1400-04-28 10:38
1556
0
75436
گفت و گو گلستان ما با نویسنده حاجی تاجر؛

روایت نوه از خدمات اجتماعی پدربزرگ/ حمایت تاجر استرآبادی از قیام میرزا کوچک خان جنگلی

نویسنده کتاب حاجی تاجر گفت: در زمینه سیاسی نیز در نامه تلگرافی از قیام میرزا کوچک خان در مقابل انگلیسی ها اعلام حکایت می کند و در تلگراف اعلام می دارد که جانی و مالی از شما حمایت خواهیم کرد.

علیرضا رحیمی نویسنده کتاب حاجی تاجر در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: حاجی تاجر عنوان کتابی است که شرح احوال یکی از تجار عمده مذهبی سیاسی منطقه استرآباد که در اواخر حکومت قاجار و اوایل پهلوی اول زندگی می کرد.

این فرهنگی بازنشسته با بیان اینکه حاجی تاجر یکی از چهره تاثیرگذار در سیاست منطقه و کشور بود، خاطرنشان کرد: این کتاب در یکصد و پنجاه وششمین سالگرد تولد حاجی تاجر در فرصت چله نشینی های روزگار کرونایی نگاشته شده و به اظهار برخی کارشناسان موسسه فرهنگی میرداماد جزو کتاب هایی است که بیشترین اسناد در آن گنجانده شده است.

وی افزود: کتاب دارای 186 صفحه و پنج بخش است که در بخش اول به معرفی استرآباد به عنوان محل رشد و بالندگی حاجی تاجر، بخش دوم به معرفی حاجی تاجر، در بخش سوم نگاهی گذرا به خاندان حاجی تاجر و نوادگان وی و در بخش آخر به پیوست نامه و ارائه اسناد مربوط به حاجی تاجر پرداخته است.

رحیمی با اشاره به اینکه حاج محمد رحیمی النگی متولد 1243 در روستای النگ کردکوی فعلی بود، یادآورشد: وی در سال 1318 دیده از جهان گشود و در مشهد الرضا دفن شد.

نویسنده کتاب حاجی تاجر تصریح کرد: عضویت در انجمن عدلیه تجار، عضویت در هیئت نظارت هفت گانه منتخب ایالت استرآباد، عضویت در شورای سربازگیری نظام از جمله فعالیت های اجتماعی وی در منطقه بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه سیاسی نیز در نامه تلگرافی از قیام میرزا کوچک خان در مقابل انگلیسی ها اعلام حکایت می کند و در تلگراف اعلام می دارد که جانی و مالی از شما حمایت خواهیم کرد.

رحیمی با بیان یکی دیگر از خدمات این تاجر استرآبادی عنوان کرد: در دوره سوم انتخابات شورای ملی نیز حاجی تاجر به همراه تنی چند از تجار منطقه از کاندیداتوری شیخ حسین استرآبادی در مقابل کاندیداهای سر سپرده انگلیسی ها حمایت می کند که باعث ورود شیخ استرآبادی به مجلس می شود.

این فرهنگی بازنشسته ابراز کرد: در شورای سرباز گیری نظام که در بندرگز برگزار می شود جهت اثبات عدالت اجتماعی خود از فرزندان ارشد خود که متاهل و دارای فرزند بود را به عنوان سرباز معرفی می کند.

وی متذکرشد: ساخت حمام در سال 1304 برای مردم منطقه، حمایت اقتصادی از کشاورزان آسیب دیده، کمک مالی به تحصیل فرزندان بی بضاعت منطقه، کمک در راه اندازی درمانگاه منطقه بندرگز، ساخت و تاسیس مهمانپذیر در بندرترکمن فعلی از جمله خدمات اجتماعی حاجی تاجر در آن زمان بوده است.

رحیمی گفت: وی در 23 سالگی به عنوان تاجر اصلی شرکت پنبه روس در ایران معرفی می شود و پنج دفتر در شهرهای مختلف داشته سود چندصد میلیونی در آن زمان ها داشته است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.