1402-02-26 02:38
828
0
84975
گلستان اسیر خشکسالی و خوش‌خیالی؛

۴ هزار چاه غیرمجازی که آب‌های گلستان را می‌بلعد

زنگ خطر خشکسالی مدت‌هاست به صدا درآمده اما آب‌های گلستان همچنان با 4 هزار حلقه چاه بدون مجوز بلعیده می‌شود.

به گزارش گلستان ما، حکایت خشکسالی و تنش آبی، زخم کهنه‌ای است که بارها سر باز کرده و عواقب ناخوشایند آن گریبانگیر مردم شده است، آماری که مسئولان از وضعیت چاه‌های غیرمجاز استان می‌دهند چیزی بالغ بر 3 الی 4 هزار حلقه است.

وجود چاه‌های غیرمجاز اگر به همین منوال پیش برود خیلی از زمین‌های کشاورزی استان گلستان «لم یزرع» و تبدیل به زمین‌های بایری خواهد شد که عملا نمی‌توان در آن کشاورزی کرد و دیگر هیچ منابع آبی در دسترس نخواهد بود.

با توجه به اینکه عمق چاه‌های حفر شده بسیار زیاد بوده و این مسئله‌ای نگران‌کننده است که باعث می‌شود در زمینه آب شرب و منابع آبی در بخش کشاورزی به مشکلات زیادی برخورد کنیم.

موضوع دیگری که همواره مورد سوال قرار دارد این است چرا اصلاح الگوی کشت در استانی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند جدی گرفته نشده و رعایت نمی‌شود و یا کشت شالی که زمانی در استان ممنوعیت داشت و در مقطعی برداشته شد باید شاهد کشت و کار محصولات پرآب‌طلب در سطح استان باشیم.

باید از منابع سطحی برای کشت شالی استفاده شود

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی پیرامون این مسائل در گفتگو با خبرنگار گلستان ما گفت: متاسفانه ممنوعیت کشت شالی برداشته شده از این منظر که بحران آبی همچنان برقرار است، و خوش‌بینانه از این جهت که از نظر اقتصادی به درآمد کشاورزان کمک می‌کند.

رحمت‌اله نوروزی با تاکید بر اینکه باید از منابع سطحی برای کشت شالی استفاده شود، افزود: باید باری که به آبخوان‌های استان به خاطر کشت محصولات پرآب‌طلب تحمیل شده، برداشته شود.

وی در پاسخ به این سوال که استان چقدر می‌تواند در اصلاح الگوی کشت موفق باشد و محصولات کشاورزی کم‌آب‌طلب را جایگزین محصولات پر آب‌طلب کند، توضیح داد: بعد از ۵۵ سال دولت سیاست الگوی کشت را مطرح کرد، ولی این نیاز به حمایت همه‌جانبه معاون اول رئیس‌جمهور، وزرا مخصوصا وزیر نیرو دارد.

توانمندی‌های گلستان بر اساس سند آمایش بررسی شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان باید بر اساس سند آمایش بررسی شود، گفت: گلستان متفاوت از مازندران، خوزستان و فارس است باید ابزارهای لازم را در سیاست‌های الگوی کشت ببینیم.

نوروزی ادامه داد: همه باید در سطح استان از استاندار گرفته تا مسئولان مربوطه کمک کنند که این امر محقق شود اینکه الگوی کشت روی فقط برگه کاغذ نوشته شود، نباید انتظار تحول داشته باشیم، سیاست الگوی کشت نیاز به حمایت، پشتیبانی، امکانات و بودجه دارد.

وی اتخاذ تدابیر اساسی در حوزه منابع آبی را ضرورتی مهم خواند و تصریح کرد: گلستان نباید سیستان و بلوچستان، خوزستان و یا ایلام شود، باید گلستان بماند و این اتفاق نیازمند همکاری و همدلی است.

۴ هزار چاه غیرمجاز و زنگ خطر نابودی «منابع آبی» در گلستان

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در چین ۳ میلیون مروج وجود دارد، گفت: با همکاری مراکز خدمات جهاد کشاورزی موضوع ترویج باید قوی شود، در روستاها آموزش‌های لازم انجام بگیرد.

نوروزی بیان کرد: یک بخش به استفاده بهینه از آب و بهره‌وری مناسب آن برمی‌گردد، از سویی برای عدم حفر چاه‌های غیرمجاز هم حکم شرعی و هم حکم قانونی داریم باید این موضوع به مردوم و کشاورزان گفته و ترویج شود.و

وی گفت: دستگاه قضا در این زمینه رویکرد مثبتی دارد و حمایت لازم را انجام می‌دهد، اما همه باید همکاری کنند وجود۳ الی ۴ هزار چاه غیرمجاز منجر به نابودی، ویرانی و خشکسالی استان خواهد شد و این زنگ خطری است که به گوش می‌رسد.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.