1396-08-07 12:06
6209
0
45914
از حضور در اردوهای جهادی تا جهاد در کارزار اقتصادی؛

شیرزن گلستانی که با 150 هزار تومان کارآفرین شد!

بانوی گلستانی که علاوه‎بر حضور در اردوهای جهادی در عرصه کارآفرینی فعالیت می‎کند، می‎گوید: ابتدای کار هیچ سرمایه‎ای نداشتم، تنها با 150 هزار تومان که آن هم برای اجاره زمین بود پرورش گیاهان دارویی را آغاز کردم.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، امروز که بسیاری از جوانان کشورمان در سایه بی‎تدبیری برخی مسؤولان بیکارند بانوی جوانی در کردکوی است که همتی به بلندای آسمان دارد.

خدیجه کیائی بانوی 30 ساله کردکویی که در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرده برای یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی‎ خود تلاش فراوانی داشت اما وقتی همه تلاش‎ها و اقداماتش برای اشتغال در رشته تحصیلی‎اش به درب بسته خورد در سونامی بیکاری دانش‎آموختگان دانشگاهی غرق نشد، او با همت و تلاشی مضاعف وارد عرصه کارآفرینی شد تا هم زمینه‎ای برای اشتغال خود فراهم کند و هم با لبیک به فرمان امام امت در حوزه اقتصاد مقاومتی گام بردارد.

این بانوی جوان که فعالیت‎هایش را تنها در حوزه اقتصادی خلاصه نکرده، می‎گوید یکی از افتخاراتم این است که جهادگر بسیجی‎ام، او در کنار فعالیت کارآفرینی در قالب اردوهای جهادی به مردم مناطق محروم خدمت می‎کند تا علاوه‎بر سنگر اقتصادی در کارزار فرهنگی دشمن هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

در حالی که اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم‎های ناجوانمردانه دشمن همچون زلزله‎ای ویرانگر محسوب می‎شود اما به جرأت می‎توان گفت اقداماتی که طی این سال‎ها از سوی مسؤولان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام شده بیشتر به همایش و نمایش خلاصه شده و این راهکار بکر و استراتژیک که از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده در برایند اقدامات مسؤولان به شعار نزدیک‎تر بوده است تا عمل؛ مصداق آن کارآفرینانی هستند که مانند این بانوی پرورش‎دهنده گیاهان دارویی از کمترین امکانات و حمایت مسؤولان محروم هستند.

با وجود اینکه این بانوی کارآفرین با همت و اراده خود با سرمایه 150 هزار تومان آن هم در یک زمین اجاره‎ای و با نهال امانی کار خود را در حوزه پرورش گیاهان دارویی آغاز کرده اما مشکلات و کمبودهایی در کارش دارد که فعالیت کارآفرینی‎اش را با مشقت و سختی همراه کرده و نیازمند یاری و کمک مسؤولان است.

خبرنگار خبرگزاری فارس در کردکوی گفت‎وگویی را با این بانوی کارآفرین و جهادگر بسیجی ترتیب داده که در ادامه از نظر می‎گذارنید.

خانم کیائی! لطفاً از وضعیت اشتغال‎تان برایمان بگویید؟

کیائی: در حوزه پرورش گیاهان دارویی فعالیت می‎کنم، بعد از برداشت در یک کارگاه کوچک گیاهان دارویی را خشک می‎کنم و بعد از بسته‎بندی در عطاری به فروش می‎رسانم.

چه نوع گیاهان دارویی را کشت می‎کنید؟

کیائی: در مزرعه ما گیاهان دارویی مختلف اعم از به‎لیمو، استویا، بادرنجویه، چای ترش، خارمریم، گل‎گاوزبان، خبازی، رازیانه، گل‎محمدی و موسیر کشت می‎شود که گیاه اصلی برای کشت به‎لیمو است که برای دومین سال متوالی کشت می‎شود.

البته امسال گیاهان دارویی دیگری را هم زیرکشت بردیم تا میزان بازدهی آنها را در منطقه خودمان بسنجیم و در صورت نتیجه مثبت برای کشت‎های بعدی استفاده کنیم.

چطور شد با وجود تحصیل در دانشگاه به کارآفرینی روی آوردید؟ ایده این کار چطور به ذهن شما رسید؟

کیائی: پس از فارغ‎التحصیلی به مدت دو سال بیکار بودم البته در این دو سال شغلی نداشتم اما از تلاش دست بردار نبودم، جست‎وجوهای بسیاری برای اشتغال در رشته تحصیلی خودم داشتم اما موفق نشدم تا اینکه در کلاس‎های کارآفرینی فنی‎وحرفه‎ای شرکت کردم و از آنجا به فکر پرورش گیاهان دارویی افتادم سپس آغاز به کار کردم.

هم‎اکنون تولید گیاهان دارویی را در چه میزان فضا انجام می‎دهید؟

کیائی: در حال حاضر یک هزار و 500 متر زمین در منطقه «ولاغوز» کردکوی اجاره کردم که تقریباً مساحت 500 متر آن زیر کشت گیاهان دارویی است.

در سال‎جاری یک هزار نهال به‎لیمو، 100 نهال استویا، همچنین در یک مزرعه 50 متری بادرنجوبه و گل‎گاوزبان کشت کرده‎ایم که تاکنون برداشت برخی از گیاهان انجام شده و برخی هنوز برداشت نشده است.

برای چند نفر شغل ایجاد کردید؟

کیائی: در حال حاضر علاوه‎بر بنده دو نفر دیگر در کشت گیاهان دارویی مشغول به کار شدیم، البته این دو شخص خاله‎ام هستند که توانستیم با مشارکت و همت یکدیگر فعالیت در این عرصه را آغاز کنیم.

سرمایه اولیه شما برای این کار چقدر بوده؟ چه میزان خلاقیت و سرمایه‎گذاری را تلفیق کردید تا یک جوان موفق و کارآفرین شوید؟

کیائی: ابتدای کار هیچ سرمایه‎ای نداشتم، تنها با 150 هزار تومان که آن هم برای اجاره زمین بود کارآفرینی را آغاز کردم.

با توجه به اینکه سرمایه‎ای نداشتم نهال‎ها را از یکی از بانوان که توسط فنی‎وحرفه‎ای معرفی شده بود امانت گرفتم و قرار شد موقع برداشت محصول در قبال نهال‎هایی که تحویل گرفتم محصول خود را به آن فرد بدهم.

چون سرمایه وجود نداشت بیشتر از خلاقیت استفاده کردیم و به‎جای خرید زمین از اجاره زمین، امانت گرفتن نهال‎ها به‎جای خرید آنها، استفاده از هورمون‎های ریشه‎زایی طبیعی به جای خریدن هورمون‎های گران ریشه‎زایی استفاده کردیم.

*آبیاری محصول به روش سنتی سخت و طاقت‎فرسا است

کار پرورش گیاهان دارویی با چه سختی‎ها و مشکلاتی همراه است؟

کیائی: پرورش گیاهان دارویی نیازمند همت بالایی است، با توجه به اینکه نیازمند رسیدگی کامل است باید در گرما و سرما به آنها رسیدگی کرد، یک پرورش‎دهنده گیاهان دارویی اگر لحظه‎ای درنگ کند و از کارش غافل شود مزرعه‎اش آسیب می‎بیند، این اتفاق سال قبل برای بنده افتاد و گرما و سرمای بیش از اندازه هوا باعث شد از 500 نهالی که کشت کرده بودم تنها 70 نهال باقی بماند.

اما در کنار حساسیت‎هایی که رسیدگی به گیاهان دارویی دارد یکی از مشکلات اصلی ما فقدان بازار فروش ثابت است، متأسفانه گاهی اوقات قیمت یک گیاه دارویی با کاهش چهار برابری همراه است و این باعث می‎شود که محصول روی دست تولیدکننده باقی بماند.

از طرفی تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نکردم و برای آبیاری زمین مشکل دارم، هنوز با روش سنتی و با سطل آبیاری را انجام می‎دهم که کار سخت و طاقت‎فرسایی است این در حالی است که اگر آبیاری مکانیزه شود علاوه‎بر تسهیل در آبیاری از میزان مصرف آب هم کم می‎شود.

چه توصیه‎ای به افراد جویای کار دارید؟ به‎ویژه افرادی که با وجود تحصیلات دانشگاهی از بیکاری رنج می‎برند؟

کیائی: به اعتقاد بنده جوانان با توکل بر خدا و همت بالای خود می‎توانند این کار را آغاز کنند، پرورش گیاهان دارویی در روستاها کارایی و بازدهی بالایی دارد چراکه در روستاها پتانسیل‎های خوبی مانند زمین‎های کشاورزی حاصلخیز وجود دارد.

از طرفی افراد جویای کار باید خوب محیط اطراف را کندوکاو کنند و از پتانسیل‎های موجود نهایت استفاده را ببرند.

*حمایت نمی‎شوم

آیا برای رونق کار اقتصادی خود از جایی تسهیلات گرفتید؟

کیائی: متأسفانه تاکنون از هیچ ارگانی حمایت نشدم و تسهیلاتی هم دریافت نکردم.

