1402-04-29 10:33
517
0
85777
از سال ۱۳۹۰ تاکنون؛

برای بزرگترین پروژه آبی گلستان ۱۶۴۰ میلیارد تومان هزینه شد

مدیر طرح سد نرماب گفت: از سال ۱۳۹۰ که پروژه سد نرماب آغاز شد تا کنون یکهزار و ۶۴۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، مهدی ضیائی در خصوص آخرین وضعیت سد نرماب اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مجموعه اعتبارات تخصیصی سد نرماب ۸۵۰ میلیارد تومان بود که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در طرح بوجود آورده است که می‌توان گفت اگر با همین روند تامین اعتبار پیش برود تا سه سال آینده طرح به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: از سال ۱۳۹۰ که پروژه آغاز شد تا کنون یکهزار و ۶۴۰ میلیارد تومان برای پروژه هزینه صورت گرفته است از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ حدود ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح تخصیص داده شد و از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مجموعه دریافتی ۸۵۰ میلیارد تومان بود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در طرح بوجود آورده است.

ضیائی در خصوص اقدامات انجام شده گفت: در حال حاضر پیشرفت پروژه ۹۲ درصد است احداث بدنه سد ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است، هیدرو مکانیکال ۸۵ درصد، تونل چهل چای و سد تنظیمی چهل چای ۱۰۰ درصد و انتقال روستای جنگلده بالا ۵۸ درصد پیشرفت داشته است.

وی بیان کرد: اراضی مخزن از ۶۰۰ هکتار حدود ۳۰۰ هکتار خریداری شده و ۳۰۰ هکتار دیگر باقی مانده است احداث تونل خرمالو به طول ۷ و نیم کیلومتر، احداث سد انحرافی خرمالو، خرید باقی مانده اراضی مخزن و جابجایی روستاهای پس پشته و محمدزمان‌خان و باقرآباد از دیگر اقدامات باقی مانده است که در صورت تخصیص اعتبارات تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

ضیائی بیان کرد: با توجه به اقدامات انجام شده سد قابلیت آبگیری را در سال جاری قابلیت آبگیری بلحاظ کنترل سیل و تسکین سیلاب رودخانه نرماب خواهد داشت که منوط به تکمیل روستای جنگلده بالا، خرید باقی مانده اراضی مخزن و جابجایی آرامستان روستا است.

گفتنی است، سد نرماب به عنوان بزرگترین پروژه آبی استان، با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و حقابه‌های پائین دست از سال ۹۰ به اجرا در آمد و این پروژه قرار است آب شرب شهرهای شرقی استان و نوار مرزی و روستاهای منطقه شرق رو برای جمعتی حدود ۶۰۰ هزار نفر تامین آب نماید. حدود ۸ تا ۱۰ هزار اراضی کشاورزی هم از این سد تامین آب می‌شوند.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.