1399-09-27 10:57
625
0
72121
با تشریح منتظری؛

جزییات طرح برتر نماینده گرگان و آق قلا برای نظارت و کارآمدی مجلس یازدهم

منتظری با اشاره به جزئیات طرح خود در این جشنواره که به عنوان طرح برتر برگزیده شد، گفت: یکی از محورهایی که در فراخوان این جشنواره درباره نظارت موثر مجلس بود که طرحی در این خصوص با عنوان مدل نظارت موثر کمیسیون فرهنگی به جشنواره ارائه شد که این طرح با اندکی تغییر قابل تعمیم به همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.

به گزارش گلستان ما، غلامرضا منتظری با اشاره به برگزاری جشنواره شهید مدرس برای نخستین بار در مجلس، اظهار کرد: این جشنواره به منظور حمایت از ایده‌ها و طرح‌های برتر در جهت کارآمدی بیشتر و بهتر و نقش‌آفرینی موثرتر قوه مقننه برگزار شد و نهایتا از ایده‌های برتر نیز تقدیر به عمل آمد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات طرح خود در این جشنواره که به عنوان طرح برتر برگزیده شد، گفت: یکی از محورهایی که در فراخوان این جشنواره درباره نظارت موثر مجلس بود که طرحی در این خصوص با عنوان مدل نظارت موثر کمیسیون فرهنگی به جشنواره ارائه شد که این طرح با اندکی تغییر قابل تعمیم به همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.

وی اضافه کرد: طرح مذکور دارای چند بخش است که بخش اول آن مربوط به اهداف بوده؛ با توجه به وظایف نظارتی مجلس که در کنار امور قانونگذاری دو بال پرواز قوه مقننه را تشکیل می‌دهند، این مسئله بنیادی ما را بر آن داشت تا در حوزه نظارت تمرکز بیشتری داشته باشیم چراکه وجود قوانین پرتراکم در سابقه مجالس گذشته حتی ما را به تنقیح قوانین نیز مجبور کرده است. 

منتظری تصریح کرد: نظارت باید تبدیل به یک مدل عملیاتی شود و به همین منظور ما در این طرح، یک قلمرو نظارتی تعریف برای هر کمیسیون کردیم به نحوی که هر کمیسیون بداند باید در چه محدوده‌ای نظارت داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: برای مثال باید تمامی زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احصاء شود و سازمان‌های اصلی و فرعی این وزارتخانه که کمیسیون به آنها مربوط است مانند سازمان سینمایی، معاونت مطبوعاتی و ... مشخص شود.

وی ادامه داد: همچنین قلمرو موضوعی نیز در این طرح مشخص شده است، برای مثال در حوزه هنر موضوع فیلم، هنرهای تجسمی، عکاسی وجود دارد که همه این موارد باید موضوعات باید تحت نظارت کمیسیون قرار داشته باشد.

منتظری اضافه کرد: حتی در این طرح برای خود ناظران نیز ناظر تعیین شده است به نحوی که باید روی کار هر ناظری که از طرف مجلس برای نظارت بر  شوراها و نهادهای مختلف تعیین می‌شود، نظارت وجود داشته باشد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برای مثال ناظر شورای فرهنگ عمومی در تمام استان‌ها وجود دارد ولی تا به حال این رخ نداده که کمیسیون فرهنگی یک نشست مشترک با این 31 ناظر در هر استان داشته باشد.

هر کمیسیون باید در سه بخش نظارت داشته باشد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم عنوان کرد: غایت نظارت تحول است ولی نظارت‌های ما همواره اسمی بوده و هیچ‌گاه به تحول نرسیده است به همین منظور در این طرح نظارتی به 3 بخش مهم در حوزه نظارت اشاره شده است.

وی بخش اول را نظارت مستقیم یا مکاتبه‌ای عنوان کرد و توضیح داد: همواره نامه‌هایی به وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف ارسال می‌شود تا در مورد موضوعات موردی گزارش یا پاسخ خواسته می‌شود و این نوع نظارت همان نظارت مستقیم یا مکاتبه ای است.

منتظری اضافه کرد: بخش دوم نظارت به این صورت است که تک تک معاونت‌ها و روسای سازمان‌های حوزه‌های مختلف موظف می‌شوند در کمیسیون حاضر شده و نقاط ضعف و قوت خود را بیان کنند، برای مثال معاونت مطبوعاتی باید راهبرد سالانه خود را به کمیسیون ارائه کند و ما بدانیم که در کجا ایستاده و چه افقی پیش رو دارد. در حال حاضر به هیچ عنوان چنین اتفاقی نمی‌افتد و ما فقط منتظریم که گزارشی برسد تا به یک موضوع ورود کنیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: نظارت باید مستمر و پیوسته باشد و برای نمونه اگر در فصل اول برنامه یک سازمان موردی وجود دارد نباید این ایراد در فصل چهارم نیز تکرار شود.

نظارت بر تشکل‌ها

وی بخش سوم نظارت در این طرح را نظارت بر تشکل‌ها برشمرد و عنوان کرد: برای اینکه کارنامه نظارتی ما کامل باشد نباید صرفا به نظارت بر دستگاه‌ها بپردازیم، برای مثال در حوزه ورزش نیاز است که نظر تیم‌های ورزشی نیز در نشست‌های مشترک اخذ شود.

منتظری یادآور شد: معدل نظارت بر تشکل‌ها و دستگاه‌های دولتی یک نظارت موثر خواهد شد، بر این اساس است که می‌توان بودجه‌های واقعی و عملیاتی نیز برای هر نهاد و دستگاه پیش‌بینی کرد. برای نمونه در حوزه ورزش ما باید  با تیم‌های ورزشی در اتباط باشیم و پای درد دل و حرف های آنان بنشینیم.

وی نکته دیگر پیش‌بینی شده در این طرح را نظارت میدانی خواند و گفت: ما باید در حوزه‌هایی که وقایع فرهنگی و هنری و ورزشی رخ می‌دهد حضور میدانی داشته باشیم برای نمونه باید در تماشاخانه‌ها، سینماها و ورزشگاه‌ها حضور یابیم تا مشکلات فعالان این حوزه را درک کنیم.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: مزیت بعدی این طرح این است که در هر کمیسیون یک نماینده به انتخاب اعضای کمیسیون به عنوان مسئول امور نظارت تعیین می‌شود تا به شکل عمومی و کلی با موضوع مواجهه نداشته باشیم.

وی افزود: در این طرح تأکید شده جدولی با عنوان طراحی فرم ارزیابی از عملکرد دستگاه‌ها تهیه شود تا عملکرد هر دستگاه در آن ارزیابی شود و این جدول به دستگاه‌های مربوط نیز ارسال خواهد شد تا از شاخص‌ها مطلع باشند. این فرم در هر بازدید تکمیل می‌شود و حلقه نظارت‌ها را واقعی‌تر خواهد کرد.

منتظری استفاده از مشاوران متخصص و کارشناسان خبره در هر حوزه را نیز یکی دیگر از محورهای طرح خود برشمرد و گفت: استفاده از متخصصان یکی از بندهای قید شده در این طرح است تا در این نظارت‌های میدانی این متخصصان دانش لازم را به نمایندگان منتقل کنند و نظارت‌ها تخصصی باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.