1403-04-23 13:35
486
1
90683
سه‌گانه‌ای که در گلستان شکل گرفت؛

ترمیم شکاف عمیق اصلاحات با مرهم اصولگرایان

پس از آنکه پرچم پیروزی پزشکیان در انتخابات بالا رفت گروه‌های مختلف جریان اصلاحات در استان گلستان برای رسیدن به کرسی و مسئولیت‌های مختلف رایزنی خود را آغاز کردند .

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - داود خاندوزی؛ پیروزی انتخابات مسعود پزشکیان در ۱۵ تیرماه همان و تلاش جریان اصلاحات برای رسیدن به کرسی‌های مختلف ملی و استانی همان، گروه‌هایی که با قشون‌کشی و نشست‌های متعدد تلاش کردند که این پیروزی را به ابتکار عمل خود نسبت بدهند.

نشست‌های ستادی در هتل با ضیافت شام، میتینگ‌های سیاسی در منازل شخصی و حتی دیدار با نماینده ولی‌فقیه استان گلستان پس از پیروزی گرچه شاید به‌ظاهر مسئله‌ای تبیینی در جهت پیروزی پزشکیان در انتخاب به نظر می‌رسد؛ ولی هدف غائی این نشست‌ها افزایش قدرت چانه‌زنی در مرکز برای رسیدن به کرسی‌های مختلف است.

حتی این مسئله آن‌قدر در جریان اصلاحات عمیق بوده که در روز پیروزی و جشن پزشکیان در شهر گرگان در پیش از آغاز ماه محرم عده‌ای از چهره‌های سیاسی شاخص استان و حتی افراد غیربومی که در سالیان گذشته در استان مسئولیت داشتند برای رسیدن به کرسی‌های مهم در استان رایزنی خود را با ستاد مرکزی پزشکیان در تهران آغاز کردند.

گرچه پیام مسعود پزشکیان به درخواست‌های مکرر افراد جریان اصلاح‌طلب با اعلام معیار ۱۸ گانه و همچنین درخواست ارسال رزومه به ایمیل اعلام شده مقداری فروکش کرده؛ ولی به نظر می‌رسد که افراد برای‌آنکه بتوانند توجه مرکزنشینان را به خود جلب کنند به دنبال افزایش میتینگ‌های سیاسی در سطح استان هستند.

اما آنچه مسلم است این سهم‌خواهی‌ها و انشقاق بین جریان اصلاحات سودی برای گلستان به همراه نخواهد داشت چرا که سوگیری‌ها و اظهار نظرات مختلف در خصوص چهره‌های شاخص ستاد پزشکیان بیانگر شکاف عمیقی بین احزاب حامی پزشکیان در گلستان است که گاهی منجر به تخریب یکدیگر نیز شده است و حتی برخی از این جریان‌ها برای‌آنکه بتوانند فضا را کنترل کنند در تلاش هستند که گروه‌های دیگر سیاسی را با سیاست‌های خود همراه کنند و لذا نشست‌ها با چهره‌های مختلف سیاسی رقم خورده است.

البته ابتکار عمل مسعود پزشکیان در دیدار با خانواده شهید رئیسی، حضور در هیئت‌های مذهبی و همچنین همراهی وی با رهبر انقلاب و مواضع سیاسی اخیر رئیس‌جمهور منتخب مردم نیز باعث شده که فضای التهاب انتخابات رفته‌رفته کاهش پیدا کند و اصول‌گرایان نیز از برخی اقدامات و جریان‌های سیاسی به وجود آمده حمایت کنند.

گرچه برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب و جریان‌های رادیکال سیاسی که در چنین فضایی می‌دانند به امتیازات خود از دولت چهاردهم نخواهند رسید در تلاش هستند که بین جریان‌های سیاسی تنش به وجود بیاورند و به بیان دیگر فضای سیاسی کشور را در رقابت انتخاباتی نگهدارند که شاید این موضوع بزرگ‌ترین خطر برای دولت چهاردهم باشد.

