1396-06-06 14:29
1074
0
43300
گزارشی از فعالیت سرسختانه کشاورزان برای برداشت یک محصول تابستانی؛

دست بسته محصولات چینی در بازار فروش خرمای ایرانی/ خرما چینی ایرانی است!

خرما یکی از مهمترین محصولات کشاورزی جنوب کرمان است و کشاورزان در این روزهای تابستان در حال برداشت محصول خرما هستند.

به گزارش گلستان ما به نقل از صبح منوجان، شاید این روزها فکر کنیم که گرمای طاقت فرسای جنوب کرمان مانع فعالیت و کسب وکار درکشاورزی می‌شود اما مردمانی هستند که خستگی ناپذیر کار می‌کنند تا بخشی از نیاز کشور به خرما را پاسخ دهند.

خرما یا رطب گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگهای آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد.

خرما یکی از مهمترین محصولات کشاورزی جنوب کرمان است و کشاورزان در این روزهای تابستان در حال برداشت محصول خرما هستندکه به زبان محلی به آن خرما چینی می گویند.

اینجا خبری از خرماها و محصولات چینی نیست. خرما چینی هست اما این خرما چینی نیست و محصول دست کشاورزان ایرانی است.

برداشت خرما در شهرستان منوجان  به روش سنتی انجام می گیرد وبه این صورت است که یک نفر که توانایی در بریدن خوشه های خرما ها  را دارد به بالای نخل می رود و حدودا ۴ نفر  پایین نخل محصول خرماها را جمع آوری می کنند وبعد از جدا کردن زائدهای خرما  ،خرما را داخل سبد قرار می دهند که موقع غروب آفتاب سبدها توسط کارگران که در  کارگاههای خریدخرما مشغول هستند جمع آوری می شوند و بعد از بردن به محل گارگاههای خرید خرما ، آنجا توسط حدودا ۳۰ الی ۴۰ نفر که اکثر آنها بانوان هستند دوباره خرماها تصفیه می شوند و داخل کارتن های یک کیلویی قرار داده می شوند وبعد به سردخانه ها منتقل می شود.

مشکلاتی که نخلداران شهرستان با آن مواجه هستند نبود صنایع تبدیلی ،وجود دلالان وکمبود سردخانه ها در منطقه است که این باعث می شود کشاورزان در برداشت محصولات خرما ضرر کنند.

گفتنی است از این اقلام می توان به کلوته ،خنیزی ،نگار ،مرداسنگ و مضافتی اشاره کرد و قیمت هرکیلو خرمای مضافتی در منوجان دو هزار و ۵۰۰ الی سه هزار تومان است و عملیات برداشت ارقام میان رس خرما از نیمه دوم مرداد در شهرستان منوجان آغاز شد و تا اواخر شهریور ادامه می یابد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.