1401-05-04 04:43
675
0
80936
طرح «کشاورزی قراردادی برنج» کلید خورد؛

خرید توافقی برنج از شالیکاران گلستان/ دست دلالان از دسترنج کشاورزان کوتاه می‌شود

دولت در سال زراعی جاری با هدف حمایت از شالیکاران نسبت به اجرای طرح کشاورزی قراردادی برنج اقدام کرد، این طرح نخستین‌بار در گیلان، مازندران و گلستان به عنوان استان‌های تامین‌کننده اصلی این محصول اجرا شده است تا دست دلالان از این بخش کوتاه شود.

به گزارش گلستان ما، استان گلستان به عنوان یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی شناخته می‌شود با کاهش نزولات جوی طی سال های اخیر و آسیب‌های ناشی از خشکسالی؛ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تولید شالی باید به روش خشکه کاری شالی تقویت شود و شالیکاران به این روش کشت و کار ترغیب شوند.

۱۵ هزار هکتار اراضی نسق‌ به منظور شالیکاری در گلستان وجود دارد و سالانه حدودا ۵۰ الی۶۰ هزار هکتار شالی به روش سنتی - غرقابی از این اراضی برداشت می‌شود، بیشترین انواع ارقام تولیدی شالی در گلستان به طارم، نعمت، هاشمی و دم‌سیاه اختصاص دارد.

معاون نظام بهره‌برداری مدیریت تعاون روستایی گلستان با اشاره به خرید توافقی برنج توسط دولت گفت: برای شالیکاری در سطح  12 هزار و 260 هکتار از اراضی استان گلستان عقد قرارداد شده است.

سیدغلامرضا حسینی با تاکید بر اینکه اداره کل غله شالی را به قیمت توافقی از شالیکاران خریداری می‌کند در خصوص برنامه‌های حمایتی دولت در این باره بیان کرد: با اجرای کشت قراردادی برنج به ازای هر هکتار ۱۰۰ میلیون ریال نهاده‌ در اختیار شالیکاران قرار می‌گیرد.

وی از تهیه و تامین انواع کود شیمیایی مورد نیاز شالیکاران خبر داد و گفت: ۶ هزار و ۲۰۰ تن کود پتاسه، فسفاته و ازته، ۶۰ تن حشره‌کش، قارچ‌کش و علف‌کش و ۹۰ تن بذر تهیه و در اختیار کشاورزان طرف قرارداد قرار گرفت.

این مسئول گلستانی با بیان اینکه کشت قراردادی برنج از اوایل اردیبهشت ماه در استان اجرایی شد، تصریح کرد: گیلان، مازندران و گلستان استان‌های تامین‌کننده اصلی این محصول هستند و دولت با هدف حمایت از شالیکاران نسبت به اجرای طرح کشاورزی قراردادی برنج ورود کرده است.

خبرنگار: زهره رجبی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.