در استان گلستان نیز فضای سیاسی در چنین شرایطی قرار دارد و سه‌گانه‌ای بین حامیان رئیس‌جمهور منتخب شکل‌گرفته است، گروهی بر این باور هستند که در نخستین گام باید به رئیس‌جمهور منتخب این ابتکار عمل و آزادی را داد تا بتواند سیاست‌های خود را در کشور پی‌ریزی کنند و بتواند دولت به احیای اصلاح‌طلبان که به دلیل عدم مقبولیت از مردم به گوشه‌ای خزیدند کمک کند و لذا در دخالت در امور انتصابات و فشار بر دولت دوری کردند و منتظر هستند که ببیند در مرکز چه تصمیم‌گیری‌هایی به آنها اعلام می‌شود.

عده‌ای نیز معتقد هستند که در کوتاه‌ترین زمان باید انتقال قدرت اتفاق بیفتد و مخالفان دولت را از کرسی‌های مختلف کنار گذاشت و لذا حتی برخی لیست‌های مسئولیتی و پیشنهادی با عنوان دلسوزی برای اقوام را با اشخاص تأثیرگذار شورای سیاست‌گذاری ارائه کردند، افرادی که گاهی در میان قاطبه مردم گلستان چهره‌ای معتمد نیستند و حتی ممکن است از فیلترهای دستگاه‌های نظارتی برای انتصاب عبور نکنند، البته مطرح‌شدن برخی از اسامی با هوشمندی صورت‌گرفته تا از ظرفیت چنین افرادی چهره‌های سیاسی استان برای پل به کرسی‌های مسئولیتی و فشار بر دولت چهاردهم استفاده کنند.

گروه سومی نیز معتقد هستند که در فضای فعلی کشور و باتوجه‌به شکاف و دودستگی فکری در جامعه، انتظارات زیاد مردم از مسعود پزشکیان و همچنین همراهی برخی از جریان‌های اصول‌گرایان و طرف‌داران طیف قالیباف از یک سو و از سویی دیگر باتوجه‌به اینکه بخش عمده جریان مجلس نیز از افراد شاخص اصول‌گرایی تشکیل شده برای اینکه دولت بتواند وفاق ملی را به وجود بیاورد و عملکرد آن در دولت چهاردهم به اتفاقات مختلف سیاسی گره نخورد، فرا حزبی عمل کند و بر اساس معیارهایی بیان شده افرادی را در سطح ملی و استانی بگمارد و این سیاست‌ها حداقل تا پایان مجلس دوازدهم تداوم یابد و پس از آن برای رسیدن افراد با گرایش‌های سیاسی حامی دولت اقدام شود.

این سه‌گانه قدرت در استان قطعاً باعث می‌شود دولت سیزدهم برای انتخاب گلستانی‌ها در کرسی‌های ملی و استانی مستأصل شود و حتی گفته می‌شود که استفاده از گزینه‌های غیربومی و جوانان نخبه برای تصدی مسئولیت‌هایی مهم در استان گلستان نیز مدنظر برخی از چهره‌های سیاسی تأثیرگذار در شورای سیاست‌گذاری پزشکیان است.

آن چیزی که رفتار رئیس‌جمهور منتخب نشان می‌دهد وفاق در جریان‌های سیاسی حاکم و یا چهره‌های شاخص که توان راهبری سیاست‌هایی مثل استان گلستان را داشته باشند بسیار حائز اهمیت است و ازاین‌رو توصیه می‌شود برای کاهش شکاف سیاسی که عامل عقب‌ماندگی گلستان به جایی قشون‌کشی افراد تأثیرگذار سیاسی از جناح‌های مختلف میز گفتگویی تشکیل دهند و به‌دوراز سهم‌خواهی به دولت منتخب نسخه واحدی را ارائه کنند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.