1401-10-15 11:34
720
0
82846

شور اعتکاف در پساکرونا

رئیس ستاد اعتکاف کشور می‌گوید پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به استقبال گسترده‌تر مردم از مراسم اعتکاف با محدودیت‌های فضا‌های معنوی مناسب برای برگزاری اعتکاف روبه رو شویم.

گلستان ما_داود خاندوزی؛ اعتکاف فصلی برای گریستن و موسمی برای بارش رحمت الهی است، برای معتکف نشستن در مسجد و عبودیت و بندگی بهتر از نشستن در بهشت است چرا که خود را در پیشگاه الهی می‌بیند.

معتکف می‌داند که هرگز جز خدا پنهانی نمی‌یابد، خداوند شنونده دعا‌های او و مستجاب دعا اوست، گویا می‌داند اگر دعا نباشد پروردگار هیچ اعتنایی به کلامش نمی‌کند.

معتکفین سربدارانی هستند که بر سر راه گناه و معصیت‌ایستاده وجود خود را از محبت الهی صیقل می‌دهند و با خود عهدی نصوح می‌بندند که کلام الهی را در راه و منش خود فراموش نکنند.

چند سالی به واسطه شیوع کرونا اعتکاف در کشور کم‌رنگ شده بود ولی با فروکش شیوع کرونا به نظر می‌رسد که این مراسم معنوی در جای جای کشور پرشورتر از همیشه برگزار می‌شود.

در این راستا نخستین نشست منطقه‌ای نمایندگان مردمی اعتکاف و مدیران کل تبلیغات اسلامی منطقه ۱۱ گرد هم جمع شدند تا با هماهنگی بیشتر این برنامه معنوی را برگزار شد.

اعتکاف به رویش‌های انقلاب کمک می‌کند و مقام معظم رهبری به آن تأکید دارند، دغدغه همیشگی رهبر انقلاب در طول تقریباً ۳۰ سال گذشته این سنت محمدی و حسن و برگزاری آن به عنوان عیار معنویت و اخلاق نظام جمهوری اسلامی ایران است.



اقبال قلب در مراسم اعتکاف برای انسان رقم می‌خورد

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه در استان گلستان در این‌باره می‌گوید: در دل مراسم اعتکاف معرفت‌های زیادی نهفته است که می‌توانند معتکفین از آن بهره ببرند.

نورمفیدی ابراز داشت: تقوا و انجام واجبات ترک محرمات باعث می‌شود که انسان به خداوند نزدیک‌تر شود و باعث می‌شود نور حق در دل انسان بتابد.

وی افزود: یکی از راه‌هایی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند تفکر است و روایت و آیات قرآن کریم در خصوص تفکر تأکید دارند و از تفکر در برابر قدرت خداوند به حیرت می‌رسیم و باعث می‌شود که انسان به حقیقت نزدیک‌تر شود.

این مقام مسوول تأکید کرد: موضوع دیگری توجه قلبی است، جان نماز به تعبیر حضرت امام(ره) حضور قلب است و باید در معنویت‌های ما توجه قلبی اهتمام داشته باشیم و باید همیشه خدا در قلب ما باشد.

نورمفیدی افزود: اقبال قلب در مراسم اعتکاف برای انسان رقم می‌خورد و ماهیت اعتکاف در این است.



مردمی بودن اعتکاف

حجت الاسلام نورالله ولی‌نژاد، رئیس ستاد مردمی اعتکاف استان گلستان در خصوص اهمیت اعتکاف می‌گوید: یکی از اهمیت‌های اعتکاف این است که این مراسم با محوریت مردم برگزار می‌شود، جمهوری اسلامی ثروت بزرگی یعنی مردم را در اختیار دارد و پشتیبانی این نطام مردم هستند و تکیه جمهوری اسلامی بعد از خدا مردم است.

رئیس ستاد مردمی اعتکاف استان گلستان ادامه داد: مردم متدین و مذهبی و اهل دعا و قرآن در دفاع از اسلام از ویژگی‌های بالاتری برخوردار هستند و در حوزه معنویت قدم‌های محکم‌تری بر می‌دارند و می‌توانند پشتیبان محکم‌تری برای نظام باشند.

ولی‌نژاد افزود: یکی از ثمرات اعتکاف ترقی و نورانیت انسانیت است و راهی که در سطح ملی آغاز شده می‌تواند آینده روشنی را به همراه داشته باشد.

این مقام مسوول ابراز داشت: مقام معظم رهبری نیز به اعتکاف تأکید داشتند به ویژه به حضور جوانان تأکید کردند، باید همه دست اندرکاران اعتکاف دوچندان هزینه کنند تا جوانان را در دروان جامعه حفظ کنند.



جاذبه اعتکاف را افزایش دهیم

غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این خصوص گفت: باید براساس نظرسنجی متناسب با اهداف اعتکاف نیاز نوجوان و جوان را فراهم سازیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: قطعاً مراسم اعتکاف امسال پویاتر از سال گذشته خواهد شد و باید به افزایش جاذبه‌های اعتکاف برای حضور چهره‌های شاخص علمی، ادبی، هنری و ورزشی توجه داشته باشیم.

منتظری تأکید کرد: جوانان ما در ذهن خود هزاران مسأله دارد و باید به جاذبه‌های اعتکاف بین جوانان اهتمام داشته باشیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: قبل از آنکه جوانان ما به مراسم اعتکاف ورود پیدا کنند باید چرایی و چیستی مراسم اعتکاف را بدانند و نیاز است در این راستا تولیداتی ایجاد شود.

رئیس ستاد اعتکاف کشور نیز می‌گوید پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به استقبال گسترده‌تر مردم از مراسم اعتکاف با محدودیت‌های فضا‌های معنوی مناسب برای برگزاری اعتکاف روبه رو شویم و این مهم مستلزم آن است که مسئولان کشور برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مراسم معنوی تلاش کنند.

گفتنی است اعتکاف در ماه رجب رایج است و در ایام البیض (۱۳، ۱۴ و ۱۵) این ماه در مساجد بزرگ اکثر شهر‌های این کشور این مراسم معنوی برگزار می‌شود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.