1396-03-08 18:34
1198
0
39615
دستور معاون اول رئیس جمهور که به ضرر واحدهای تولید شد؛

تعرفه واردات مواد اولیه سال ۹۶ آب پاکی را روی دست صنایع تکمیلی ریخت

اتفاقات مناسبی در کتاب تعرفه های سال ۱۳۹۶ در حال وقوع بود که امیدی را در خصوص موضوع واردات مواد اولیه و تامین خوراک صنایع لوله و پروفیل به‌وجود آورد، اما متاسفانه در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ با دستور معاون اول رئیس جمهوری ( آقای جهانگیری) قرار بر این شد که تعرفه‌هایی که برای سال ۱۳۹۵ در نظر گرفته بودند در کتاب تعرفه‌های سال ۱۳۹۶ تکرار شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از تهران نیوز ،کتاب قانون مقررات صادرات و واردات کتابی است که شامل تعرفه های گمرکی، میزان حقوق گمرکی و سود بازرگانی، قانون مقررات صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی آن همچنین پیوستهای مرتبط با تجارت خارجی را در برمی گیرد که تعرفه های هر سال بعد از تصویب توسط هیات وزیران منشر می شود.

هر ساله بنا بر شاخص های مختلف و اتفاقات سال گذشته کتاب تعرفه های گمرکی سال جدید را در ابتدای سال می نویسند که بر اساس آن سرمایه گذاران، تولید کنندگان داخلی، واردکنندگان و فعالان اقتصادی در بازار فعالیت می کنند.

به گفته کارشناسان در کتاب تعرفه های سال ۱۳۹۶ اتفاقات مناسبی در حال وقوع بود که امیدی را در خصوص موضوع واردات مواد اولیه و تامین خوراک صنایع لوله و پروفیل به وجود آورد، اما متاسفانه در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ با دستور معاون اول رئیس جمهوری( آقای جهانگیری) قرار بر این شد که تعرفه هایی که برای سال ۱۳۹۵ در نظر گرفته بودند در کتاب تعرفه‌های سال ۱۳۹۶ تکرار شود.

 این تصمیم در حالی آب سردی بر تن صنایع پروفیل بود که تمام تصمیمات اصلاح تعرفه‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شده و در کمیسیون ماده یک هم به تصویب رسیده بود، اما بعد از اقدام معاون رئیس جمهوری برای تکرار کتاب تعرفه سال گذشته، آن اصلاحات نیز بلاتکلیف ماند.

جالب است بدانید که  تعرفه لوله و پروفیل به عنوان یک محصول نهایی ۱۵ درصد است، در حالی که تعرفه واردات فولاد به عنوان مواد اولیه ۲۰ درصد است.

تا قبل از سال ۹۳ تعرفه واردات ورق مورد نیاز صنایع تکملی ۴درصد بود اما در اویل سال ۹۴ این تعرفه به ۱۵ درصد افزایش یافت که بعد از پیگیری و اعتراضات صنایع تکملی وزارت صنایع اعلام کرد که غلط تایپی بوده است و بعد از یک ماه آن را به ۱۰درصد کاهش دادند. در سال ۹۵ به یکباره تعرفه ها به بهانیه حمایت از تولید داخل از ۱۰درصد به ۲۰درصد رسید که به عبارت دیگر ۵۰۰درصد افزایش یافت این در حالی است که بنا به تعهدات، وزارت صنایع قرار شد مواد اولیه صنایع تکمیلی را تامین کند.

به گفته واحد های تکمیلی، مجتمع فولاد مبارکه و دو کارخانه محدود ورق ساز که متعهد به تامین ورق های فولادی به خصوص ورق هایی با ضخامت زیر ۳ میلی متر مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی شده بودند، متاسفانه نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

