1396-10-26 18:59
1117
0
49197
یادداشتی به مناسبت سالروز روز بسيج رسانه:

نقش فعلی رسانه داخلی در مقابله با خرابکاری رسانه ای دشمن

در دوران کنونی که علاوه بر اطلاع رسانی در فضای مجازی با هجمه گسترده ای از رسانه های دیداری و شنیداری مواجهیم مرز تشخیص درستی و نادرستی خبر به مراتب سخت تر از گذشته شده است که با معدود منابع خبری مواجه بودیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا؛ در دوران کنونی که علاوه بر اطلاع رسانی در فضای مجازی با هجمه گسترده ای از رسانه های دیداری و شنیداری مواجهیم مرز تشخیص درستی و نادرستی خبر به مراتب سخت تر از گذشته شده است که با معدود منابع خبری مواجه بودیم.

خلوصی که مسئولان رسانه ای متعلق به زمان حاضر از آن دم می زنند می تواند به مراتب بسیار بیشتر با خطر ناراستی مواجه باشد چرا که همین مسئولان ممکن است استنادشان به ماخذ و مرجع های نامعتبر خبری باشد.

مسئولان رسانه های همسوی داخلی که هر از گاهی درصدد بولد کردن اخبار و رویدادهای دلخواهشان هستند و بی توجه به پیامدهای آن دست به انجام هر شیوه ای می زنند تا به هدف مطلوب خود برسند، حال این شیوه ها نادیده گرفتن رسالت رسانه ای شان باشد یا هماهنگی در تخریب وجهه و چهره مخالف خود و یا دست به دامان دروغ پردازی شده که آنقدر با بیان دوباره و مکرر آن، از راست هم راست تر جلوه می نماید.

ظهور رسانه های متقن در بیان گفتار واقعی حتی برخلاف میل باطنی در این شرایط یک موهبت نفیس قلمداد گشته و چه بسا منجر به تحسین رغیب شود.

با توجه به جایگاه کشورمان در عرصه جهانی و تاثیرگذاری نقش جمهوری اسلامی در پهنه و گستره بین الملل، بالطبع و خواهی نخواهی بدخواهان تعلل نکرده و دست بکار شده حال به هر طریقی به گفته خودشان در پی ضربه زدن به کشورمان هستند.

منظورم از گفته خودشان، موید این واقعیت است که مقامات غربی و آمریکایی آشکارا در بیان نظرات و مواضع خصمانه خود با کشورمان، بی پروا آنرا ابراز کرده به گونه ای که این رویه به سبک و سیاق همیشگی آنان تبدیل شده است.

معاندان برای اینکه پیام هایشان برای مخاطبان منفعل نباشد و کنش پذیر بوده و اقدامی کاری در داخل باشد طالب فضایی مطمئن و همسو هستند که اصلی ترین محیط برای آنها رسانه های برابر و همراستا در داخل و خارج است.

بنابراین ضمن حمایت اقتصادی و تبلیغاتی از رسانه های خاص، قلم شان را به نفع مطامع خود بر ورق جریده می چرخانند. اما در این اثنا وجود دارند وسایل ارتباط جمعی به دور از هرگونه آلودگی و ناپاکی، مستقل و منفصل از هرگونه وابستگی در عصر حساس کنونی نقش تعیین کننده ای در تنویر افکار عمومی دارند و ابزارهای صحیح جریان آزاد اطلاعات را به نحو درست آن به کار می گیرند.

قطعا چنین رسانه هایی که از تخریب رسانه ای دشمنان در امان نخواهند بود در هر فرصتی می توانند نقش آگاهی بخشی را به خوبی ایفا کنند.

رسانه های غیروابسته روش های تخریب گرانه مطبوعات نااهل را به خوبی می دانند و برای مقابله با هجمه و صدمه آنان شیوه های مناسب با هجوم گسترده آنان را در پیش می گیرند و این رویه صحیحی است چراکه در غیر اینصورت اگر وقت مناسب برای کاری بدست دشمن بیفتد می تواند آسیب رسان باشد.

نمونه این رفتار در زمان اغتشاشات اخیر برخی استانهای کشورمان از طریق اخبار دروغین و تصاویر ساختگی نمود یافت.

البته فضای درهم و برهم مجازی با انتشار اخبار جعلی به این نوع اطلاع رسانی دامن زد و افکار عمومی را با سردرگمی مواجه ساخت.

اخباری که با تنظیم کاملا متفاوت با رویکرد خبرگزاری های معتبر و رسانه های قابل اعتماد داخلی در برهه اغتشاشات بود.

بسیاری از کارشناسان با بررسی تصاویر ویدئویی و عکس های به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام، موبوگرام، فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام در زمان اغتشاش هنجارشکنان به موارد بسیار تامل برانگیزی دست یافتند که نشان می دهد این حرکت ها برنامه ریزی شده بود.

به عنوان نمونه در ‍پائین یکی از تصاویر به اشتراک گذاشته شده از طرف کاربران محلی و خارجی نوشته شده بود « دختر شجاع ایران ». گویی این زن ایرانی بدون ترس از نیروی انتظامی که برای جلوگیری از تجمع هنجارشکنان تلاش می کنند مقابل آنان ایستاده است.

برخی رسانه های معاند با انتشار این قبیل تصاویر در شبکه های اجتماعی به جوانان این الگو ارائه می شد که « زن از پلیس هراسی ندارد ، شما هم نترسید ، به پلیس حمله کنید و به خواسته خود برسید».

در بررسی این تصویر مشخص شد متعلق به صحنه ای از فیلم سینمایی است که در آن تصویر صحنه ای از فیلم برای مقاصد خرابکاری برش زده شد.

همچنین در تصایر ویدئویی در شبکه های اجتماعی با عنوان « در ایران پلیس هم گرسنه است ؛ مردم هم گرسنه هستند» منتشر شد که القا می شود گویا نیروهای پلیس به هنگام مقابله با اغتشاشات با استفاده از فرصت بدست آمده از یک مغازه سرقت می کنند. در بررسی این تصاویر مشخص شد که این رویداد در مکزیک اتفاق افتاده است.

نمونه دیگر از این اخبار جعلی پ، یکی از سایتهایی که تبلیغات دروغین بر ضد کشورمان منتشر می کند تصویر زنی را که در اعتراضات مصر کشته شده و غرق در خون است منتشر کرد درحالیکه این هیچ ارتباطی به رویدادهای ایران ندارد.

در دوره کنونی پیشرفت اینترنت و فن آوری های نوین امکان گسترده ای برای جعل اخبار فراهم ساخته است.

امروز کشورهایی که سیاست مستقلی دارند و برای حفظ منافع ملی خود تلاش می کنند ممکن است با این موارد روبرو شوند.

برای مقابله با چنین وقایعی به حضور جدی و مثمرثمر اهالی رسانه ای قوی و پای کار نیازمندیم، رسانه های متعهدی که در گفتمان سازی آرمانهای انقلاب موثر عمل می کنند.

قطعا بسیج رسانه نمونه بارزی در این زمینه است به عنوان یک عضو ارزشی با کارکرد مشخص…

نویسنده: حسین روحانی فرد

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.