1393-12-22 20:03
1233
0
11825
کارشناس مسائل سیاسی:

پله چهل و هشتم، خوان هشتم توافق هسته‌ای ایران و 5+1

رییس دانشگاه پیام نور گالیکش گفت: پله چهل و هشتم، خوان هشتم توافق هسته‌ای ایران و 5+1 است.

به گزارش گلستان ما، دکتر قربان خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: از هنگامی‌که ایالات‌متحده آمریکا رهبری واقعی مذاکرات هسته‌ای با ایران را در گروه 1+5 در دست گرفت، دو جریان فکری در ایالات‌متحده در این باب ایجاد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این روند با پیروزی جمهوری خواهان در کنگره شکل پیچیده‌تری به خود گرفته و عملاً چالشی را درروند سیاست خارجی برای رئیس‌جمهور اوباما ایجاد کرده است. مخالفان، توافق یک‌جانبه رئیس‌جمهور را یک توافق بد قلمداد کرده و تهدید کردند که کبوترها از حمایت بازها در کنگره بی‌نصیب خواهند ماند.

رییس دانشگاه پیام نور گالیکش افزود: آن‌ها سال 2017 را سال خروج رئیس‌جمهور اوباما و شروع مجدد چالش هسته‌ای ایران و آمریکا بیان نموده‌اند. 47 سناتور که رهبری آن‌ها را یک سناتور 37 ساله آمریکایی به عهده دارد در نامه‌ای سرگشاده به رهبران ایران خاطرنشان کردند که خیلی به این توافق خوش‌بین نباشند زیرا از ثبات لازم در آینده برخوردار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: البته اوباما نیز این تأکید را برای خود زنگ خطر می‌داند. اگرچه این توافق تنها با آمریکا نبوده و با همه قدرت‌های بزرگ جهانی است. اما این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که تحریم‌های اقتصادی و تجاری ایران نیز از جانب آمریکا رقم خورده و این موضوع ارزش یک بررسی ساده را خواهد داشت که آیا کنگره می‌تواند چوب لای چرخ مذاکرات قرار دهد یا خیر.

به گفته این تحلیل‌گر مسائل سیاسی: در چند دور گذشته مذاکرات حتی آمریکایی‌ها پای صهیونیست‌ها و عربستان را نیز به جهت نگرانی آن‌ها به میدان باز کردند. آیا قدرت کنگره از عربستان در نزد افکار عمومی و متخصصین و سیاستمداران آمریکایی کمتر است. اگرچه این فقط یک نامه سرگشاده و غیرمتعارف است. اما می‌تواند ما را که درراهی بزرگ برای منافع ملی‌مان وارد کرده است کمی وا‌دارد تا با هوشیاری بیشتری پا به میدان مبارزه با دشمنانمان بگذاریم.

رییس دانشگاه پیام نور شهرستان گالیکش اظهار داشت: یک نکته برای منافع ملی ما در این مذاکرات اهمیت دارد و آن لغو همه‌جانبه تحریم‌ها و ثبات در این تصمیم جهانی است. مابقی امتیازاتی است که ما به غرب می‌دهیم نه غرب به ما. امروز غرب به دنبال آن است که غنی‌سازی اورانیوم و تحقیقات هسته‌ای ما را درروند کند قرار داده تا ما به‌راحتی به قول آن‌ها وارد عرصه نظامی و تسلیحاتی نظام هسته‌ای نشویم و باید برای این کار اطمینان نیز حاصل کند.

وی افزود: اطمینان غرب یعنی تعطیلی بسیاری از تحقیقاتی که برای آن‌ها خون دانشمندانمان را نثار کرده‌ایم. نتیجه این فداکاری و ازخودگذشتگی علمی ایران می‌تواند لغو تحریم‌های ظالمانه آن‌ها باشد که ملت ایران را دچار بحران اقتصادی کرده است.

دکتر خسروی گفت: بازی در حال حاضر روند برد - برد خود را کم‌رنگ‌تر کرده است. فرانسه در مذاکرات سخت‌گیرانه عمل می‌کند. سناتورهای جمهوری‌خواه روند مذاکرات را به ضرر ایران تعقیب می‌کنند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌راحتی در کنگره آمریکا سیاست‌های مربوط به یک توافق جهانی را به هم می‌ریزد. تحریم‌ها و فشار وارده هرروز افزایش می‌یابد. خوش‌بینانه‌ترین حالتش تاکنون برد ایران نیست.

رییس دانشگاه پیام نور گالیکش تأکید کرد: بااینکه روند مذاکرات از طرف رهبری با دقت بررسی‌شده و موردحمایت و اجماع داخلی نیز واقع‌شده است و اجماع جهانی نیز بر این است که این پرونده را به ثمر برساند، اما ظاهراً همه نیروهای جهانی در یک‌طرف نیستند که به دنبال ختم کامل مسئله باشند. این خطری جدی است که باید در هنگام مذاکرات توسط تیم مذاکره‌کننده کشورمان برای کسب امتیاز لازم به کار گرفته شود.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان ساخت: عدم ورود مثبت کنگره و تصویب نکردن این توافق در صورت حاصل شدن توافق و اجماع کلی می‌تواند زنگ خطری در آینده برای اجرایی شدن مفاد قرارداد خصوصاً لغو تحریم‌ها باشد.

وی افزود: ظاهر این امر، این مفهوم را می‌رساند که ایالات‌متحده نیز یک کشور در بین مذاکره‌کنندگان است و در صورت تصویب رئیس‌جمهور موردی برای نگرانی نیست. البته این مورد تا موقعی درست است که بتوانیم آینده سیاست و روابط خارجی خود را با آن‌ها در قالب نگاه موافقان این سیاست در داخل آمریکا ببینیم. اما با احتمال قوی خروج موافقان در آمریکا، بحران هسته‌ای ایران از نگاه جمهوری خواهان آمریکا ممکن است وارد روند جدید شود. در این حال ایران باکسانی روبرو خواهد شد که خواهند گفت: ما روزی این مسئله را به شما تذکر داده بودیم.

دکتر خسروی در پایان گفت: واقعیت این است که بحران هسته‌ای ایران فقط از مجرای یک توافق کامل از طرف ایران و کشورهای طرف مقابل خصوصاً ایالات‌متحده آمریکا آن‌هم با موافقت هر دو جناح در این کشور میسر است. در غیر این صورت هر توافقی آینده‌ای مبهم خواهد داشت.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.