1403-03-07 09:19
420
0
90163
گلستان ما گزارش می‌دهد؛

پشت پرده اعتراض به صف‌های خرید گندم در روز نخست

برخی از فعالان فضای مجازی در حالی به صف‌های خرید گندم پرداختند که از روز گذشته خرید تضمینی به‌صورت رسمی آغاز شده و با وجود افزایش مراکز خرید برخی از مراکز نیز به دلیل حسن سابقه مجوزی برای خرید دریافت نکردند.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - داود خاندوزی؛ مهم‌ترین فصل اقتصاد کشاورزی استان گلستان فرارسید و کشاورزان در حال درو و برداشت محصولات پاییز از جمله محصول استراتژیک گندم هستند.
امسال پیش‌بینی می‌شود که میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد و گلستان بتواند بیش از یک میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند.
مزارع شمالی استان آماده برداشت گندم هستند؛ اما در روزهای گذشته وضعیت جوی و هوای نامساعد باعث شد که زمان برداشت گندم از کشاورزان به تأخیر بیفتد و این مسئله باعث شده که تعداد مراکزی که برای خرید گندم در این مناطق در نظر گرفته شده شلوغ شود.
اما این شلوغی و صف گندم اتفاق جدیدی نیست و تقریباً باتوجه‌به اینکه در تعداد محدودی مراکز خرید نسبت به حجم عمده گندم گلستان اقدام می‌کنند طبیعی است که در روزهای نخست میزانی صف مثل سنوات گذشته تشکیل شود و برای اینکه این وضعیت را بررسی کنیم دوربین گلستان ما به سراغ رانندگان و مسئولان خرید گندم رفت و با آنها گفتگویی ویدئویی را ترتیب داد، گلایه رانندگان از میزان انتظار است؛ اما مسئولان استان نیز حرف‌هایی برای گفتن داشتند.


امسال تدابیر مسئولان استان گلستان و دستگاه‌های نظارتی بر این بوده که مراکزی که در سال گذشته در حفاظت از محصول استراتژیک گندم استان کوتاهی کردند و یا حسن سابقه از خود نشان نداند مجوزی برای خرید تضمینی گندم دریافت نکنند که این مسئله باعث شده شیطنتی در فضای مجازی رخ دهد و برخی از فعالان فضای مجازی تقریباً از همان روز نخست که به‌صورت رسمی خرید گندم از کشاورزان آغاز شد به این مسئله بپردازند.
این در حالی است که پیگیری‌های ما در روز گذشته از مدیرکل غله استان گلستان نشان داد که در حال حاضر تنها یک‌سوم مراکز خرید تضمینی گندم بازگشایی شده و علت آن این است که مزارع در مناطق جنوبی استان آماده برداشت نیست و رطوبت گندم در این مزارع بالا است و باید کشاورزان صبوری کنند و بازگشایی تمامی مراکز باعث می‌شود که کیفیت محصول برداشت شده کاهش یابد و این مسئله مشکلاتی نیز برای نگهداری گندم در سیلوها و مراکز خرید به وجود می‌آورد.

افزایش میزان مراکز خرید تضمینی گندم در گلستان
بنا به گفته روح‌الله مهری امسال مراکز خرید گندم از ۸۶ مورد به ۹۸ مورد افزایش‌یافته و برای اینکه مدت انتظار رانندگان در صف کاهش یابد در مراکز ملکی که تقریباً ۳۰ تا ۴۰ درصد مراکز خرید تضمینی گندم استان را تشکیل می‌دهد از سیستم تخلیه بار مکانیزه استفاده می‌شود.
مدیرکل غله استان گلستان همچنین به میزان خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: تلاش ما این است که بتوانیم از دسترنج کشاورزان صیانت کنیم، مراکز خرید گندم از کشاورزان گندمی با رطوبت بیش از ۱۴ درصد را قبول نمی‌کنند و لذا درخواست ما از کشاورزان این است که به زمان برداشت دقت کنند.
مهری به عدم اعطای مجوز به برخی از مراکز نیز اشاره کرد و گفت: این مسئله به دلیل عدم حسن سابقه این افراد بوده است.
اما بااین‌وجود گلایه‌های به وجود آمده در صف خرید باعث شده در روز گذشته مسئولان شرایط را بررسی کنند و با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی اقدامات ویژه‌ای در این مسیر صورت‌گرفته تا صف‌های خرید در مناطق شمالی مثل بندرترکمن کوتاه‌تر شود.
کاهش صف خرید گندم با ابتکار دادگستری گلستان در بندرترکمن
در این راستا نیز دادگستری استان برای حل مشکل گندم‌کاران در فصل برداشت ورود پیدا کرده و رئیس‌کل دادگستری گلستان در این زمینه گفت: یکی از دو کارخانه آرد شهرستان ترکمن که از سه سال پیش به علت دعوای تقسیم ترکه، تعطیل شده بود، با پادرمیانی مسئولان قضایی این شهرستان و رئیس توسعه حل اختلاف استان و با حضور مدیرکل غله استان به توافق طرفین پرونده ختم شد و از امروز دوباره بازگشایی و کار تحویل گندم در این کارخانه آغاز شد.
حیدر آسیابی افزود: بر اساس اعلام اداره کل غله استان این کارخانه ظرفیت نگهداری ۱۸ هزار تُن گندم؛ یعنی بیش از ۲۰ درصد گندم تولیدی این شهرستان را دارد و بازگشایی آن، حجم قابل‌توجهی از فشار کارِ فصل برداشت در این شهرستان را کاهش می‌دهد.
وی افزود: با ورود ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان ترکمن، تلاش‌ها برای کمک به حل مشکلات حقوقی دو کارخانه آرد دیگر این شهرستان به‌منظور فعال‌شدن در فصل برداشت برای کمک به گندم‌کاران در حال انجام است.
آن چیزی که مشخص است به‌زودی با بازگشایی تمامی مراکز خرید تضمینی گندم صف‌های خرید برچیده می‌شود و از این نظر کشاورزان باید با مسئولان غله استان گلستان همکاری لازم را داشته باشند.
همچنین مسئولان غله استان برای صیانت از دسترنج کشاورزان و برای‌آنکه گندم در سبد خانوار ایرانی قرار بگیرد تأکید دارند که در زمان تحویل کشاورزان به بنرهای متعهدالشکلی که در روبه‌روی مراکز خرید تضمینی گندم متصل شده دقت کنند.

گفتنی است که بنا به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان گلستان از حدود ۶۴۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، در ۳۶۷ هزار هکتار، گندم کشت شود که شامل بیش از نیمی از اراضی کشاورزی استان گلستان است که این مسئله ابعاد و بزرگی پروژه خرید تضمینی گندم را در استان نشان می‌دهد.
دولت گندم را از کشاورزان به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان به‌صورت تضمینی خریداری می‌کند که نسبت به سال گذشته این عدد قابل‌قبولی است و باعث دلگرمی کشاورزان شده است.
انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.