1393-05-16 06:05
3908
10
625
جواد عموزاد فعال رسانه ای استان گلستان :

مطبوعات محلی در تئوری مشت مجازی جایگاهی ندارند / درخت پیر جوان نخواهد شد

معاون فرهنگی ارشاد گلستان در حالی سخن از حمایت از مطبوعات محلی را می زند که بار اصلی نوشتن ، پیاده سازی و ویرایش اخبار و درج سریع آن در خبرگزاری هاو سایتها با خبرنگاران این حوزه هست و برخی خبرنگاران مطبوعات محلی در نشست ها خبری فقط تماشاچی هستند.

به گزارش گلستان ما ؛ احمد قلیشلی سرپرست معاونت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در جدید ترین اظهار نظر خود گفته که حمایت ما محدود به مطبوعات محلی است و اگر کمکی به خبرگزاری ها و رسانه های دیگر می شود اضافه بر وظیفه است .

این سخنان قلیشلی واکنش های مختلفی را در بین مسئولان استانی مخصوصا قشر خبرنگاران استانی ایجاد کرده است . این جملات در فضایی گفته شده که مطبوعات محلی استان تقریبا بیکار بوده و با 4 صفحه سیاه و سفید و مطالبی گاها تا 90 درصد کپی از خبرگزاری ها و سایتها به کار خود ادامه می دهند .

نکته ای که خبرنگاران فضای مجازی و خبرگزاری ها را زجر می دهد اینست که بار اصلی نشست های خبری و نوشتن سخنان مسئول مربوطه در آن جلسه و ارسال سریع آن به همراه پیاده کردن ، ویرایش و تصحیح با خبرنگار خبرگزاری ها و سایتها بوده و این در حالی است که خبرنگاران هفته نامه ها در جلسات می نشینند و بدون اینکه بنویسند با چند کلمه جابجایی و یا برخی اوقات بدون جابجا کردن در مطبوعات محلی چاپ می کنند .

اما نکته اساسی اینجاست که در مراسم خبرنگار امسال از همین هفته نامه ها و مطبوعات محلی که تقریبا بیکارند و با خاطراتشان زندگی می کنند بین دو تا سه نفر هدیه می گیرند ولی این خبرگزاری ها و سایتها که 24 ساعته مشغول تولید و تکثیر خبر هستند یک نفر تقدیر می شود ، که این مورد اعتراض فعالان فضای مجازی استان را بر انگیخت .

اما روی سخنم با دوست ارجمندمان احمد قلیشلی است که دوست دارد مطبوعات محلی را مجددا احیا کند و این تدبیر درستی است اما بنظرم دنیای امروز وارد تئوری مشت مجازی شده و در این تئوری مطبوعات محلی جایگاهی ندارند .

امروز اینترنت و گوشی های همراه بسرعت آخرین اخبار روز را در اختیار مخاطبین خود قرار می دهد ، همان مخاطبینی که تا دیروز به گیشه ها سر می زدند و برای دریافت اخبار مورد نظر خود مجبور بودند چند صد تومان بابت 4 تا برگه بپردازند اما امروز این افراد که نخبگان جامعه را تشکیل می دهند و عموما هم به فضای مجازی دسترسی دارند علاقه ای برای خرید مطبوعات محلی نشان نمی دهند.

مطبوعات محلی مانند درختانی پیر هستند که جوان کردن آنها ممکن نیست چون عمرشان را کرده اند ، آنها در یک بازه زمانی تاثیرگذار بوده اند و الان دوره شان تمام شده ، وانگهی زمانه فرق کرده و نگاه مردم به رسانه ها با موج رسانه های دیجیتال همراه شده و در این راه هر چقدر هم زور بزنیم بجایی نمی رسیم ، پس وقت خودمان را تلف نکنیم .

حالا در زمان دولت اصلاحات  خاتمی به دلیل قلت مطبوعات محلی و عدم رشد رسانه های دیجیتال در فضای مجازی و عدم وجود تحریم ها در کشور و عواید مکفی حاصل از فروش نفت ، درآمد و وضع مطبوعات محلی خوب بود و همان خاطرات خوب است که برخی مدیران مسئول را به این امید زنده نگه می دارد که شاید ان روزها تکرار شود اما بعید می دانیم که آب رفته به جوی باز گردد و آن روزگار خوش برای مطبوعات محلی ایجاد شود .

به هر حال مطبوعات محلی اگر می خواهند با همین وضع ادامه طریق دهند قطعا راه بجایی نخواهند برد و این مشکل دولتها نیست چون ما شاهد دگرگونی در نگرش های انسانی در حوزه های مختلف اجتماعی هستیم و باید بپذیریم که در این مسیر بازگشتی برای مطبوعات محلی متصور نیست .

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

محسن

بابا عکس جدید نداره این آقای عموزاد بده به گلستان ما بزار به رنگ این عکس دیگه تغییر کرده دیگه

0
0
پاسخ
1393-05-15 13:55
صبا جون

باز این آقا اظهار فضل فرمودند ؟؟؟

0
0
پاسخ
1393-05-16 00:45
مانی

سلام اصلا خودت فهمیدی چی گفتی فقط با واژه ها بازی کردی !با بخشی از حرفهات موافق هستم ولی نه با تمامش هنوز هم بسیاری از افراد از مطبوعات و نشریات استفاده می کنند و کمتر به دنبال این هستند که بخواهند در سایت ها خبر بخوانند.در ضمن شما که به تازه گی با فضای مجازی آشنا شدید اینطور فکر می کنید که همه در این عرصه وارد شده اند .درست است امروز مردم با اینترنت کار می کنند اما هنوز تعداد زیادی از مردم از رسانه های مکتوب استفاده می کنند.

0
0
پاسخ
1393-05-16 06:49
پرهام

عموزاده خیلی سردته انگاریتو تابستونم ژاکت پوشیدی:)))

0
0
پاسخ
1393-05-16 09:52
س

آقای عموزاد تا دیروز شما خبرنگار همین نشریات محلی بودید و امروز ادعای دنیای مجازی و سایت می کنید خیلی از خبرنگاران هستند در همین هفته نامه ها دارند قلم می زنند توهین بزرگی به ما خبرنگاران محلی که واقعا داریم زحمت می کشیم کردید

0
0
پاسخ
1393-05-16 12:28

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.