تعرفه مواد اولیه باید صفر باشد

امیر حسن کاوه ،دبیر سندیکای لوله و پروفیل با اشاره به شرایطی که تولیدکنندگان این حوزه برای دریافت مواد اولیه از فولاد سازان داخلی متن نظر دارند، عنوان کرد: انتظار ما این است که مواد اولیه ساخت لوله و پروفیل از طرفی فولادسازان تحویل فوری داشته باشد، چرا که ما امروز در صف‌های سه ماهه ثبت سفارش می‌کنیم که این به تولید محصولات نهایی آسیب وارد می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: از آنجایی که درخواست ما از فولاد سازان داخلی مشخص است و آنها نیز دقیقا از نیاز ما و جنسی که سفارش می‌دهیم از قبل آگاهی دارند می توانند بلافاصله تحویل را انجام دهند و ایجاد صف‌های سه ماهه امری غیر ضروری است، اصلاً یکی از علت‌هایی که خرید از تولیدکنندگان داخلی را به خرید از تولید کنندگان خارجی ترجیح می‌دهیم این است که با آشنایی که آنها از نیاز ما دارند می‌توانند به صورت فوری کالا را تحویل دهند.

کاوه در این خصوص به خبرنگار تهران نیوز گفت:تعرفه مواد اولیه باید صفر باشد که کمک به صنایع تبدیلی و تکمیلی پایین دستی شود ولی این گونه نیست.

وی به اهمیت مشخص شدن تعرفه ها اشاره کرد و اظهار کرد: پس تامین مواد اولیه برآیند و با تمام دیوارهای بلند تعرفه‌ای ترجیح دادند ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ورق مواد اولیه لوله و پروفیل را از طریق واردات تامین کنند که اگر تامین نمی‌شد همین ۳۰ درصد ظرفیت فعال هم از کار می‌افتاد.

کاوه با اشاره به اینکه  علیرغم حمایت های دولت، فولاد مبارکه خود واردکننده است، اظهار کرد: ما از ابتدای سال گفته بودیم که افزایش تعرفه ورق های فولادی به ضرر تولیدکنندگان داخلی است در حالیکه باید از خام فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده در داخل کشورایجاد شود.

اما با توجه به عدم تامین مواد اولیه از کارخانجات داخلی قرار بر این شد تعرفه ها در سال ۹۶کاهش پیدا کند که با دستور معاون اول ریاست جمهوری این اتفاق صورت نگرفت.

اقدام وزارت صنعت در بحث تعرفه‌های مواد اولیه مانع از برنامه‌ریزی می‌شود

دکتر رضا زائر حیدری ، کارشناس بازار فولاد مقیم برزیل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه صنعت تهران نیوز، در خصوص عدم تغییر تعرفه‌ها در سال ۹۶ اظهار داشت: به نظر بنده باید موضوع شفاف باشد، یعنی مشخص باشد که از چه زمانی چه تغییراتی صورت می گیرد تا ریسک وارد کننده و صادر کنند کاهش یابد.

رائر حیدری افزود: در حال حاضر مشخص نیست که تعرفه های واردات و صادرات چه تغییری خواهد کرد و همه چیز بر مبنای حدس و گمان است و این موضوع باعث افزایش ریسک و عدم امکان برنامه ریزی می گردد.‌

وی اظهار کرد: قیمت تمام شده محصولات در بازار در شرایط فعلی قابل محاسبه نیست چرا که دقیقا مشخص نمی باشد از چه تاریخی چه تغییری ایجاد می شود.‌

گفتنی است، برخی از کارخانجات تولید کننده مواد اولیه با وجود نیاز اساسی داخل و دستور وزیر صنایع هنوز در حال صادرات این محصولات هستند. جالب توجه است که این کارخانجات با کاهش قیمت جهانی فولاد قیمت محصولات خود را به نسبت بازار جهانی کاهش نداده این در حالی است که صادرات خود را با ۵درصد زیر قیمت جهانی انجام می دهند.

یکی دیگر از مشکلات توزیع ورق مورد نیاز کارخانجات تکمیلی در بورس کالا ، تحویل مواد اولیه در قالب بسته ورق است. به این معنا که کارخانجات تولید کننده ورق محصولات خود را در یک بسته به عنوان بسته ورق عرضه می کنند که ممکن است بسیاری از محصولات این پکیج به مورد استفاده مصرف کننده نباشد به همین دلیل باید آن را در بازار بفروشند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.