1403-07-29 08:32
86
0
91803
۱۰ سال از ابلاغ سیاست کلی توسعه دریامحور گذشت؛

سهم ناچیز گلستان از اقتصاد دریامحور

آمارها بیانگر آن است که گلستان با وجود اینکه در میزان رشد تولیدات شیلاتی در بین هفت استان رتبه نخست را دارد؛ اما از نظر اقتصاد دریامحور آخرین استان است و مهم‌ترین عامل آن عمق کم خزر در نوار ساحلی گلستان است.

 به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ با وجود اینکه بیش از یک دهه از ابلاغ رهبر انقلاب اسلامی در خصوص سیاست‌های کلی توسعه دریامحور می‌گذرد؛ اما در استان گلستان آن‌گونه که باید گام‌های اساسی برای توسعه اقتصاد دریامحور برداشته نشده است.

به‌طوری‌که اجرای طرح‌هایی مثل احیای خلیج گرگان از دید بسیاری از مردم امری پرهزینه و بی‌فایده به نظر می‌رسد این در حالی است که اگر اقتصاد قوی دریایی در این منطقه وجود داشت حتی بخش‌های خصوصی و ذی‌نفعان دریا در این منطقه می‌توانستند نسبت به احیاء خلیج گرگان اقدام کنند و چشم‌انتظار تدبیر دولت نمانند.

با این‌ وجود کماکان سواحل گلستان چشم‌انتظار تدبیر مسئولان دولت است تا از این شرایط خارج شود، در کشور ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر ساحل نوار ساحلی داریم که از این میزان حدود ۸۴۰ کیلومتر آن پیرامون جزایر جنوبی توزیع شده و استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در شمال و جنوب کشور هفت استان ساحلی ایران می‌شوند.

گلستان از نظر اقتصاد دریامحور و بهره‌برداری از سواحل در انتهای جدول قرار دارد و این در حالی است که بنا به گفته علیرضا نورانی کشورهای همسایه با خزر بهره‌برداری خوبی از ساحل دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان ادامه داد: متأسفانه پسروی دریای خزر از نیمه جنوبی شروع شده و گلستان در منطقه‌ای قرار دارد که بیشترین میزان پسروی دریا در این منطقه رقم می‌خورد و این مسئله خطرآفرین است.

نورانی بیان کرد: کشورهایی مثل ترکمنستان و قزاقستان برداشت‌های خوبی از منابع گازی دریای خزر دارند و بیشترین برداشت منابع نفتی نیز توسط کشور آذربایجان انجام می‌شود و کمترین سهم را در بین کشورهای حاشیه خزر ایران دارد.

وی با اشاره به طرح احیای خلیج گرگان گفت: در مصاحبه‌ها آمده که برای احیای دریاچه ارومیه ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و این اقدامات و علاج‌بخشی‌ها باعث شده تنها ۳۰ سانتی‌متر ارومیه افزایش آب داشته باشد؛ اما در خلیج گرگان درحالی‌که سالیان سال لایروبی نشده بود تنها ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شد؛ اما برای بسیاری از افراد جای سؤال بوده که باید این هزینه انجام می‌شد یا این هزینه‌ها بی‌فایده بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان ابراز داشت: دریای خزر از نظر رفتار بسیار نامتوازن است برخی کشورها مسائل زیست‌محیطی را رعایت می‌کنند؛ اما در برخی کشورها به آن توجه نمی‌شود، برخی کشورها نسبت به بازسازی ذخایر خزر اهتمام دارند؛ ولی در برخی از کشورها برداشت بی‌رویه صورت می‌گیرد و لذا حل بسیاری از مسائل در خزر به یک راهبرد فرامنطقه‌ای نیاز دارد.

