك رمضان «اللّهُمَّ قَرِّبْني فيهِ اِلى مَرْضاتِكَ وَ جَنِّبْني فيهِ مَنْ سَخَطِكَ و نَقْماتِكَ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِقِراءَةِ آياتِكَ بِرحْمَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمين: خدايا نزديك كن مرا در اين ماه به سوى خوشنوديت و بر كنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفيق ده مرا در آن براى خواندن آيات قرآن به رحمت خودت، اى مهربانترين مهربانان» مي‌نويسد: در قسمت اول دعاي روز دوم ماه مبارك رمضان نزديكي به خشنودي خدا و دوري از خشم او را مسألت مي‌كنيم. 

هر كس كه به سوي رضايت خداوند حركت كند، از خشم او دور مي‌شود و هر كسي كه از خشنودي و رضايت خداوند فاصله بگيرد، حتماً به طرف خشم الهي در حركت است. زيرا اين دو با هم رابطه متقابل دارند. در دعايي كه پس از يكي از نمازهاي شب نيمه‌شعبان وارد شده است، اين چنين آمده است: «اَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقابِكَ وَ اَعُوذٌ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ...‌» «خدايا از مجازاتت به بخششت و از خشمت به خشنوديت پناه مي‌برم». [الكافي، ج 3، ص 469] البته جلب رضايت خدا و اجتناب از خشم او توسط انجام دستورات الهي و ترك معاصي امكان‌پذير است. 

هنگامي اين دعا به موضوع اجابت مقرون مي‌شود كه ما در كنار خواندن چنين دعايي، در مرحله عمل هم به گونه‌اي باشيم كه اعمال ما در مسير كسب رضايت خداوند و دوري از خشم او باشد. هنگامي كه امام صادق (ع) براي اقامه نماز از منزل به سوي مسجد حركت مي‌كردند مشغول اين دعا مي‌شدند: «... خَرَجْتُ أبْتِغاءَ رِضوانِكَ وأجْتِنابَ سَخَطِكَ ...» «خدايا براي كسب خشنودي تو و دوري از خشمت خارج شدم...» [مستدرك الوسائل، ج 3، ص 437] و اين نشان مي‌دهد كه يكي از مصاديق اين دعا، اقامه نماز مي‌باشد. 

اينك به بيان مختصر چند نمونه، از مصاديق رضا و سخط الهي مي‌پردازيم: 

امام باقر(ع) فرمودند: «خشنودي خداوند بلندمرتبه در اطاعت از امام، پس از كسب معرفت اوست». [الكافي، ج 1،‌ 185] 

در حديث ديگري نيز اميرالمومنين علي (ع) فرمودند: «نشانه رضايت خداوند از بنده، رضايت بنده به تمام مقدرات خداوند است ـ چه آن مقدرات خوش آيند، و چه ناخوشايند باشند ـ». [غررالحكم، ص 104] 

حضرت امام حسين (ع) هم فرمودند: «رضايت خداوند بلندمرتبه در رضايت اهل‌بيت است». [بحارالانوار، ج 44، ص 367] 

پيامبر اكرم (ص)فرمودند: «هر كه شب را صبح كند در حالي كه در قلبش خيانت و نيرنگي نسبت به برادر مسلمانش داشته باشد، آن شب را در خشم خداوند صبح كرده است». [من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 15] 

حضرت علي (ع) فرمودند: «بنده‌اي كه بغض ما را در دل داشته باشد، خداوند بر او خشم مي‌نمايد». [بحارالانوار، ج 27، ص 179] 

پيامبر اسلام(ص) فرمودند: «رضايت خدا در رضايت پدر و مادر و خشم خداوند در خشم آنهاست» [مستدرك‌الوسائل، ج 14، ص 286] 

در قسمت دوم اين دعا از خداوند مي‌خواهيم توفيق تلاوت آيات قرآن نصيب ما كند. 

در قرآن كريم و روايات مأثوره و سيره اهل‌بيت پيامبر (ص) مطالب فراواني در آثار، فوايد و ثواب تلاوت قرآن و آداب آن ذكر شده است كه به نمونه‌هايي از آن مي‌پردازيم: 

قرآن مي فرمايد: فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ [سوره مزمل ـ آيه 20] هر چه مي‌توانيد قرآن تلاوت كنيد. 

وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا [سوره مزمل ـ آيه 4] قرآن را آرام و شمرده و با دقت و تأمل بخوان. 

فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ [سوره نحل ـ آيه 98] هر گاه قرآن تلاوت كردي، پس از شيطان رانده شده به خداوند پناه ببر.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط:

دعای روز اول ماه مبارک رمضان

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.