1394-05-14 05:12
1669
0
18510
با حضور معاون اول رئیس جمهور انجام شد؛

آغاز عملیات اجرایی دومین موزه میراث روستایی کشور در گلستان + تصاویر

عملیات اجرایی دومین موزه میراث روستایی کشور با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در محوطه پارک جنگلی قرق در استان گلستان آغاز شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، در این مراسم سلطانی فر رییس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در گلستان، استاندار گلستان و جمعی از مسئولان و مدیران ارشد استانی حضور داشتند.

در موزه میراث روستایی گلستان که بااعتبار 300 میلیارد ریالی در پارک جنگلی قرق از توابع شهرستان گرگان احداث و تکمیل می‌شود، قرار است دانش بومی روستایی، ابنیه‌های تاریخی روستا و سایر موارد مرتبط با روستا به نمایش گذاشته شود.

nilkooh344 1

دولت حمایت جدی‌تری از روستاها خواهد داشت

معاون اول رییس‌جمهور در این آیین بر حمایت جدی‌تر دولت از روستاها تأکید کرد و گفت: روستاها به‌عنوان مراکز تولیدات اساسی و استراتژیک کشور بوده و مهاجرت روستاییان به شهرها به تولید آسیب وارد می‌کند.

اسحاق جهانگیری افزود: به همین دلیل در نهاد ریاست جمهوری معاونت روستایی به‌صورت مستقل تشکیل تا کارهای مربوط به روستاها به‌صورت ویژه پیگیری شود.

وی ادامه داد: اگر دولت در بخش روستایی هزینه کند، این هزینه هدر رفت نمی‌باشد، بلکه در آینده بازگشت سرمایه بوده و درواقع اگر فکری به حال این مسئله نشود، تولید کشور به‌شدت آسیب می‌بیند.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه ایجاد موزه‌های روستایی را یک کار خوب و ارزشمند بیان کرد و افزود: مهاجرت روستاییان به شهرها یک دغدغه برای دولت محسوب می‌شود.

جهانگیری افزود: اگر آثار و فرهنگ بومی روستاهای تخلیه‌شده، در چنین موزه‌هایی نگهداری شود، برای مردم و مسافرین جذابیت‌های خاصی دارد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی اصولی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه قدمت ایران اسلامی بیش از کشورهایی است که ادعای بزرگ بودن دارند، یادآور شد: هر ایرانی زمانی که به آثار باستانی کشور خود در هر نقطه‌ای می‌رسد، به آن افتخار می‌کند و ما می‌توانیم با تکیه‌بر تمدن گذشته خویش، کارهای بزرگی را در جهان انجام دهیم.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه به مسئله دیوار دفاعی گرگان و اقدامات برای ثبت جهانی آن اشاره کرد و گفت: پیش‌ازاین روی این مسئله تأکید نشده بود، اما پیگیری ثبت آن وظیفه میراث فرهنگی بوده و باید کار مرمت و احیاء آن را بعد از مطالعات باستان‌شناسی زودتر به پایان رساند تا در معرض دید مردم و گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

به گفته جهانگیری اگر علاقه‌مندان به آثار تاریخی و باستانی بدانند چنین اثری در گرگان وجود دارد، بدون شک استقبال زیادی از آن خواهد شد.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: دیوار دفاعی گرگان مرکزی برای فعالیت‌های گردشگری بوده و ازآنجاکه گلستان از تنوع گردشگری طبیعی نیز برخوردار است، یک نمونه کامل گردشگری کشور محسوب می‌شود.

جهانگیری تأکید کرد: باید از همه فرصت‌ها در جهت رشد و توسعه منطقه بهره‌گیری شود در این زمینه المان‌ها، نمادهای تاریخی و موزه‌ها نقش مؤثری در جذب گردشگر دارد.

nilkooh344 1

nilkooh344 1

ایران رتبه ۱۱ ثبت جهانی آثار تاریخی را دارد

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور نیز در این آیین گفت: ایران دارای ۱۹ اثر ثبت‌شده جهانی است و از این نظر رتبه ۱۱ دنیا را دارد.

وی افزود: شهر سوخته زابل، شهر شوش خوزستان و روستای میمند کرمان طی دو سال گذشته ثبت جهانی شدند.

وی بیان کرد: ایران دارای ۵۰۰ موزه است که ۲۵۰ موزه در اختیار میراث فرهنگی و بقیه در اختیار سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی است.

سلطانی فر تصریح کرد: تلاش ما این است که ازنظر کیفی و کمی موزه‌ها را ارتقا دهیم.

وی بیان کرد: در این دولت توانستیم سه محموله فرهنگی تاریخی که طی ۵۰ سال گذشته از کشور خارج‌شده بود را به ایران بازگردانیم و این افتخار بزرگی برای کشور است.

وی افزود: اولین مجموعه مربوط به اشیاء خور بود که از بلژیک بازگشت و دومین محموله اشیاء قوچامیش بود که از آمریکا بازگشت.

رییس سازمان میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: محموله سوم اشیاء فرهنگی تاریخی بود که از شهرهای ایتالیا تحویل سفارت ایران شد.

nilkooh344 1

nilkooh344 1

nilkooh344 1

nilkooh344 1

nilkooh344 1

nilkooh344 1

nilkooh344 1

nilkooh344 1

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.