بدون تردید شهرداری ها را می توان از جمله نهاد هایی دانست که در جلب رضایت عمومی مردم از امکانات و زیرساختهای شهری جامعه نقش بسزایی دارند و در یک کلام میتوان گفت برآیند بسیاری از خدمات دولتی و تلاش های نهاد های مختلف در راستای رفاه و آسایش مردم، در خدمات شهرداریها جلوه پیدا میکنند.
به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، از سوی دیگر باید یادآور شویم فرهنگ شهرنشيني مجموعه اي از قانونمندي هاي حاکم بر زندگي افراد جوامع شهري است که بدون حاکميت اين قوانین، زندگي شهرنشيني به رویداید ناگوار و مابسمان و غير قابل تحمل براي افراد جامعه مبدل مي شود. فلذا آموزش و توانمندي سازي شهروندان براي ارتقاي سطح دانش و سواد رسانه ای، تقويت مهارت ها، آموختن عادت هاي صحيح زندگي اجتماعي و انتخاب سبک صحیح زندگی و رفتارهاي مطلوب شهروندي به ويژه در راه بهره گيري مناسبات از امکانات شهري از جمله ضرورت هاي مديريت شهري در توسعه فرهنگ شهرنشيني قلمداد مي شود. بايد توجه داشت مديريت شهري ابزاري است که به وسيله آن مي توان توسعه پايدار فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي را به وجود آورد.
شهرداری نماد دولت کوچک در جوامع امروزی
در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، شهرداریها سکوی پرش مقامات محسوب میشوند و افراد با به منصه ظهور گذاشتن توانمندی های خود، اعتماد عمومی مردم و مسئولان را در تصدی پستهای اجرایی بالاتر مثل ریاست جمهوری یا پستهای وزارتی جلب میکنند. این موضوع نشانگر اهمیت جایگاه اجتماعی و سیاسی شهرداریها در اکثر کشورهای توسعهیافته دنیاست.
در واقع، خدمات شهرداریها خیلی گستردهتر و وسیعتر از جمعآوری زباله، پر کردن چاله چولههای شهر یا اخذ عوارض از شهروندان بابت ساخت واحدهای مسکونی و تجاری، دریافت عوارض خودرو و ... است. شهرداریها میتوانند به عنوان یک نهاد توانمند و دارای پایگاه اجتماعی قوی در جامعه نقش بسیار مهمی در ایجاد رفاه و امنیت شهری، بالا بردن سواد اجتماعی و رسانه ای، کاهش بزهکاری های اجتماعی، افزایش سطح بهداشت عمومی در جامعه و ... ایفا کنند.
مدیریت شهری در هزاره سوم
اما یکی از بحثها و چالشهای مورد توجه در مدیریت شهری، علیالخصوص در کشورهای در حال توسعه تامین منابع مالی و یافتن راهکاریهای درآمدزایی مستمر در شهرداریها است.
بدون شک مدیریت شهری واحد و داشتن جامعهای تقریبا آرمانی و شهری زیبا نیازمند بودجه و منابع مالی است. از آنجایی که شهرداریها از لحاظ مالی خودکفا هستند و هیچ بودجه وزارتی به شهرداریها تعلق نمیگیرد، بحث تأمین منابع درآمدی شهرداریها و ایجاد زمینه برای رسیدن به منابع مالی مستمر و دائمی یکی از ضروریات جوامع شهری است.
منابع مالی شهرداریها
عمده درآمد شهرداریها از محل اخذ عوارض بابت ساخت و ساز، دریافت عوارض سالیانه از مالکان واحدهای تجاری، مسکونی و خودرو، و بخشی نیز از درآمدهای جانبی و سایه نظیر اخذ وجوه از مسافران در مناطق تفریحی، اجاره برخی ساختمانها و املاک و کسب درآمد از محل عوارض درآمد از بازارهای هفتگی و ... است.
البته در کشور ما منابع درآمدی غیراصولی و نامتعارفی نیز در شهرداریها وجود دارد نظیر فروش تراکم، اخذ جریمه از محل تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده 100 و ... که در عمل چیزی به جز ناهمگون شدن ساختار و مبلمان شهری عاید شهروندان نخواهد شد. با این وجود این درآمدها نیز جوابگوی نیازهای روزافزون شهر و توسعه جوامع شهری نیست.
