1403-06-11 07:05
336
0
91249
گلستان شما؛

پرونده ویژه رسانه‌ای استحصال ید روی میز «گلستان ما»

باتوجه‌به اهمیت استحصال ید برای کشور و مطالبات مردم در خصوص آلایندگی و مجوزات برداشت ید از اعماق زمین در پرونده ویژه رسانه‌ای با حضور کارشناسان پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما به همراهی رسانه‌های استان به این مسئله خواهد پرداخت.

 به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» ؛ در این روزها موضوع مجوزات و برداشت شوراب ید سرزبان مسئولان افتاده و همه مطالبه‌گر شدند .
 مطالبه‌گری که حتی چارچوب‌های محیط‌زیستی هم درنوردیده و برخی افراد دایه مهربان‌تر از مادر برای گلستان شدند.
 ما مخالف مطالبه‌گری نیستیم؛ ولی حرف ما این است که نه به این شوری روزهای مطالبه‌گری و نه به آن بی‌نمکی روزهای گذشته و صدور ۱۶ مجوز .
 این مسئله امروز در آیین افتتاح پروژه‌های هفته دولت حاشیه‌ساز شد و باعث شد که استاندار گلستان در تماسی از مدیرکل محیط‌زیست استان دعوت کند به این جلسه بیاید و مباحثش را مطرح کند.
 صحبت‌هایی کنعانی بر اساس منطق و چارچوب خاصی بود نکته نخستش این بود که تا سال ۹۸ کسی برای استحصال ید و کارخانه مربوطه اعلام آلایندگی نکرده بود و این اتفاق در دوره مدیریت وی رقم خورده و باعث شده که یکی از دو کارخانه که در حال برداشت ید است ۱۰۰ درصد پساب تولیدی خود را به اعماق زمین تزریق کند.
 در خصوص روش تزریق نیز گویا مطالعاتش از طریق دانشگاه شاهرود انجام شده و مورد تأیید سازمان محیط‌زیست نیز قرار گرفته است.
 نکته دوم که در صحبت‌های مدیرکل محیط‌زیست استان بود این است که گرچه ید موردنیاز کشور است؛ اما در جایی که استحصال آن به محیط‌زیست آسیب‌زده چشم‌پوشی نشده و محیط‌زیست برای آن پرونده ایجاد کرده است برای مثال رهاکردن پساب در تالاب که این شرکت از بابت آن جریمه شده است.
 بر اساس این جریمه این شرکت با همکاری یکی از دانشگاه‌ها مکلف شده مطالعات احیای تالاب را انجام دهد.
 مسئله بعدی زمان صدور مجوزها است که اکثر آن با دولت دوازدهم برمی‌گردد، برخی مسائل نیز مثل تأثیر استحصال ید بر خشک‌سالی، پرتوزا بودن و میزان آلایندگی نیز نیاز به یک نشست کارشناسی دارد.
 «گلستان ما» آمادگی میزبانی چنین جلسه‌ای را با حضور رسانه‌ها دارد و به‌زودی بر اساس هماهنگی صورت‌گرفته این نشست برگزار خواهد شد.
 باتوجه‌به حساسیت مردم استان گلستان بر مسئله استحصال ید این پایگاه خبری تحلیلی پرونده ویژه رسانه‌ای برای آن بازکرده و تا رسیدن به مطالبات مردم این موضوع پیگیری خواهد شد، با ما همراه باشید.
 انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.