نورانی بیان کرد: با توجه‌ به اینکه بیشترین خشک‌شدن خزر از سمت جنوب عربی دریای خزر رقم خورده باید رایزنی با کشورهای حاشیه خزر صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه باید ۱۰۰ درصد فاضلاب استان‌های شمالی دفن بهداشتی شود، افزود: در بحث آبزی‌پروری باید فکر اساسی کنیم، درست است که در بین هفت استان ساحلی سهم هفتم کشور را داریم؛ ولی از نظر رشد تولیدات شیلات در بین هفت استان رتبه نخست را داریم.

ناخدا مصطفی خسروی نیز در این باره گفت: درخواست ما این است نخست بر اساس ابلاغ رهبر انقلاب نسبت به توسعه دریامحور اقدام کنیم نه اقتصاد دریا، در دوران توسعه دریامحور مباحث اجتماعی، فرهنگی نیز نهفته است.

نماینده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: به لحاظ امنیتی نیازمند اسکله در استان هستیم، درست است که آب‌های خزری در سواحل گلستان کم‌عمق است؛ ولی بررسی کنید می‌بینید که کشورهایی که از دریا دور هستند تلاش می‌کنند به دریا برسند و برای خود اسکله خریداری می‌کنند.

خسروی ابراز داشت: باید برای توسعه دریامحور در گلستان دبیرخانه‌ای راه‌اندازی شود و بدون تمرکزگرایی به مسائل شیلات و گردشگری و غیره نمی‌توانیم به توسعه دریا محور برسیم.

وی در خصوص مباحث بین‌المللی دریای خزر گفت: رژیم دریای خزر در کشورهای حاشیه آن بسیار مبهم است و به سال ۱۹۴۰ بر می‌گردد و در سال ۱۹۹۱ بین پنج کشور بر اساس معاهده‌ای تقسیم شد و بر اساس این معاهده وظیفه حراست ۲۰ درصد دریای خزر برعهده جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: شیرفلکه دریای خزر در اختیار کشورهای روسیه و آذربایجان است و وقتی کشوری اسکله‌ای ایجاد می‌کند ولگا را می‌بندند و باید از نظر بین‌المللی وزارت خارجه پیگیر این موضوعات باشد.

شاید برخی افراد مسائل محیط‌زیستی را عامل اصلی عقب‌ماندگی گلستان در اقتصاد دریا محور بدانند؛ اما مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان این مسئله را رد کرد و بیان کرد که تاکنون برای ۵۰۰ هکتار از اراضی ساحلی گلستان مجوز صادر شده است؛ اما گلستان نتوانسته از این مجوزات به‌درستی بهره‌برداری کند.

محمدرضا کنعانی یادآور شد: بر اساس قانون در مجموعه ۱۸۱ هکتار نوار ساحلی تنها ۳.۳ درصد می‌توانیم مسکن و ۱۳ درصد می‌توانیم صنایع را استقرار کنیم.

کنعانی یادآور شد: با این‌ وجود برای پرورش ۱۱ هزار هکتار میگو مجوز صادر کردیم که تنها ۴ هزار هکتار در حال حاضر پرورش داده می‌شود و همچنین به استان برای پرورش ۵ هزار تن‌ماهی در قفس مجوز صادر شده که تنها ۳۰۰ تن در حال حاضر عملیاتی شده است.

وی افزود: همچنین محیط‌زیست برای ۲۷ مزرعه پرورش خاویار در استان مجوز صادر کرده که تنها ۱۰ مورد آن عملیاتی شده است و لذا استان نباید انتظار مجوزات تازه داشته باشد و باید به فکر تعیین و تکلیف و اجرای مجوزات صادر شده باشد.

با این‌ وجود صابر حسین‌پور فرماندار بندرگز می‌گوید سهم شهرستان بندرگز از اقتصاد دریامحور صفر است و باوجوداینکه ۲۱ کیلومتر ساحل داریم ولی نمی‌توانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

فرماندار بندرگز به اجرای پروژه‌های پرورش ماهی در قفس و میگو و پرورش ماهیان خاویاری در خلیج گرگان تأکید کرد.
 انتهای خبر/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.