با وجود اینکه کاهش هزینههای غیرضروری، سپردن بخشی از امور به بخش غیر دولتی، اصلاح و تغییر سیستمهای ناکارآمد، جلوگیری از موازی کاری در امور فرهنگی و غیر مربوط، کاستن از حجم بدنه شهرداری، به کارگیری نظرات اساتید علوم اقتصادی، بودجهریزی عملیاتی، بهرهبرداری از سیستمهای مکانیزه در بخشهای مختلف میتوانند در کاهش هزینههای شهری موثر باشند ولی موضوع درآمدزایی مستمر بحث جداگانهای است و باید نگاه شهرداران در این مبحث به فعالیتهای خلاقانه و آیندهمحور سوق پیدا کند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند با روشهای درآمدی نظیر احداث مجتمعهای تفریحی و توریستی در نقاط جنگلی، احداث و به روز کردن کارخانجات تولید مصالح شن و ماسه و قطعات بتنی، تولید انبوه انواع نهال، گل و گیاه و گیاهان گلخانهای و فروش آنها و ... میتوان بخشی از مشکلات را مرتفع ساخت ولی با توجه به مشکلات جنبی و اداری در کشور و نیاز مالی فراوان، اجرای اکثر این طرحها نیاز به برنامهریزیهای طولانیمدت دارد.
مشکلات عدیده مالی که در سالهای اخیر گریبانگیر شهرداری ها- به ویژه در شهرهای کوچک – شده است باعث شده تا شهرداریها نتوانند در چارچوب رسالت و وظایف تعیین شدهشان گام بردارند و بیشتر منابع صرف امورات روزمره نظیر پرداخت حقوق پرسنل، دفع زباله شهری، پاکسازی معابر، مرمت آسفالت معابر عمومی و اموری از این دست میشود و به دلیل محدود بودن منابع مالی در عمل شهرداریها در انجام کارهای بزرگ زیربنایی و سایر فعالیتهای اجتماعی، آموزشی، بهداشتی و ... ناتوان هستند.
در آمد زایی با خلاقیت
شاید یکی از راهکارهایی که در حال حاضر بتواند به کمک شهرداریها بیاید، افزایش ارزش ریالی زمینهای اطراف شهرها و کسب درآمد از محل فروش آنها باشد.
بدون تعارف این نکته را باید بپذیریم در اکثر شهرها ساخت و ساز در حاشیه شهرها به سبب ارزانی زمین و امکان ساخت به صورت غیر قانونی و ... رشد قارچ گونهای داشته است.
این ساخت و سازها علاوه بر ایمن نبودن، عمدتا فاقد مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح هستند که باعث آلودگی بصری، تغییر نامطلوب حریم شهر و مشکلات عدیده فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، اخلاقی، زیست محیطی، بهداشتی و ... میشوند.
پیشنهاد میشود شهرداریها با خرید بخشی از زمینهای اطراف شهرها (که در حال حاضر به صورت هکتاری خرید و فروش میشوند) و احداث جاده ارزش ریالی آنها را بالا ببرند سپس نسبت به قطعهبندی و فروش آنها و کسب درآمد منطقی و مشروع مبادرت کنند.
به عنوان مثال اگر شهرداری 10 هکتار از زمینهای ابتدا یا انتهای یک شهر را منطبق با سیاستهای توسعه همان شهر و طرح جامع شهر ، خریداری کند، در مجموع به کمتر از یک میلیارد تومان بودجه شاید هم کمتر نیاز است. اما بعد از تفکیک و احداث جاده در این مکان، میتوان گفت یک قواره 200 متری قیمتی معادل یک هکتار زمین پیدا میکند! بنابر این اگر برای احداث جاده در این زمینها در بدبینانهترین حالت دو هکتار زمین در نظر گرفته شود، باز هم شهرداری میلیاردها تومان سود خواهد برد چرا که با تبدیل هر هکتار به 50 قواره 200 متری و قیمتگذاری هر متر به ارزش تقریبی 2 میلیون ریال، تقریبا چیزی معادل 2 میلیارد تومان از هر هکتار عاید شهرداری خواهد شد.
این روش علاوه بر کسب درآمد مشروع و منطقی برای شهرداری، مزایای دیگری نیز دارد که میتوان به کانالیزه و هدفمند کردن ساخت و سازها در حاشیه و اطراف شهرها، توسعه متوازن شهر، احداث راههای فرعی و اتصال راههای اصلی به آنها، ایجاد اشتغال، امکان احداث پارک، مدرسه، مسجد، نانوایی و اجرای سایر خدمات رفاهی در حاشیه شهر، بالا رفتن امنیت حواشی شهرها، امکان دسترسی شهروندان حاشیه نشین به امکانات شهری و ... اشاره کرد.
سخن پایانی
کسب درآمد در شهرداری نیاز به استفاده از خرد جمعی و استفاده از نظرات و تفکرات نخبگان جامعه و صاحبان افکار اقتصادی دارد. امید است مسئولان در تولید ثروت و ایجاد درآمد پایدار در شهرداری ها، اقدامات خلاقانه را مد نظر قرار دهند و با بهره گیری از تجارب مختلف زمینه رسیدن به توسعه پایدار شهری را فراهم کنند.
به قلم دکتر سمیه اخلی
انتهای پیام/
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد