1403-05-18 08:56
152
0
90981
مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان:

کسری آب شرب گلستان رفع شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: ۵۷۵ لیتر بر ثانیه تأمین کمبود آب شرب استان با ایجاد ۳۰ حلقه چاه به ارزش ۲۱۳ میلیارد تومان برطرف شده است.

 ایرج حیدریان با حضور در تحریریه «گلستان ما» با خبرنگاران این مجموعه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: از مجموعه «گلستان ما» در راستای تلاش‌های صورت‌گرفته و همراهی و تعاملی که داشتند قدردانی می‌کنم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: این میزان افزایش دما در شرایط عادی وجود نداشته، بسیاری از نقاط مختلف افزایش دمای بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد را شاهد بودیم و طبیعی است در این شرایط میزان مصرف برق و آب افزایش پیدا می‌کند.

حیدریان یادآور شد: بحث مدیریت مصرف چه در بخش آبی و چه در بخش برق باید مدیریت مصرف نهادینه شود، سازگاری با کم‌آبی باید جدی گرفته شود.

وی افزود: باید درست و صحیح از منابع آب استفاده کنیم و این مسئله باعث می‌شود که دچار کمبود ذخایر آب زیرزمینی نشویم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان تأکید کرد: حفظ منابع زیرزمینی جزو اصول کار ما است و بحث کیفیت آب منابع زیر زمینی نیز حائز اهمیت است.

حیدریان خاطرنشان کرد: در بحث تأمین منابع آب در تلاش هستیم فشار را از منابع زیرزمینی کم کنیم و تلاش کردیم از ظرفیت آب‌های نامتعارف استفاده کنیم و در برنامه هفتم نیز به موضوع کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی توجه شده که باید با همکاری جهاد کشاورزی و کشاورزان رقم بخورد.

وی ابراز داشت: اگر بنا باشد ۹۰ درصد از منابع آبی با راندمان ۳۹ درصد و ۶۱ درصد هدررفت اتفاق بیفتد قطعاً منابع آب زیر زمینی با چالش روبه‌رو می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان یادآور شد: در روزهای پایانی سال بودجه سعی شد که مجوزات شیرین‌سازی آب دریا و نحوه سرمایه‌گذاری آن تعیین و تکلیف شد و مجوز سد رامیان سه هزار میلیارد تومان و امسال ۱۹۰ میلیارد تومان و ماده ۲۱ آن ابلاغ شده است.

حیدریان با بیان اینکه در روزهای شروع دولت چهاردهم نیز جدا از عملکرد دولت گذشته اتفاقت خوبی رقم خورده است، یادآور شد: در طی سه سال گذشته از تیرماه سال ۱۴۰۰ تا تیرماه ۱۴۰۳ اقدامات خوبی شرکت آب منطقه‌ای انجام داده و ۵۷۵ لیتر بر ثانیه تأمین کمبود آب شرب استان با ایجاد ۳۰ حلقه چاه باارزش ۲۱۳ میلیارد تومان برطرف شده است و ۱۵۰ هزار نفر از آن بهره‌مند شدند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که ما با آن روبه‌رو بودیم مخزن آب شرب بود و حدود ۳۳ هزار مترمکعب مخزن برای جمعیتی بیش از ۱۵۰ هزار نفر با حدود ۱۵۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

حیدریان با بیان اینکه لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها ۱۶۴ کیلومتر انجام شده است، افزود: در ارتباط با خطوط انتقال آب و جمع‌آوری نیز ۳۸.۲ کیلومتر به مبلغ ۳۰۵ میلیارد تومان ایجاد شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان تأکید کرد: در شرایط خشکسالی چشمه‌ای که در شرق کلاله وجود داشت ۸۵ لیتر بر ثانیه آب‌دهی داشت به ۵ لیتر بر ثانیه رسید و لذا باید منابعی که در غرب داشتیم به شرق برسانیم و کار سختی بود و گرچه بنا بود در افق ۱۴۱۴ این کار انجام می‌شد در مدت هشت ماه این کار به نتیجه رسیده است و توانستیم منابع آبی در غرب به شرق متصل کنیم.

حیدریان افزود: همچنین این چشمه نیز احیاء شد و شرایط پایداری را در این منطقه شاهد هستیم، یکی از اتفاق خوب دیگر نیز زهکشی ۴ هزارهکتاری از اراضی شمالی استان بود و در حال حاضر نیز ۲ هزار هکتار آماده افتتاح داریم.

وی بیان کرد: یک مخزن دیگری در سیاهتلو با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان وارد مدار شد و هفته گذشته نیز اخذ مجوز ماده ۲۳ سد قره چای رامیان و سد بهارستان انجام شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان تأکید کرد: دو حلقه چاه با دبی ۷۰ لیتر بر ثانیه در زیارت و فتح باغ باارزش ۳۰ میلیارد تومان برای جمعیت بیش از ۱۵۰ هزار نفر تأمین آب می‌کند ایجاد شده است.
 مجوز آب‌شیرین‌کن در فاز نخست در آب دریا نیز اخذ شده است و برای انضباط مصرف نیز نصب کنتور هوشمند بر روی ۳ هزار و ۴۳۷ چاه انجام شده است.
 انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.