1396-06-31 13:31
1223
0
44375

روحیه حماسی عاشورایی نیاز امروز جوامع

تشکلهای دینی و هئیتها هنگامی کارشان ارزشمند و اثرگذار است که در مردم ایجاد تغییر کند و اگر اینکار با اخلاص انجام شود و اثر گذارد خود یک جهاد است .

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا؛ محرم و عاشورا یک رویداد بزرگ فرهنگی و مذهبی است که با حضور آحاد مسلمانان جهان اسلام شکل می گیرد و هیئت های مذهبی که منادیان گفتمان انقلابی و تفکر اسلامی و فرهنگ غنی عاشورایی هستند که برنامه ریزی برای غنای محتوایی برنامه های ماه محرم در جهت هم افزایی تحقق و گسترش آرمانها و مفاهیم غنی عاشورایی برای عزاداران و ارادتمندان از مهمترین راهبردهای برنامه تبلیغی تشکلهای دینی و هیاتهای مذهبی است که در روند اجرایی آن هر تشکل به سهم خود در تبلیغ شعائر اسلامی و گفتمان عاشورایی برنامه هایی را در محرم هر سال اجرا می کند.

این فرآیندهای تبلیغی باید اثرات حاصله آن بر جامعه و اعضای تحت پوشش تشکل ها نهادینه شود و فرهنگ عاشورایی رواج یابد تا از این ارزشهای اسلامی نهفته در گنجینه غنی فرهنگ نامه عاشورایی جامعه ای متنعم شوند و اصلاح جامعه همانگونه که در اهداف قیام حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بیان شد ” گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر ” با هدف اصلاح جامعه و هدایت آن به سوی ارزشهای اخلاق اسلامی صورت پذیرید.

مگر نه اینکه مجالس امام حسین علیه السلام دستگاه انسان ساز، طاغوت افکن و استکبار ستیز است پس مجلس نشین های حضرت ابا عبدالله هم باید در این مسیر هدایت یایند یعنی روحیه حماسی و عاشورایی را در خود تقویت کنند.

آسیب های اجتماعی تبلیغ را در معرفی واقعی عاشورا و عاشورائیان به عنوان یک فرهنگ غنی اسلامی که پرچمدار همه حرکتها و قیامهای عدالت خواهانه و اسلامی را تبیین کنند اینجاست که نقش تشکلها برجسته میشود مبلغ و مداح و ذاکرین اهلبیت مهمترین عنصر تبلیغ این شعائر هستند.

ایجاد شور و نشاط معنوی در جامعه توسط همین مداحان و مبلغین بوجود می آید و در این مسیر شور آفرینی باید بسترهای تعالی شور یعنی شعور را تقویت کنند تا شعور حسینی و عاشورایی در اندیشه ها نهادینه نشود شور حسینی و عاشورایی پدید نمی آید .

پس دو ضرورت شعور (تبیین صحیح فرهنگ نامه عاشورایی ) و شور یعنی تلاش برای پیاده سازی شناختها و شعورهای مکتسبه از این فرهنگ هر دو لازم وضرورت حماسه عاشورایی است و تقویت هر دو این محورها باید دغدغه های برنامه های تبلیغی عاشوراییان باشد .

تشکلهای دینی و هئیتها هنگامی کارشان ارزشمند و اثرگذار است که در مردم ایجاد تغییر کند و اگر اینکار با اخلاص انجام شود و اثر گذارد خود یک جهاد است .

هجمه های گسترده دشمنان در مقابله با فرهنگ اسلامی و ایرانی و هویت دینی جوانان فعالتر از همیشه شده است.

حفظ فرهنگ و ایمان جوانان و خانواده ها در این دوره و زمان یک ضرورت است و در این مسیر اسکتبار و دشمنان در صدد انتقال مفاهیم ضد انسانی و ضد ارزشی برای تغییر رفتار جامعه و جوانان هستند و هیت های مذهبی و تشکلهای دینی باید عرصه جدید مقابله و جهاد را با عنوان ” جنگ رسانه ای و فرهنگی ” وارد شوند و آرایش جدید در مقابل این جنگ نا برابر فرهنگی گیرند و سدی آهنین در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن ایجاد نمایند .

پس یکی از ضروریات محرم پرشور و شعور حسینی برای عزاداران و ارادتمندان تبیین درست فرهنگ نامه عاشورایی و هدایت افکار به ان و شناخت صحیح و درست از دشمن در ابعاد مختلف از جمله دشمنان در عرصه های فرهنگی است که اثرات مخرب آن بسیار بیشتر از جنگهای فیزیکی است .

انتظار آن است مسئولان هئیتها بیشتر فضای معنوی را در هئیتها غنی کنند و از اهل علم ،کلام و علمای اسلام در ترویج شعائر بهره گیرند و اعضای تشکلها را به فراگیری فرهنگ عاشورایی هدایت کنند. ا

یادداشتی به قلم عبدالرسول جوادی بالاجاده

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.