1396-12-22 07:03
1490
0
51527
به قلم محمدابراهیم شربتی:

ترقه بازی‎های چهارشنبه‎سوری، تنش‎های زندگی امروزی را بیشتر می‎کند

ترقه بازی های چهارشنبه آخر سال آلودگی های صوتی را افزوده و تنش های جسمی و روحی زندگی امروزی را بیشتر می کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از کناره، "محمدابراهیم شربتی" فعال رسانه ای غرب گلستان در یادداشت خود آورده است : در فرهنگ آیینی چهارشنبه سوری نامی از ترقه بازی دیده نمی شود و مردم تنها از روی آتش می پریدند و به همراه آن کوزه های سفالین را می شکستند تا رنج ها و تلخ کامی های سال را به آتش و به ظروف شکسته بسپارند.

اما امروز با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال در خلال آیین های چهارشنبه سوری ، شاهد رواج ترقه بازی که نه نارنجک بازی هستیم.

این ترقه هایی که روزها پیش از چهارشنبه آخر سال در هر کوی و برزن به صدا در آمده و تا روزها بعد از چهارشنبه سوری ادامه پیدا می کند ، بر آلودگی های صوتی افزوده و تنش های عصبی زندگی را بیشتر می کند.

ترقه بازان جوان و نوجوان هدف از حرکات خود را ابراز شادی و تخلیه هیجانات روحی و روانی عنوان می کنند اما به چه قیمتی ؟!

بر اساس مطالعات علمی صورت گرفته در خصوص شدت محرک های زیانبار صوتی مانند شلیک گلوله ، غرش هواپیما و انفجار ترقه در صدر جدول قرار دارد.

ضربه های صوتی علاوه بر گوش بر سیستم عصبی نیز تاثیر مخربی می گذارد و روان فرد را متزلزل می سازد.امروزه مواد آتش زا ، از فشفشه و سیگارت و ترقه به مواد محترقه بسیار خطرناکی به شکل نارنجک تبدیل شده است که آثار وحشتناکی در پی دارد.

ترقه ، فشفشه ، کپسول ، نارنجک ، تی ان تی، افشان ، ‌اکلیل و هفت رنگ از کالاهای وحشت آوری است که این روز ها دست مایه در آمدی قابل ملاحظه برای بسیاری از مردان کوچک و بزرگ است که همواره با شغل های کاذب جیب خود را پر میکنند.

اینکه در انتقال درست آداب و رسوم فرهنگی به نسل جوان ضعیف عمل شده است یا اینکه این آداب و رسوم به فراخور تحولات اجتماعی و فرهنگی دچار تغییر شده اند ، جای بررسی دارد.البته نیروهای انتظامی و دستگاه های فرهنگی اهتمام زیادی در کنترل ناهنجاری های چهارشنبه آخر سال اتخاذ می کنند ، اما این تدابیر تنها می تواند مرهمی بر بیماری های رواج یافته باشد و تاثیری در درمان ریشه ای این آفات نخواهند داشت.

به نظر می رسد همه این شور و شوق ها و ترقه بازی های چهارشنبه آخر سال ، هیاهوی بسیار برای هیچ است و تنها در آستانه نوروز تعدادی از هموطنان ، دچار آسیب های روحی و جسمی شده و بر مشکلات اجتماعی خانواده ها خواهد افزود.

انتهای پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.