1400-12-11 10:41
554
0
78921
رئیس کارخانه نوآوری گرگان:

شرکت های دانش بنیان راه میانبر غلبه بر بیکاری/ در کارخانه نوآوری گرگان چه می گذرد؟

عمرانی گفت: کارخانه نوآوری می‌‎تواند سمبلی در حوزه اقتصاد دانش بنیان اباشد، پراکندگی در شرکت‎های دانش بنیان داریم ولی کارخانه نوآوری بسیاری از ملزومات شرکت‎های نوآوری و مراکز رشد را در یک نقطه گردآوری کرده است.

به گزارش گلستان ما، در شرکت هاي دانش بنیان، موضوع دانش، نوآوري، مهارت و یادگیري مستمر، نقش مهمی ایفا می کند و این شرکت ها دانش را در مسیر ایجاد ثروت های اجتماعی و اقتصادی به کارگیری می کنند.
در اقتصادهاي مبتنى بر شرکت هاى دانش بنیان باید گستره اي از نهاد ها در جامعه به وجود آیند که پشتیبان و تسهیل کننده نوآوري، یادگیري و پویایی هستند و  دگرگونی هاي به وقوع پیوسته در ماهیت کار، تفکرات، مهارت ها وتخصص افراد، انتظارات جدیدي در روابط کاري بین فرد و سازمان بوجود آورده است.
 نیروي کار دیگر حاضر به داشتن فعالیت بیشاز اندازه با حقوق و دستمزد پائین نبوده و سعی در استخدام در مشاغل با کمترین میزان فعالیت جسمی و حداکثر مزایاي ممکن در شرکت هاي دانش بنیان هستند
اهمیت اقتصاد دانش بنیان چیست؟
عمرانی؛ مقام معظم رهبری می‌‎فرماید اساس اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بنیان است و این مهم نشانه اهمیت توجه به موضوع اقتصاد دانش بنیان را نشان می‌‎دهد.
کارخانه نوآوری می‌‎تواند سمبلی در حوزه اقتصاد دانش بنیان اباشد، پراکندگی در شرکت‎های دانش بنیان داریم ولی کارخانه نوآوری بسیاری از ملزومات شرکت‎های نوآوری و مراکز رشد را در یک نقطه گردآوری کرده است.
۱۴ شرکت فناور در کارخانه نوآوری گرگان دفتر اصلی دارند و هشت تیم در فضای کار اشتراکی نیز در این مرکز مستقر هستند که به شرکت‎های که در این مرکز فعالیت می‌‎کنند و یا هسته‎هایی که برای این مرکز پذیرفته شدند خدمات ارائه می‌‎کنند.
یک فردی که با یک‌ایده‎ای وارد می‌‎شود مورد داوری قرار می‌‎گیرد و پس از پذیرش در فضای کار اشتراکی قرار می‌‎گیرد و می‌‎تواند بر روی کسب و کار خود برنامه ریزی کند و اگر نیاز به مشاوره از جایی دیگر باشد برای آن فراهم می‌‎سازیم و اگر نیاز به کارگاه داشته باشد آن را برگزار می‌‎کنیم و پس از طی این دوران اگر همچنان خواهان ثبت شرکت باشد به آن کمک می‌‎شود، پس از ثبت شرکت و تکمیل تیم کاری که به آن تثبیت‌ایده می‌‎گویند آن را در دوره رشد قرار می‌‎دهیم که طول آن سه سال است و به این شرکت ها دفتر تخصصی می‌‎دهیم و در مراحل مختلف انواعی از حمایت‎های مادی و معنوی را از این افراد داریم.
چه خدماتی این شرکت‎های دانش‎بنیان دریافت می‌کنند؟
عمرانی؛ این افراد از لوگو و برند پارک علم و فناوری استفاده می‌‎کند و این مسأله باعث تبلیغ و حسن اعتمادی در بین مشتریان آنها می‌‎شود و این مسأله شاید بزرگترین حسن برای فعالان دانش بنیان در پارک علم و فناوری به شمار رود.
همچنین در حوزه صدور مجوزات نیز به این افراد که به دنبال ثبت شرکت هستند کمک می‌‎کنیم تا مجوزات تخصصی و دانش بنیان و صنایع خلاق را کسب کنند.
حدود ۱۱۰ حمایت از شرکت‎های دانش بنیان دولت در نظر گرفته شده است و برای مثال شرکت‎های دانش بنیان می‌‎توانند حتی امریه سربازی دریافت کنند.
خدمات متنوعی را ارائه می‌‎کنیم که این خدمات به مجوز دانش بنیان و مجوز صنایع خلاق منوط شده است.
در کارخانه نوآوری گرگان چه می‌گذرد؟
عمرانی؛ ۱۴ شرکت و هشت هسته فناور در فضای کار اشتراکی و سه شتاب دهنده علی بابا با محوریت گردشگری، بهبهان نکس در حوزه فنی و تکنولوژی با محوریت زیست فناوری و اینومکث با نگاه حمایت از حوزه ای.تی و ای.سی.تی و نرم‌افزاری از این شرکت‎ها حمایت می‌‎کنند.
کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در کارخانه نوآوری گرگان مستقر کردیم که نسبت به داوری، حمایت و برگزاری دوره‎های آموزشی اقدام می‌‎کند که در استان گلستان دو شرکت به عنوان کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت دارند.
