1397-04-01 10:39
1675
0
54565
ابراهیم شربتی در یادداشتی آورده است؛

حل بحران آب در کشور نیازمند مدیریت و عزم جدی است

فعال رسانه ای غرب گلستان در یادداشتی آورده است : بحران آب به عنوان محوری ترین بحث در کشور مطرح است که می تواند تبعات اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی را به دنبال داشته باشد و نیازمند مدیریت و عزم جدی برای مقابله با این بحران است.

به گزارش گلستان ما، "محمدابراهیم شربتی" فعال رسانه ای غرب گلستان در یادداشت خود آورده است: مدیریت بحران تنها در زمان وقوع آن نباید صورت گیرد و این مدیریت شامل پیش بینی و آمادگی ، اقدام برای جلوگیری از وقوع بحران ، کاهش آثار وقوع بحران و تامین و جبران خسارات است و مسوولان امر باید نشانه های بحران را شناسایی و برای مقابله با آن طرح و برنامه داشته باشند.

مسئله پائین رفتن سطح آب سفره های زیر زمینی کشور مدتهاست که دغدغه ای جدی است و باید چاره ای اساسی برای آن اندیشیده شود .

فرو نشست منطقه ای زمین ، خشکی چاهها ، بحران تهیه آب در برخی مناطق شهری و روستایی همه نتیجه برداشت بی رویه و عدم مدیریت منابع آبهای زیر زمینی است .

در کنار برنامه های تامین آب ، برنامه ریزی در مدیریت تقاضا و صرفه جویی در بخشهای مختلف دارای اهمیت می باشد.

مشارکت مردم در حفظ منابع آبی ضروری است و باید بهره برداران مجاز از منابع آبی را در امر حفاظت از این منابع مشارکت داد که نفع آنها نیز در این امر نهفته است.

در این خصوص نقش آمار و ارقام صحیح بسیار موثر است اما متاسفانه نمی توان به آمارها به صورت کامل تکیه کرد چرا که روند ارائه آمار در گذشته مبتنی بر عدد سازی بوده و هیچگاه آمار صد در صد صحیح ارائه نشده است منتهی با اندکی اغماض میتوان آمارها را پذیرفت و بر مبنای آن برنامه ریزی کرد.

صرفه جویی ، نصب کنتورهای هوشمند و پلمپ چاه های غیر مجاز و یا آموزش شهروندان و اصلاح سیستم آبیاری نقش بسزایی در کاهش مصرف این نعمت خدادادی خواهد داشت.

جمعیت کشور روز به روز در حال افزایش است و اقلیم خشک و کویری نیز مزید بر علت می شود و همچنین میزان بارش نزولات نیز نسبت به گذشته کاهش یافته است .

با همه این شرایط امروزه آب به عنوان یک زیر ساخت مهم و اصلی در امر سرمایه گذاری و توسعه مدنظر است و بنابراین می بینیم که به تناسب رشد جمعیت و رشد اشتغال مصرف آب بالا رفته ولی منابع آبی محدود است.

باید فرهنگ سازی در خصوص حفظ منابع آب و پی بردن به ارزش واقعی آب توسط مردم مورد تاکید قرار گیرد و سازمانهای مردم نهاد و مردم نیز در این عرصه مشارکت کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.