1402-02-28 14:36
597
0
85002
یادداشت

مختومقلی فراغی نقطه عطف تعامل ادبیات ترکمن با فرهنگ اسلامی ایرانی

فعال فرهنگی، اجتماعی و رسانه در یادداشتی مختومقلی فراغی را نقطه عطف تعامل ادبیات ترکمن با فرهنگ اسلامی ایرانی دانست.

.گلستان ما- احسان یلمه؛ سرزمین بزرگ ایران مهد بزرگان بسیاری در قرون گذشته و عصر حاضر بوده که از دیرباز در تمدن بشری تأثیر‌گذار بوده‌اند که مختومقلی فراغی نیز از قوم ترکمن در زمره یکی از این بزرگان است.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن، شاعر تقریب مذاهب است، وی در سلوک مذهبی خود با هوشمندی و استفاده از فصول مشترک مسلمانان، همگان را به تقریب دعوت می‌کند که این امر نشان از بانی بودن‌ایشان در زمینه وحدت می‌باشد.

اگر گذری مختصر نیز به دیوان مختومقلی فراغی بزنیم، توجه به عاشورای حسینی مشهود است.
او در اشعار خود حداقل ۱۰ بار مستقیماً از کربلا یاد نموده و علاوه بر تکریم شخصیت والای امام حسین (ع)، درباره شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) نیز ابیاتی دارد.

« حسن‌- حسین‌، عرشی - کرسی گره گیم کربلادا شهید اتدینگ سن دنیا »

معنی:
تو‌ای دنیا! حسن ـ حسین را که از عرش و کرسی (از بین همه چیز) فقط او را می‌خواهم، در کربلا شهید کردی.

همچنان از خدمات جمهوری اسلامی در حوزه بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامدار ایرانی ترکمن:
به بازسازی آرامگاه وی، پایه‌گذاری مراسم سالانه بزرگداشت، اهتمام ویژه برای برگزاری گسترده‌تر سالانه مراسم و... را می‌توان نام برد.

در ادامه باید اشاره داشت؛ بزرگداشت یاد و خاطره مختومقلی فراغی پیوند مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و اقتصادی
و نقطه تعامل ایرانیان با مردمان کشور‌های آسیای میانه است که فرصتی برای ایجاد ارتباطی عمیق‌تر در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی (ایجاد اتحاد‌های منطقه‌ای / چند جانبه ) و اقتصادی ( ایجاد بازار چه مرزی و نمایشگاه صنایع دستی و... را موجب می‌سازد.

ایران اسلامی، زادگاه بزرگان بسیاری است که از دیرباز در تمدن بشری تأثیر‌گذار بوده‌اند، حضرت مختومقلی فراغی نیز یکی از این بزرگان است که اگرچه در ایران متولد شده، اما متعلق به تمام بشریت است.

باید گفت جمعی از روحانیون و مذهبیون اهل سنت بر این باورند که:
با برگزاری مراسم گرامیداشت و روایت اشعار این شاعر ترکمن مغایرت شرعی و مذهبی وجود ندارد بلکه بسیار امری زیبا و پسندیده است، اما با ساز و آواز در جوار مقبره آن حضرت که اخیراً به گوش می‌رسد، مخالفت شرعی و عرفانی وجود دارد.

در پایان باید گفت؛ بانیان امر تلاش خود در اجرای نقطه نظرات علمای عظام در خصوص رعایت آداب حضور در آرامگاه را به عمل آورند تا شأنیت و جایگاه این ادیب ترکمن مورد خطاب قرار نگیرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.