علاوه بر آن صندوق پژوهش و فناوری نیز در این کارخانه مستقر هستند که ۷۶ درصد سهام این صندوق خصوصی و ۲۴ درصد آن دولتی است که اعتبار دولتی آن با محوریت پارک و برخی از دانشگاه‎های استان است و به تأمین مالی نیاز شرکت‌ها اقدام می‌‎کند، با توجه به اینکه بودجه ما محدود است از ظرفیت تسهیلات بانک‌ها نیز استفاده می‌کنیم.
ضمن آنکه صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بودجه‎هایی برای حمایت از شرکت‌های فناور در نظر می‌‎گیرند که این اعتبارات در صندوق پژوهش و فناوری استان تزریق می‌‎شود که با نظارت و مدیریت پارک علم و فناوری هزینه خواهد شد.
این تسهیلات گاهی با کارمزد چهار درصد و گاهی با کارمزد هشت یا ۱۲ درصدی به شرکت‎های دانش بنیان بر اساس درخواست و نوع دریافت تسهیلات ارائه می‌‎شود، وظیفه صندوق بخشی پرداخت تسهیلات و بخشی نیز جذب سرمایه‌گذار برای این شرکت‎ها است.
دفتر حقوقی پارک نیز برای انعقاد قرارداد در پارک علم و فناوری مستقر هستند که نسبت به مشاوره حقوقی اقدام می‌‎کند، دفتر مالکیت فکری نیز در این کارخانه برای ثبت اختراع به شرکت‌ها کمک می‌‎کنند؟
مهمترین تولیدی که کارخانه نوآوری گرگان دارد؟
عمرانی؛ در حال حاضر ۷۰ هسته و واحد فناور در گرگان داریم که از این تعداد ۱۴ شرکت در این کارخانه مستقر هستند و هشت نفر نیز دفتر اشتراکی دارند که تعداد آن ۲۲ تیم می‌رسد.
این تیم‎ها در زمینه‎های مختلفی فعالیت می‌‎کنند که می‌‎توانیم به حوزه ای‎تی و ای‎سی‎تی و ضدعفونی کننده‎ها، تصفیه آب، شرکتی در حوزه فنی خدمات ارائه کند و تجهیزات مختلفی را می‌‎تواند بسازد.
یکی از اقدامات ما در حوزه گردشگری تحت عنوان «روستا بازار انجیلو»، شرکتی در بحث تصفیه آب فعالیت می‌‎کند که در خصوص حذف آرسنیک از آب آشامیدنی شهر جیرف اقدام کرده است.
یکی از شرکت خوب ما کلینک آب است و در حوزه آب می‌‎توانیم از این افراد در خصوص تنش‎های آبی و مشکلات آبی استان استفاده کرد و می‌‎تواند به مدیران تصمیم ساز کمک کند تا تصمیمات درست و منطقه‎ای بگیرند.
تیمی در فضای کار اشتراکی فعالیت دارند که می‌‎توانند در آینده نزدیک گروه مهندسی «آی‎کن» تنه به تنه پیش برود و قابلیت آن را دارد که حتی از آن پیش بیفتد.
البته این خدماتی است که در کارخانه نوآوری گرگان انجام می‌شود و در پارک اقدامات خوب دیگری نیز صورت گرفته و در تلاش هستیم که بتوانیم گلستان را به قطب انیمیشن تبدیل کنیم.
تاچه زمانی می‌توانند این شرکت‌ها در کارخانه نوآوری باقی بمانند؟
عمرانی؛ یک دوره ۶ ماه پیش رشد و یک دوره سه سال رشد برای شرکت‌های مرکز رشد در کارخانه نوآوری در نظر گرفته شده است، شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری به شرطی می‌توانیم استقرار دهیم و عضویت آن پابرجا بماند که خدمات آن شامل حال دیگر شرکت‌ها شود، این شرکت‌ها در جلسه داوری پارک علم و فناوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
ارتباط پارک علم و فناوری با دانشگاه‌های استان چگونه است؟
عمرانی؛ معاونت علمی ریاست جمهوری محوریت فعالیت‌های دانش بنیان را پارک علم و فناوری قرار داده است این مسأله باعث شده که ارتباطات خوبی با دانشگاه‌ها داشته باشیم و لذا با دانشگاه علوم پزشکی مرکز نوآوری راه‌اندازی کردیم، دانشگاه گلستان نیز که به‌صورت مستقل مرکز رشد مجوز دریافت کرده درصدد است که بتواند این مجوز را به‌صورت مشترک با پارک داشته باشد.
در دانشگاه گنبدکاووس، دانشگاه آزاد علی‌آبادکتول نیز ارتباطات خوبی صورت گرفته که به توسعه مراکز نوآوری و رشد منتج می‌شود.
مرکز نوآوری شهرستان علی‌آبادکتول در دانشگاه آزاد این شهر شکل گرفته که باید فعالیت آن‌ها پر رنگ‌تر باشد و باید تلاش‌های آن‌ها بیشتر شود و مورد حمایت مسئولان قرار گیرد.
انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.