1395-01-31 16:06
4180
0
30675
در گپ دوستانه با پرورش دهنده اسب خواجه نفسي مطرح شد؛

از ميزان درآمد تا مشكلات پروش دهنده اسب در گلستان + تصاوير

از ميزان درآمد تا مشكلات پيش روي يك پروش دهنده اسب درگلستان همه را اينجا بخوانيد.

به گزارش گلستان ما به نقل از ساحل گميشان، اسب در فرهنگ تركمن جايگاه ويژه اي دارد واسب سواري و برگزاري مسابقات كورس اسبي دواني از تفريحات سالم و مورد علاقه جوانان تركمن بوده است .

تركمنها  فرزندان خود را از سنین بسیار کم با اسب و سواركاری آشنا می کنند و به آنان عشق ورزیدن به این حیوان و همچنین چابکسواری را می آموزند. همپای مردان خانواده که کودکان را به طور عملی با اسب آشنا و مأنوس می کنند مادران نیز با بیان قصه ها و داستان های دل نشین و خواندن لالایی (هودي) برای کودکان از نظر عاطفی آنان را با اسب و اسب سواری آشنا مي كنند و در داستانهاي خود آرزو مي كنند كودكانشان چابكسواراني نيرومند  شوند و در مسابقات جايزه بگيرند.

asb10.jpg00

به سراغ قيوم اونق مربي اسب (سيس) رفتينم تابا  دنياي اسب و اسب دواني آشنا شويم .

 لطفا در ابتدا مختصرا خودتان را معرفي كنيد؟

قيوم اونق هستم ، اهل روستاي خواجه نفس گميشان و به مدت 18 سال است كه پرورش دهنده اسب يا همان مربي اسب كه در زبان تركمني سيس هم مي گويند مشغولم

چه شد كه مربي اسب شديد؟

قطعا علاقه مندي باعث انتخاب حرفه من شد و اين را هم بگويم مربي گري اسب در خانواده ما ارثي است و قبل از من پدرم و پدر بزرگم هم مربي اسب بودند و من نوه اراز گلدي اونق استاد و پيشكسوت اين حرفه هستم .

يك مربي اسب از چه طريقي درآمد زايي دارد؟ و آيا از درآمد خود راضي هستيد؟

يك مربي از صاحب اسب دستمزد مي گيرد و علاوه برآن هر اسبي كه در مسابقات برنده مي شود نيمي از  جايزه مال صاحب اسب و نيمي ديگر از آن مربي مي شود و در مورد درآمد بله الحمدالله از درآمدم راضي هستم .

asb.jpg00

ميزان جايزه اسب هاي برنده معمولا چقدر است؟

سال گذشته سه ميليون و چهارصد هزار تومان و امسال اين ميزان به سه ميليون و هفتصد هزار تومان افزايش پيدا كرده است.

 مسابقات اسب دواني معمولا چند بار درسال انجام مي شود؟

معمولا 10 ماه از سال يعني به غير از ماه رمضان و روزهاي خيلي سرد زمستان مسابقات اسب دواني برگزار مي شود و به طور معمول دوروز در هفته كه همان روزهاي پنجشنبه و جمعه است مرتبا مسابقات داريم .

اگر كسي دوست داشته باشد وارد اين حرفه شود از چه طريقي بايد وارد شود؟

ببينيد من در حال حاضر 6 اسب براي پرورش و دو شاگرد دارم كه در اين كار به من كمك مي كنند و ماهانه 70 هزار تومان هم حق شاگردي مي گيرند اين شاگردان به صورت سنتي كار را مي آموزند و پس از چند سال برحسب توان و علاقه خود معمولا يا مربي اسب مي شوند و يا  به دنبال چابكسواري مي روند .

جايگاه اسب تركمن در مسابقات چطور است و در حال حاضر با چه قيمتي معامله مي شود؟

نژاد اسب تركمن نژاد اصيل و خوبي است و در حال حاضر بين 30 تا 50 ميليون تومان معامله مي شود ولي در مسابقات اسبدواني  اسب عربي در حال حاضر بيشتر طرفدار دارد.

حرف آخر؟

من به عنوان مربي اسب به مدت 18 سال است كه به اين حرفه مشغولم و متاسفانه بيمه نيستم ، بيمه داشتن يك درخواست مهم ما مربيان اسب است و موضوع ديگر گله دارم از وضعيت پيست اسب سواري بندرتركمن كه هم اكنون درآنجا مشغول كار هستم متاسفانه اصلا وضعيت مناسبي ندارد

هيچ استراحتگاهي براي مربيان در پيست بندر درنظر گرفته نشده و ما مجبويم از چادر استفاده كنيم و علاوه بر آن مشكل قطعي آب و برق دارد ومرتبا مجبور به حمل آب براي اسب هايمان هستيم  و نداشتن برق هم باعث مشكلات زيادي براي ما مي شود.كه اميدوارم مسئولين صداي ما را بشنوند و به اين وضعيت رسيدگي كنند.

تشكر از وقتي كه به ما داديد

asb01

asb02

asb03

asb04

asb06

asb07

asb08

asb09

asb10

asb11

asb13

asb14

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.