1396-12-22 03:59
1051
0
51515
خانوادها و مسئولین آگاه باشند؛

دام سودجویان برای دانش آموزان گلستانی در چهار شنبه سوری / تهدید برای امنیت و وحدت گلستان

درآستانه چهار شنبه سوری، فراخوان و کمپین هایی در جهت اغوا نوجوانان و جوانان در برخی شهرستان های شرق استان راه اندازی شده که قصد دارند از عدم آگاهی، حس کنجکاوی و احساسات نوجوانان سواستفاده کنند وآنها را به خیابان ها و فعالیت های خطرناک بکشانند و با امنیتی کردن فضای شهرستان و استان شیرینی در کنار خانواده بودن را درکام مردم تلخ کنند.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست؛ ایرانیان از دیر باز با فرهنگ و تمدن غنی خود سرآمد جهانیان بوده اند، فرهنگ غنی آن در جای جای جهان اجرا می شود و همواره مورد تحسین و شگفتی سایر مردمان دنیا قرار می گیرد.

چهارشنبه سوری آخر سال رسمی قدیمی، برای تکریم سنت ها و پاسداشت حرمت ها است اما امروزه به دلیل مشکلاتی که برای مردم بوجود می آوردند به تهدیدی برای جان، مال و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی تبدیل شده است .

چرا ستنها را وارونه می کنند

اما اینکه چرا به همین راحتی سنت ها را وارونه می کنند و به تخریب و سو استفاده آن می پردازند كه هيچ ربطی به اصل جشن سوری ندارد، جای تامل دارد.

واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده‌است.

 طبق آیین باستان در این رو آتش بزرگی بر افروخته می شود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش معمولاً در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند آغاز می‌شود و در زمان پریدن می‌خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من». این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.

به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد. چهارشنبه‌سوری جشنی نیست که وابسته به دین یا قومیّت افراد باشد و در میان بیشتر ایرانیان رواج دارد.

جشن مبارزه با تاریکی

جشن «سور» از گذشته بسیار دور در ایران زمین مرسوم بوده‌است که جشنی ملی و مردمی است و «چهارشنبه سوری» نام گرفته‌است که طلایه‌دار نوروز است.

در ایران باستان در پایان هر ماه جشن و پای‌کوبی با نام سور مرسوم بوده‌است و از سوی دیگر چهارشنبه نزد اعراب «یوم الارباع» خوانده می‌شد و از روزهای شوم و نحس بشمار می‌رفت و بر این باور بودند که روزهای نحس و شوم را باید با عیش و شادمانی گذراند تا شیاطین و اجنه فرصت رخنه در وجود آدمیان را نیابند.

می بینیم در هیچ یک از پژوهش ها واژه ای از ترقه یا امثالهم وجود ندارد وتنها افرادی سودجو در این ایام برای رسیدن به منافع خوداستفاده از مواد منفجره و .. را وارد این سنت که مطلع نوروز است، کرده اند .

فراخوان هایی برای فریب دانش آموزان

درآستانه چهارشنبه آخر سال، در استان گلستان  نی کمپین های مختلف برای "نه به ترقه بازی" و "نه به چهارشنبه سوری با ترقه " در مدارس و دانشگاه ها راه اندازی شده و آموزش های متعددی با همکاری هلال احمر و آتش نشانی در جهت برپایی جشنی سالم در حال انجام است.

از طرفی در کمال ناباوری می بینیم ؛ کمپین ها و فراخوان  دیگری در جهت اغوا نوجوانان و جوانان  در برخی شهرستان های شرق استان راه اندازی می کنند تا از عدم آگاهی، حس کنجکاوی و احساسات نوجوانان سواستفاده کنند وآنها را به خیابان ها و فعالیت های خطرناک ترغیب کنند، حتی در جایی بارامنیتی بخود بگیرد و شیرینی در کنار خانواده بودن را درکام ملت تلخ کنند. بنا براین باید خانواده های گلستانی درجهت  خنثی سازی این توطئه ها هوشیار باشند.

این موضوع می طلبد، دستگاه های نظارتی، انتظامی و آموزش و پرورش استان و شهرستان ها به  صورت منسجم ورود پیدا کنند تا شاهد حوادث تلخ برای نوجوانان، جوانان و خانواده ها نباشیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.