از پرورش گیاهان دارویی چه میزان درآمد کسب می‎کنید؟

کیائی: همانطور که گفتم در سال نخست با توجه به اینکه سرمایه‎ای نداشتم نهال‎ها را به امانت گرفتم، از این رو محصولی که داشتیم برای نهال‎ها هزینه شد اما محصول سال جدید به عنوان سود محسوب می‎شود.

میزان درآمد با توجه به نوع گیاه، زمان برداشت، تعداد نهال و وضعیت بازار متفاوت است از طرفی در کنار کشت گیاهان دارویی محصولات دیگری را هم کشت می‎کنم و از آن طریق هم درآمد کسب می‎کنم.

چه هدفی دارید؟

کیائی: می‎خواهم در آینده یک مزرعه بزرگ گیاهان دارویی داشته باشم و در کنار پرورش گیاهان دارویی، بسته‎بندی و فرآوری گیاهان دارویی را هم انجام دهم.

به نظر شما زنان چگونه می‎توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش‎آفرینی کنند؟

کیائی: اقتصاد مقاومتی ضرورت گذر از فشارها و عبور از سختی‎هایی است که توسط دشمن ایجاد شده است و به طور قطع نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی پُررنگ است.

زنان ایران زمین می‎توانند با همت والای خود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند تا علاوه‎بر اینکه به نقاط مثبت که باعث خودکفایی آنها می‎شود، برسند به اقتصاد خانواده خود هم کمک کنند.

*برخی از داشته‎های ما آرزوهای دست‎نیافتنی بچه‎های محروم روستاهاست

شما در کنار فعالیت کارآفرینی در اردوهای جهادی هم شرکت می‎کنید، از حضورتان در اردوهای جهادی برایمان بگویید.

کیائی: من در اردوهای جهادی به زنان و دختران روستا خیاطی آموزش می‎دهم البته در صورت نیاز در حوزه پرورش گیاهان دارویی نیز روستائیان را راهنمایی می‎کنم.

به اعتقاد بنده اردوهای جهادی راهی برای نزدیک شدن به خدا و کمک به خلق است علاوه‎بر آن فرصت مناسبی برای خودشناسی است.

خدمت در اردوهای جهادی باعث می‎شود بیشتر شکرگذار نعمت‎هایی که در اختیار داریم، باشیم، داشته‎ها و نعمت‎هایی که ما ساده در اختیار داریم جزو آرزوهای دست‎نیافتنی بچه‎های روستاها و مناطق محروم است.

کیائی: کارآفرینی را دو سال گذشته شروع کردم و به مدت سه سال در اردوهای جهادی حضور دارم.

فعالیت کارآفرینی را قبل از اردوهای جهادی آغاز کردید؟

البته حضورم در اردوهای جهادی برای خودم نیز مفید بوده، متوجه شدم باید از پتانسیل‎های موجود در اطراف خود نهایت استفاده را ببرم و قدردان داشته‎های خود باشم.

با وجود فعالیت کارآفرینی و مشغله‎هایی که دارید باز هم به اردوهای جهادی می‎روید، سخت نیست؟

کیائی: نه تنها سخت نیست اتفاقاً لذت‎بخش است و افتخار می‎کنم که یک جهادگر بسیجی هستم؛ همانطور که پیامبر (ص) فرمودند هر کاری زکاتی دارد و زکات کار ما هم آموزش و خدمت به مردم است.

در عین حال اردوهای جهادی و کارآفرینی دو مقوله جدا از هم نیستند چراکه یک کارآفرین برای کارآفرینی هم باید جهاد کند و هم تعهد بالایی داشته باشد تا به هدف اصلی خود برسد که این اصول در اردوهای جهادی هم وجود دارد، از این رو فرقی بین حضور در اردوهای جهادی تا نقش‎آفرینی در جنگ اقتصادی دشمن وجود ندارد در هر دو فعالیت تعهد برای اجرای کارها به نحو احسن و جهاد برای از بین بردن فشارها و سختی‎ها و تبدیل شرایط سخت به شرایط آرمانی حاکم است.

به‎عنوان یک جوان کارآفرین چه انتظاری از مسؤولان دارید؟

کیائی: مسؤولان باید با روش‎های مختلف اعم از اعطای تسهیلات، ایجاد بازار فروش، بازدید از عرصه‎های کارآفرینی و تشویق کارآفرینان از جوانان کارآفرین حمایت کنند تا جوانان انگیزه بیشتری داشته باشند متأسفانه تاکنون هیچ کدام از این حمایت‎ها را تجربه نکردم.

گفت‎وگو از فاطمه رائیجی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.