1403-03-03 08:48
295
0
90127
یادداشت؛

جوانانی که خرمشهرهای دیگر را باید رقم بزنند!

مجتبی لشکربلوکی مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: از جوانان آزادسازی خرمشهر تا جوانانی که خرمشهرهای دیگر را باید رقم بزنند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، مجتبی لشکربلوکی مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: عملیات مهم بیت‌المقدس، نقطه عطف فتوحات سرنوشت‌ساز دفاع مقدس ما بود:

بیش از ۲۰ ماه از آغاز جنگ تحمیلی استکبار علیه جمهوری نوپای اسلامی ایران می‌گذشت و شهر خرمشهر همچنان در چنگ نیروهای ارتش عراق قرار داشت.

عملیات پیروزمندانه فتح‌المبین که با آزادسازی بخش گسترده‌ای از خاک خوزستان در شمال غرب این استان پایان پذیرفته بود، راه را برای آزادسازی مناطق خرمشهر، شلمچه، هویزه و بخش‌های دیگر هموار ساخته بود. 

البته دشمن در غرب رودخانه کارون که در قلب خرمشهر جاری است، استحکامات و موانع پیشرفته را احداث و ۳۶ هزار نفر از نیروهای خود را در خطوط پدافندی پیچیده‌ای متمرکز و مستقر کرده بود گذر از چنین خط مرگباری به یک معجزه و کاری خدایی شبیه بود.  

سرانجام در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قرارگاه مشترک کربلا سپاه و ارتش و ۳ قرارگاه عملیاتی قدس در منطقه سوسنگرد و محور شمالی کرخه کور، قرارگاه فتح در منطقه دارخوین و قرارگاه نصر در شمال خرمشهر، حمله سراسری با نام عملیات بیت‌المقدس خود را از منطقه عمومی رودخانه کرخه کور و غرب رود کارون به منظور آزادسازی خرمشهر و مناطق شمال آن و عقب راندن دشمن از مرز بین‌المللی با رمز «یا علی بن ابی طالب» در روز ۱۳ رجب و در نخستین دقایق ۱۰ اردیبهشت آغاز شد.  

پس از ۲۵ روز تلاش و انجام چهار مرحله عملیات تهاجمی در منطقه‌ای به وسعت ۶ هزار کیلومتر مربع، همه چیز برای یک حمله بزرگ مهیا شد.  

سرانجام در تاریخ سوم خرداد ماه ۱۳۶۱ خرمشهر که با ۳۴ روز مقاومت غیورانه در برابر دشمن سقوط کرده بود، پس از ۵۷۵ روز اشغال و ویران شدن خانه‌ها و اماکن عمومی و دولتی، در کمتر از ۲۵ روز آزاد و پاکسازی شد و به آغوش میهن اسلامی بازگشت.  

بازتاب این پیروزی شگرف تا مدت‌ها در رسانه‌های جهان در صدر تمام اخبار و گزارش‌ها بود. فتح خرمشهر به منزله بزرگترین پیروزی نظامی – سیاسی جمهوری اسلامی در جریان جنگ تحمیلی و مهلک‌ترین ضربه به پیکره دشمن تلقی شد.  

در مجموع چهار مرحله عملیات، بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن از نیروهای دشمن کشته و زخمی و ۱۹ هزار نفر نیز اسیر شدند.

علاوه بر بند خرمشهر، مناطق و تاسیسات دیگری طی این عملیات آزاد شدند که عبارتند از؛

۱⃣ پادگان حمید، جفیر، حسینیه و شهر هویزه
۲⃣ جاده مهم و مواصلاتی اهواز – خرمشهر
۳⃣ آزاد سازی ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی و ۵۰۳۸ کیلومتر مربع از مناطق اشغالی
۴⃣ جاده مواصلاتی سوسنگرد – هویزه

امام خمینی(ره)، فرمانده کل قوا به محض آزاد شدن خرمشهر فرمودند:

خرمشهر را خدا آزاد کرد.

نکته پایانی:  

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند:  

«جوانهای عزیز! بچه‌های عزیز من! فردا مال شما است، آینده مالِ شما است؛ شما هستید که باید این تاریخ را با عزّتش محفوظ نگه دارید؛ شما هستید که این بارِ مسئولیّت را بردوش دارید؛ خرّمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، [بلکه] در یک میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است.

حال در افق تمدن سازی انقلاب و رهبر انقلاب، مدیرانی می‌توانند این مهم را رقم بزنند که تراز انقلاب اسلامی باشند کسانی چون شهید سلیمانی‌ها و شهید رئیسی‌ها، لذا یادآوری این نکته حائز اهمیت است که:

۱⃣ انقلاب اسلامی به افراد وابسته نیست؛ و با شهادت افراد متوقف نشده، بلکه خون شهید شتاب دهنده رسیدن به آرمانهای انقلاب است.  

۲⃣ مدیران پیش برنده اهداف انقلاب در تفکر تمدن‌سازی، کسانی هستند که در مکتب امام روح الله(ره) و شهید سلیمانی تربیت شده‌اند.  

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.