1394-05-05 11:00
1561
0
18104
5 مرداد سالروز اقامه اولين نماز جمعه کشور به امامت آيت ‏اللَّه طالقاني در تهران؛

در سایه سار آدینه / نمازجمعه در روایات

از مجموع روایات شیعه و سنی اینگونه بدست می آید که یکی از اهداف نماز جمعه تقویت وحدت برای تشکیل امت واحده و دلیل عبادی و سیاسی بودن نماز جمعه به این مفهوم است که با تحقق بخشی از کارکردهای آن برخی از اهداف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی جامعه محقق می شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، روز جمعه پنجم مرداد سال 1358 برابر با سوم ماه مبارك رمضان سال 1399 ق، اولين نماز جمعه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت مرحوم آيت‏اللَّه سيدمحمود طالقاني در دانشگاه تهران برگزار شد. امام خميني(ره)، چند روز قبل از اين تاريخ، اين مهم را به ايشان سپردند و حكم برپايي و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند. واگذاري اين تكليف عظيم و سنگين توسط رهبر فرزانه انقلاب در حساس‏ترين بُرهه از زمان انقلاب اسلامي برعهده آيت‏اللَّه طالقاني كه زبان گويايي براي بازگويي حقايق و رسوا نمودن دشمنان انقلاب داشت، امر خطيري بود.

جمعيت انبوه و ميليوني كه از نخستين ساعات بامداد اين روز از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خيابان ‏هاي اطراف هجوم آورده بودند، با مشاهده امام جمعه، تكبيرگويان، حمايت خويش را از رهبري امام خميني(ره) و نهضت الهي ايشان اعلام داشتند. با آغاز اقامه نماز جمعه، گروهك ‏هاي مغرور و منافق كه براي فريفتن مردم و براي واژگون نشان دادن مسائل و به انحراف كشيدن انقلاب، دست به تبليغات بسيار عظيم و خطرناك و حساب شده زده بودند، ناگهان با يك معجزه بزرگ الهي و اسلامي روبرو شدند و نقشه ‏هاي خود را نقش برآب ديدند.

اتحاد و اجتماع صفوف نمازگزاران نماز جمعه، توطئه ‏هاي حساب شده و ترتيب يافته منافقان را خنثي ساخت و حيله و تزوير آنان را در هم شكست. شياطين و منافقين در همه جا راه يافتند اما در صفوف به هم پيوسته نماز رسوخ پيدا نكردند. سرانجام از همين صفوف نماز جمعه بود كه مشت‏ هاي گره كرده به سوي منافقان و احزاب و گروهك ‏هاي مغرور و مستكبر و از خدا بي‏خبر نشانه رفت و آنان را متواري و نابود ساخت. نماز جمعه پس از پيروزي انقلاب، همواره محلي براي هوشياري و آگاهي‏بخشي به مردم و نيز مكاني براي تزكيه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندي بوده و هست.

نمازجمعه در روایات

بر خلاف آنچه که بعضی میپندارند دین مبین اسلام دینی تک بعدی و صرفا برای تعالی فرد قوانین و دستورات را صادر کرده اما باتوجه به بعضی شعایر دین، مانند اقامه نماز جمعه کاملا مشخص می شود که دستورات اسلام صرفا فردی نیست بلکه آمیخته با دستورات مدنی توأم با آگاهی و بصیرت در اجتماع است .

لذا در روایت با نگاه به این فرایند از امیر مومنان علی (علیه السلام) نقل شده است:

ثلاثة ان انتم خالفتم فیهن ائمتکم هلکتم جمعتکم و جهاد عدوکم و مناسککم.

اگر با رهبران و پیشوایانتان در سه چیز مخالفت کنید هلاک می شوید: نماز جمعه و جهاد با دشمن و مناسک حج. «مستدرک الوسائل/ج ۶/ص ۷»

و همچنین وجود مقدس امام رضا علیه السلام فرمودند:

«انگیزه خواندن خطبه در نماز جمعه آن است که: چون جمعه روز حضور عمومی است. اسلام خواسته تا فرماندار-نماینده دولت اسلامی-وسیله ای- تریبونی-داشته باشد برای موعظه مردم و تشویق آنان به اجرای قوانین و اطاعت از دستورات الهی و پرهیز از نافرمانی- قانون شکنی- و معصیت و همچنین بتواند از این طریق مردم را در جریان برنامه ها و تصمیمات متخذه مربوط به دین و دنیای آنان قرار دهد و از آنچه در جهان می گذرد- و به نحوی با حیات مسلمین ارتباط دارد -و از حوادث و پیش آمدهایی که ضرر یا منفعتی- تاثیر مثبت یا منفی- برای آنها دارد آنان را مطلع نماید.» «وسائل الشیعه/ ج ۵/ ص ۴۰»

سطح آگاهی بخشی نماز جمعه در گذشته بگونه ای بودکه وجود مقدس امام باقر(ع) می فرمایند :

«به خدا سوگند، به من خبر رسیده است که اصحاب پیامبر(ص)، از روز پنجشنبه برای نماز جمعه آماده می شدند، چون روز جمعه برای مسلمانان کوتاه است .» (من لایحضره الفقیه، ج ۱ص ۴۱)

و این همه توجه به جهت بُعد مدنی این فریضه است، چون نماز و اقسام مختلفش مانند نماز جماعت جنبه عبادی شخص را به نوبه خود بارور می نمایند ولی خلاء بعد مدنی و سیاسی در نمازی دیگر با عنوان نماز جمعه جبران میگردد.

خطیب جمعه یا امام جمعه، علاوه بر آگاه کردن مردم از معضلات اجتماعی و دادن خط و مشی صحیح سیاسی بدور از جانبداری های حزبی و گروهی با تکیه بر تقوا و عدالت باید مردم را از آنچه خداوند به آن امر کرده و آنچه از آن نهى فرموده و آنچه مایه‏ى صلاح و فساد آنان است، آگاه سازد و آنان را تعلیم دهد.( وسائل الشیعه ج‏۵، ص‏۴۰)

بی شک نماز جمعه بهترین رسانه جهت القا ونشر اسلام حقیقی در پرتو قرآن و سنت است که میتواند راهنمای خوبی جهت هدایت مسلمین به صراط مستقیم باشد. ( انمایتذکر اولوا الباب )

آیت الله ایمان ضرابی دکتری علوم قرآن و حدیث

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.