1393-08-20 20:05
5954
3
5659
انتقاد حسن بیارجمندی از معصومه ابتکار ؛

جابجایی جاده پارک ملی گلستان هیچ گاه از دستور کار دولت قبل خارج نشده بود

این طرح هیچ گاه از دستور کار دولت قبل خارج نشد بلکه بر خلاف نگاه محدود دولت هشتم (بعد زیست محیطی ) ، این طرح برای بررسی دیگر ابعاد موضوع یعنی در وهله اول اقتصادی و ثانی اجتماعی-فرهنگی، بعنوان طرح« تحول اقتصادی در شرق استان» در دستور مطالعاتی استان قرار داشته است .

به گزارش گلستان ما ؛ گویا بعد از گزارش دور از واقع رئیس سازمان محیط زیست در مورد استفاده از بنزین آلوده در تهران موجی دیگر از این دست تحریفات توسط خانم ابتکار در بجنورد زده شد اما این سخنان از گزند چشمان تیزبین مخاطبین گلستان ما در امان نماند بطوریکه حسن بیارجمندی فعال فرهنگی اجتماعی استان گلستان که هم اکنون دانشجوی دکترای حقوق فضا در روسیه است جوابیه ای برای خانم ابتکار نوشته که با هم می خوانیم :

روز دوشنبه با عنایت به مصاحبه معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در فرودگاه بین المللی بجنورد ؛ خبری بعنوان « جابجایی جاده پارک ملی گلستان در دستور کار محیط زیست کشور» منتشر گردید.

در این خبر به نقل از خانم معصومه ابتکار بیان شد که: طرح جابجایی جاده اصلی بجنورد- آزاد شهر از داخل پارک ملی گلستان بار دیگر در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

1

طرحی که حداقل در یکسال گذشته به محل مناقشه و حاشیه ای بی پایان مبدل شده است .در طول این مدت بجهت دوری از حاشیه های سیاسی قصد ورود به چنین موضوعی را نداشتم و مترصد موضع گیری بعض مسئولین سابق شهرستانی و استانی دولت نهم و دهم بودم که در دفاع از چنین پروژه ای اظهار نظر کنند.اما هر چه جلوتر رفتیم موضوع ابعاد تازه تری یافت تا اینکه  در این مصاحبه اخیر معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان داشته شد که:«این طرح در دولت هشتم نیز مطرح و مطالعات آن انجام شده بود که در دولت قبلی از دستور خارج شد!!!.

در دولت یازدهم سازمان حفاظت از محیط زیست با نیت حفاظت از پارک ملی گلستان طرح مطالعاتی جابجایی جاده اصلی جاده بجنورد- آزاد شهر را از داخل این منطقه حفاظت شده در دستور کار قرار داد.وزارت راه و شهرسازی نیز با این طرح سازمان حفاظت محیط زیست موافقت کرده و برای پیشرفت کار نیازمند تعامل بیشتر با این وزارتخانه ایم.»

اما بعنوان یکی از مطلعین،مطالعه کنندگان(ابعاد اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی،...) ،مدافعین و پیگیری کننده گان این طرح به جرات و براساس مستندات مکتوب موجود ضمن رد سخنان معاون محترم رئیس جمهور می خواهم بگویم این طرح هیچ گاه از دستور کار خارج نشده است بلکه بر خلاف نگاه محدود دولت هشتم (بعد زیست محیطی )،این طرح برای بررسی دیگر ابعاد موضوع یعنی در وهله اول اقتصادی و ثانی اجتماعی-فرهنگی، بعنوان طرح« تحول اقتصادی در شرق استان» در دستور مطالعاتی استان قرار داشته است .

2

در سال 87 نتایج اولیه آن بدست آمد و در بهمن سال 88 اینجانب به اتفاق یکی از مدیران ارشد استان و به نمایندگی از استان در یکی از نهادهای عالی در تهران از این پروژه دفاع و با تایید ابعاد مطالعات یاد شده این موضوع تا سال 89بطور خاص با هماهنگی مستقیم با یکی از مسئولین شهرستان های شرق استان آقای ن.ن که در حال حاضر نیز در ستاد استان مشغول خدمت است و همچنین یکی از معاونین اداره کل متبوع مهندس ح. م در دستور پیگیری بوده و گزارش پیگیری موضوع با هماهنگی رئیس اداره تابعه شهرستان و معاون مدیرکل متبوع بصورت مشروح در قالب پیگیری مصوبات سفر(بزرگراه نوکنده به آشخانه) و همچنین نتایج طرح موضوع در کمیسیون امور زیزبنایی دولت به استان ارائه و به مقام عالی پیگیری کننده این طرح در تهران گزارش و همچنین نامبرده پیگیر تامین اعتبارات اجرایی طرح یاد شده بوده است و در سال 89-90بعنوان بخش مهمی از راهکارهای اجرایی در پروژه تحول اقتصادی شرق استان مورد توجه جدی بوده است و...

