1402-06-06 14:17
632
0
86264
گلستان ما گزارش می‌دهد؛

منطقه آزاد اینچه‌برون دورنمای روشن از بهبود وضعیت اقتصادی گلستان

منطقه آزاد اینچه برون دورنمای روشنی از بهبود وضعیت اقتصادی، معیشت و اشتغال مردم را ترسیم می‌کند.

گلستان ما-داود خاندوزی؛ «عقب‌ماندگی» پدیده‌ای است که سال‌ها کارشناسان اقتصادی در گلستان بیان می‌کنند، به دلیل آنکه آن توجه و اهتمام لازم به طرح‌ها و برنامه‌های توسعه استان در دهه‌های اخیر صورت نگرفته پتانسیل‌های این استان بلقوه باقی مانده و ظرفیت‌های آن مانع نشده که چهره فقر از استان رخ ببندد.
 
باوجود ظرفیت‌های فراوان این استان گره به کلاف اقتصاد استان گلستان افتاده که دولتمردان برای باز کردن آن در تکاپو هستند.
 
در حالی که استان گلستان در همه شاخص‌های اقتصادی از میانگین کشور عقب مانده، منطقه آزاد اینچه برون دورنمای روشنی از بهبود وضعیت اقتصادی، معیشت و اشتغال مردم را ترسیم کرده است.

علیرغم حمایت‌های وزیر اقتصاد از مناطق آزاد، توسعه زیرساخت‌های مناطق جدیدالتأسیس که یکی از مطالبات مردمی است نیازمند همت و تلاش مضاعف دارد.
حسن ملک‌حسینی، مدیر منطقه آزاد تجاری، صنعتی اینچه‌برون بیان داشت: منطقه آزاد اینچه‌برون یکی از ابر پروژه‌های استان گلستان است و این منطقه به عنوان دروازه تجارت به آسیای میانه و چین نقش به سزایی در مناسبات بین‌المللی و اقتصادی با کشور‌های همجوار دارد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرق دریای خزر دارای امنیت تاریخی مشهود است و نظم نوین جهانی در حال رخ دادن است، منطقه آزاد اینچه‌برون با داشتن ظرفیت کریدور ریلی منطقه‌ای و بین‌المللی فرصت‌های منحصر به‌فردی را برای استان و کشور ارئه کرده که این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیار حائز اهمیت است.
به گفته وی: منطقه آزاد تجاری، صنعتی اینچه‌برون به‌عنوان نسل سوم این مناطق به عنوان هاب غلات، پتروشیمی و انرژی مورد بهره‌برداری داخلی و خارجی قرار گیرد.
ملک حسینی تصریح کرد: ۴۰ بسته سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اینچه‌برون با توجه به مطالعات طرح جامع آماده گردیده که به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ارائه و مورد استقبال آنان قرار گرفته است
ئی خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، اساسنامه و‌شناسه ملی منطقه آزاد اینچه برون و نقشه ممهور به مهر هیأت دولت اخذ شده است.
مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه برون عنوان کرد: طرح جامع منطقه آزاد توسط مشاور طرح و با نظر خواهی از نخبگان دانشگاهی، ذینفعان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تدوین و تکمیل شده که در حال حاضر مراحل تصویب را در شورای پژوهشی دبیرخانه شورای عالی را می‌گذراند.
وی در پایان افزود: منطقه آزاد می‌تواند باری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را از دوش استان بردارد که این امر با حمایت و همراهی مسئولان و کمک مردم میسر خواهد شد.
علی‌محمد زنگانه در خصوص اهمیت منطقه آزاد اینچه برون گفت: منطقه آزاد اینچه برون در حقیقت می‌تواند پل ارتباطی شرق دریای خزر با کشور‌های آسیای میانه، چین و روسیه باشد و میزان تعاملات بین‌المللی استان و ایران را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. با پیگیری‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم اساسنامه منطقه آزاد تدوین و به تصویب شورای عالی مناطق آزاد، هیئت دولت و شورای نگهبان رسید.
زنگانه همچنین احداث راه آهن گرگان- اینچه برون- گنبدکاووس- آزادشهر- شاهرود را معقول‌ترین و به صرفه‌ترین مسیر برای تبادل کالا و صادرات برشمرد و بیان کرد: با توجه به ناامنی منطقه غرب دریای خزر و قره باغ، تبادل کالا از کریدور شرق بیشتر احساس شده و براساس مدل تکی و تلفیقی جدید این مسیر هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ کاهش مسافت بهترین مسیر در آسیای میانه و جنوب شرق روسیه و دسترسی به آب‌های آزاد است.
وی افزود: از جمله اقدامات مهم در شکل‌گیری و راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه برون می‌توان به تأمین مالی و انجام مطالعات طرح جامع، آغاز مطالعات زیست محیطی(EIA)، دهکده لجستیک، مطالعات زیرساخت‌ها و مطالعات طرح تفضیلی، دریافت نقشه منطقه آزاد ممهور به مهر دفتر هیأت دولت، دریافت کد‌شناسه ملی منطقه آزاد اینچه برون اشاره کرد. در حال حاضر نیز این پروژه در حال انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل است.
براساس نظر اتاق بازرگانی گلستان راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون تنها برنامه و هدف‌امید بخش در توسعه اقتصادی و بهبود معیشت مردم استان است.
حمایت حداکثری رئیس جمهور مردمی از این ابر پروژه ملی در سفر دوم به استان نوید بخش ایجاد ۴۷ هزار شغل در چشم انداز منطقه آزاد خواهد بود.
اینچه‎‌برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.
اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک‌امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان هستند.
در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین‌المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.
در استان گلستان ظرفیت‌های زمینی، ریلی وهوایی خیلی نزدیک به هم وجود دارد و این ظرفیت‌ها از ویژگی‌های زیرساختی خیلی خوب برای سرعت دادن به ایجاد هاب لجستیک است.
انتهای خبر/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.