1394-08-01 11:38
1014
0
21978
تهیه و تنظیم : غلامرضا خارکوهی

ُمحرم حسینی در اندیشه امام خمینی"ره" – قسمت چهارم

حضرت امام معتقدند زنده نگه داشتن عاشورا يك مسئله بسيار مهم سياسى- عبادى است و با زنده نگه داشتن آن كشور ما آسيب نخواهد ديد. از نظر او بايد اين سنتها را حفظ کنیم و در این مجالس باید ، هم روضه‏خوانى و مرثيه سرایی بشود، و هم شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته شود .

به گزارش گلستان ما ؛ محرم در اندیشه حضرت امام خمینی فرصتی است برای احیای یکی از مهمترین شعائر اسلامی یعنی عزاداری باشکوه اَبا عبدالله الحسین"ع". ما به چنین مجالسی همیشه احتیاج داریم. اما این مجالس باید به همان سبک سنتی آن بر پا شوند، و خطبا فضائل اهل بیت مخصوصا امام حسین را بیان کنند و مردم را با مسائل سیاسی و اجتماعی روز هم آشنا نمایند. به عبارت دیگر در چشمان مان گریه و اشک جاری باشد و در اذهان مان ایمان و اخلاق و آگاهی سیاسی، اجتماعی.

حضرت امام معتقدند زنده نگه داشتن عاشورا يك مسئله بسيار مهم سياسى- عبادى است و با زنده نگه داشتن آن كشور ما آسيب نخواهد ديد. از نظر او بايد اين سنتها را حفظ کنیم و در این مجالس باید ، هم روضه‏خوانى و مرثيه سرایی بشود، و هم شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته شود . در این ارتباط، مردم ، گويندگان ، مداحان و علما و روحانیان همه نقش و مسئوليت بزرگى بر عهده دارند.

به منظور آشنایی بیشتر با این موضوع گزیده ای از دیدگاهها و فرمایشات حضرت امام در اینجا ارائه می گردد.

**************

طرح مسائل سياسى، اجتماعى در مجالس عزادارى‏

مجالس عزا بايد باشد و اهل منبر بايد اين شهادت امام حسين- سلام اللَّه عليه- را زنده نگه دارند و ملت بايد با همه قدرت اين شعائر اسلامى را، خصوصاً اين را، زنده نگه دارند. با زنده نگه داشتن او، اسلام زنده مى‏شود: " انا مِنْ حُسَيْن"  كه روايت شده است كه پيغمبر فرموده است، اين معنايش، معنا اين است كه حسين مال من است و من هم از او زنده مى‏شوم. از او [نقل‏] شده است.

اين همه بركات از شهادت ايشان است، با اينكه دشمن مى‏خواست آثار را از بين ببرد؛ آنها درصدد بودند كه اصل بنى هاشمى در كار نباشد. " لَعِبَت هاشمُ بالكذا "  اين حرف بود. آنها مى‏خواستند اصل اسلام را ببرند و يك مملكت عربى درست كنند و اين كارشان اسباب اين شد كه عرب و عجم و همه، همه مسلمين توجه پيدا كردند كه نه، قضيه، قضيه عربيّت و عجميّت و فارسيّت و اينها نيست، قضيه خدا و اسلام است.

اين مجالس را حفظ كنيد. همه مجالسى كه اجتماعات دينى است، اجتماعات اسلامى است، اينها اسلام را در قلوب ما زنده نگه مى‏دارد. جماعات را حفظ كنيد. جمعه را حفظ كنيد. اعياد اسلامى را، شعايرى كه در آن هست، حفظ كنيد و مجالس عزا را با همان شكوهى كه پيشتر انجام مى‏گرفت و بيشتر از او، حفظ كنيد و اهل منبر- ايّدهم اللَّه تعالى- كوشش كنند در اينكه مردم را سوق بدهند به مسائل اسلامى و مسائل سياسى- اسلامى. مسائل اجتماعى- اسلامى و روضه را دست از آن بر نداريد كه ما با روضه زنده هستيم.

ماخذ: کتاب صحيفه امام- ج‏13

تنظیم: غلامرضا خارکوهی- تاریخنگار انقلاب

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.