1396-03-07 12:58
1169
0
39580
معاون محیط طبیعی استان گلستان:

«هیرکان» پلنگ رها شده در پارک ملی گلستان زنده و سرحال است / مرگ واقعیت ندارد

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان از دریافت سیگنال‌های حیاتی ردیاب نصب‌شده بر گردن ماده پلنگ رهاشده در پارک ملی گلستان خبر داد و گفت: مرگ هیرکان صحت ندارد.

ببه گزارش گلستان ما به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان، سید مجتبی حسینی اظهار کرد: مدتی است در فضای مجازی گاه‌وبیگاه خبری مبنی بر مرگ هیرکان، پلنگ رهاسازی شده در پارک ملی گلستان با منبع خبری «می‌گویند» دهان‌به‌دهان می‌چرخد و علاقه‌مندان به تنوع زیستی با حساسیت در این خصوص گفت‌وگو می‌کنند نگاه به ناجوانمردی موارد اتهامی را به کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان نسبت می‌دهند.

وی افزود: واقعیت این است که هیرکان ماده پلنگی که در دو شهریور ۹۲ در پارک ملی گلستان رهاسازی شده بود هنوز زنده و سرحال است و مرگ آن صحت ندارد.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط‌زیست گلستان ادامه داد: در گزارش نخست که یک هفته پس از رهاسازی هیرکان ارائه شد، اعلام شد، ردیاب و فرستنده به‌گونه‌ای طراحی‌شده که به‌محض تلف شدن حیوان سیگنالی تحت عنوان سیگنال مرگ ارسال می‌کند که خوشبختانه تاکنون چنین پیامی از ردیاب نصب‌شده بر گردن هیرکان دریافت نشده است.

وی اضافه کرد: علاقه‌مندان و دغدغه داران فضای مجازی مطمئن باشند به‌محض دریافت چنین علامتی آنان نخستین کسانی خواهند بود که از آن باخبر خواهند شد، چراکه زندگی هیرکان طی این مدت در طبیعت برخلاف نظر عده‌ای که معتقد بودند ۴۸ ساعت بیشتر دوام نخواهد آورد خط بطلانی بر دلالیم نهادینه‌شده بر زیست حیات‌وحش به دام افتاده و یا زخمی در باغ‌وحش‌ها برای همیشه کشید.

حسینی تصریح کرد: با داده‌هایی که ردیاب تاکنون برای ما ارسال کرده و با توجه به آغاز فصل زایش حیات‌وحش در حال جمع‌بندی و تصمیم‌گیری برای رهاسازی (ورکان) پلنگ نر هستیم که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان در پایان با سپاس ویژه از علاقه‌مندان به محیط‌زیست به خاطر این مطالبه گری به‌حق و مدنی گفت: امیدواریم این مطالبه گری در سطح تغییر کاربری‌ها، تصرفات، تخریب‌ها و آلاینده‌های محیط زیستی نیز مطرح تا به‌سوی توسعه پایدار و درخور ایران عزیز گام برداریم.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.