1394-11-08 17:57
1691
0
26740
دبیر شورای تبیین مواضع دانشگاه های استان گلستان:

دو قطبی سازی و ایجاد موج سیاسی ظلم به ملت است/ نمد انتخابات با دورغ بافته نخواهد شد

میثم زنگانه گفت: افرادی با جریان هایی برای دو قطبی سازی جامعه و ایجاد موج سیاسی به نفع جریان خود به دروغ پردازی روی آورده اند تا از نمد انتخابات کلاهی برای خود ببافند.

به گزارش گلستان ما، میثم زنگانه دبیر شورای تبیین مواضع دانشگاه های استان گلستان در گفتگو با خبرنگار دانشجو سلام گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی،مظهر مشارکت سیاسی ملت برای اداره امور کشور است.طبق اصل ششم قانون اساسی،در جمهوری اسلامی ایران اداره کشور متکی به آرای عمومی است.

وی تصریح کرد: شرایط انتخابات کنندگان و انتخاب شوندگان و همچنین کیفیت برگزاری آن، در نظام انتخاباتی هر کشوری تعریف شده است.

زنگانه افزود: اکنون و در آستانه انتخابات هفتم اسفند ماه،فضای سیاسی کشور به شدت تحت تاثیر موضوع تایید یا رد صلاحیت نامزدها قرار گرفته است.

دبیر شورای تبیین مواضع دانشگاه های استان گلستان خاطرنشان کرد: عده ای شورای نگهبان را به شدت مورد هجوم قرار داده و عملا شورای نگهبان را در این جمله خلاصه می کنند:« احراز کننده اصلی صلاحیت ها ملت است!»

آیا خود مردم می توانند کار شورای نگهبان را انجام دهند؟!!

وی گفت: آیا اینچنین است و شورای نگهبان نباید نسبت به تایید یا رد صلاحیت ها اقدام کند؟ آیا خود مردم می توانند کار شورای نگهبان را انجام دهند؟؟

زنگانه در پاسخ به این قبیل پرسش ها تاکید کرد: در تمام کشورهای دارای انتخابات،اولا انتخاب شوندگان باید دارای مجموعه ای از شرایط و صلاحیت ها باشند و ثانیاً دستگاه ها یا نهادهایی طبق قانون، باید این شرایط و صلاحیت ها را احراز کنند.

آیا تمامی 12 هزار نفری که برای مجلس شورای اسلامی نامزد شده اند صلاحیت نشستن بر کرسی قانون گذاری یک ملت را دارند؟

این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه اظهار کرد: پاسخ روشن است،طبق قانون باید به شرایط توجه داشت . تک تک این افراد را با توجه به شرایط مورد بررسی قرار داد. طبق ماده 28 قانون انتخابات مجلس، شرایط انتخاب شوندگان برای مجلس شورای اسلامی عبارت است از:

  1.      اعتقاد و التزام عمل به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
  2.      تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
  3.      ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه
  4.      داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن
  5.      نداشتن سوءشهرت در حوزه انتخابیه
  6.      سلامت جسمانی در حد برخورداری از نعمت بینایی،شنوایی و گویایی
  7.      حداقل سن 30 سال تمام و حداکثر 75 سال

بر اساس ماده 30 قانون انتخابات، اشخاص زیر از داوطلب شدن برای نمایندگی محرم اند:

  1.      کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش موثر داشته اند
  2.      قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان به این مواد.
  3.      وابستگان تشکیلاتی و هواداران احزاب، سازمان ها و گروههایی که غیر قانونی بودن آنها از طرف مقامات صالحه اعلام شده است.
  4.      محکومان به خیانت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاء، غصب اموال دیگران و محکومان به سوء استفاده مالی به حکم محاکم صالحه قضایی.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گلستان افزود: چه خوب است در تمامی عرصه ها برای رشد و اعتلای کشور به قانون عمل شود.همانطور که طبق اصل 99 و 98 قانون اساسی آمده است شورای نگهبان باید طی فرایند جامع و استصوابی نظارت کامل بر اجرای قانون انتخابات در تمامی مراحل داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید برای شورای نگهبان اعتقاد و التزام عمل به اسلام، قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه برای هر یک از کاندیداها احراز گردد.

وی افزود: باید برای شورای نگهبان نداشتن سوء شهرت، مشهور نبودن به فساد، نداشتن سابقه خیانت، کلاهبرداری ، نداشتن سابقه عضویت در گروهک های معاند و غیر قانونی محرز گردد.

زنگانه متذکر شد: این ظلم به شورای نگهبان است که افرادی با جریان هایی برای دو قطبی سازی جامعه و ایجاد موج سیاسی به نفع جریان خود به دروغ پردازی روی آورده اند تا از این نمد کلاهی برای خود ببافند.

وی بر اساس آمارهای رسمی گفت: افراد منسوب به جریان اصولگرایی که تأئید صلاحیت نشده اند بیشتر از جریان اصلاح طلبی است که حدود 2500 نفر از 12000 نفر ثبت نامی فقط دارای سابقه سوء محکومیت سیاسی بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: از میان رد صلاحیت شدگان 603 مرتکب قتل شده و در دادگاه پرونده محکومیت دارند، 570 نفر سابقه محکومیت سرقت، 415 نفر عضو گروههای منافقین، کموله، نهضت آزادی، مشارکت، مجاهدین، پ.پ.ک، سلطنت طلب و ... بوده اند.250 نفر تابعیت ایران را نداشته اند،176 نفر دو تابعیتی بوده اند و 460 نفر هیچ آدرسی نداده اند.

زنگانه در پایان گفت: امسال نیز اگر همچون سال 88، این اخلاق سیاسی رعایت نشود و شورای نگهبان و دیگر دست اندرکاران انتخابات، با دروغ پردازی های بزرگ چون ادعای تقلب به عدم امانت داری متهم شوند، کشور بار دیگر باید خسارت بزرگی را متحمل شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.