چراکه یکی از الزمات چنین تحولی وجود یک جاده ترانزیتی پر رفت و آمد- که با خود نیز به تبع آن زیرساخت ها ی مختلفی را به همراه  می آورد و با وجود وجه شاخص این جاده در سفر به مشهد می تواند پذیرای گردشگران و...باشد –بود.

ضمن اینکه در افق چشم انداز کوتاه و بلند مدت آن با راه اندازی کامل فرودگاه کلاله(پیش از این پیشنهاد بهره گیری از ظرفیت های این فرودگاه بعنوان شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی اترک  جهت حمل و نقل بار هوایی و پستی ،فرآوری کالا،انبارداری، خدمات سردخانه ای، صنایع بسته بندی و صادرات به کشور همسایه ترکمنستان وحوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تاکید بر قزاقستان و روسیه را داده بودم)و راه آهن گرگان-بجنورد به یک کریدور مهم حمل کالا مبدل خواهد شد.

ضمن اینکه از ظرفیت عظیم پارک ملی گلستان  علاوه بر ایجاد یک پارک حیات وحش منطقه ای(در غرب آسیا) با الگوی برداری از تجربیات موفق پارک های حیات وحش جهان از جمله نشنال پارک (پارک حیات وحش) بنگلور، پارک ملی جنگل گیر و منطقه حفاظت‌شده حیات وحش در گجرات هند (تنها ناحیه نگهداری از شیرهای ایرانی در جهان)، پارک حیات وحش اورانا _ نیوزلند ، پارک ملی آفریقای جنوبی و..-که پذیرای خیل عظیم گردشگران می باشد- فراهم می گردد؛از آن بعنوان یکی از مراکز اصلی مطالعات گونه های حیوانی و جانواری و همچنین تکثیر و حفاظت از آنها و بالاخص توسعه گردشگری علمی داخلی و خارجی می توان بهره برداری کرد.
 
3 
کالبد شکافی یک گرگ برای دانش آموزان بازدید کننده از موزه تاریخ طبیعی در پارک حیات وحش بریتانیا
(نمونه خیلی کوچک از گردشگری علمی)

بدین ترتیب این پروژه فرای یک طرح زیست محیطی دارای یک پشتوانه عظیم اقتصادی -که با خود می تواند تحولات اجتماعی و فرهنگی در آینده ای نزدیک برای شرق استان بدنبال داشته باشد- بوده  و هست و جای دارد با پرهیز از حاشیه های سیاسی که گاه مسئولین امر بدان دامن می زنند!آثار و نتایج اجرای چنین پروژه ای بصورت شفاف برای مردم منطقه و استان تبیین و از همکنون چنین چشم اندازی ترسیم شود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

امین اله منتظری

امیدوارم امثال آقای بیارجمندی در چنین پروژه هایی صاجب نظر باشند .با توجه به صرفه اقتصادی به این موضوع پرداخته شود .

0
0
پاسخ
1393-08-20 18:09
حسن بیارجمندی

سلام برادر نظر کارشناسی شما را در خصوص فنس کشی جاده جنگل گلستان خواندم! (یاد خاطره تامین آجر بستن تنگه هرمز از سوی یک کوره دار افتادم) من در حوزه راه سازی و محاسبات مالی مثل شما تخصص ندارم!!! اما تمام موضوع این هزینه ها نیست بلکه اگر به نقشه مورد اشاره و محدوده دایره توجه کنید موضوع اصلی فراهم کردن رشد و بالندگی اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی در این منطقه در سایه تعاملات موثر است؛ مسئله اصلی این است که ما نمی فهمیم ایجاد بن بست ژئوپولتیک در این منطقه یعنی چه؟ و خارج کردن از این بن بست یعنی چه؟مشکل امروز ما سیاست زدگی است من حقیر کسی نیستم اما آنهایی که این مطالعات را دیده اند کسی بودند و هستند

0
0
پاسخ
1393-08-20 20:10

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.