1395-11-16 16:28
1965
0
34715
یادداشتی به قلم یک فرهنگی؛

فضای مجازی کليد فتح پاستور

تا پيش از انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، هيچ کدام از جناح‌هاي سياسي به اهميت واقعي فضاي مجازي و شبکه‌هاي ارتباطي موبايلي پي نبرده بودند و در واقع با وجود همه ابزارهاي رسمي تبليغاتي، اهميت چنداني براي فضاي مجازي قائل نبودند. ناگهان گروه‌ها و احزاب سياسي رقباي اصلي خود را نه در تريبون‌هاي رسمي بلکه در شبکه‌هاي ارتباطي و مجازي يافتند و آرام آرام تأثيرگذاري و اهميت شبکه‌هاي اجتماعي به رقابت‌هاي انتخاباتي راه يافت.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست، "حسين طاهري‌فرد" کارشناس ارشد جامعه شناسی و فرهنگی در یاددداشت ارسالی به این پایگاه خبری نوشت: تا پيش از انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، هيچ کدام از جناح‌هاي سياسي به اهميت واقعي فضاي مجازي و شبکه‌هاي ارتباطي موبايلي پي نبرده بودند و در واقع با وجود همه ابزارهاي رسمي تبليغاتي، اهميت چنداني براي فضاي مجازي قائل نبودند. ناگهان گروه‌ها و احزاب سياسي رقباي اصلي خود را نه در تريبون‌هاي رسمي بلکه در شبکه‌هاي ارتباطي و مجازي يافتند و آرام آرام تأثيرگذاري و اهميت شبکه‌هاي اجتماعي به رقابت‌هاي انتخاباتي راه يافت.

از آنجايي که اصلاح‌طلبان محروم از ابزارهاي رسمي تبليغاتي بودند، زودتر از سايرين براي ارتباط با مخاطبانشان به فضاي مجازي روي آوردند.

از سوي ديگر اصولگرايان با در اختيار داشتن تريبون‌هاي رسمي خود را بي‌نياز از شبکه‌هاي مجازي مي‌دانستند. اما انتخابات مجلس دهم، نشان داد که محاسبات اصولگرايان درباره فضاي مجازي و قياس ميان تأثيرگذاري اين ابزارها و صدا‌و‌سيما، نادرست بوده است. چراکه در دهكده جهاني روزگاري‌ست « عصر رسانه‌هاي تک‌گو » به پايان رسيده است.

اصلاح‌طلبان توانستند به مدد « تلگرام و شبکه‌هاي اجتماعي » با افزايش آگاهي‌ها و ترغيب مردم به حضور در پاي صندوق‌هاي رأي شکست سختي به اصولگرايان تحميل نمايند. بنا به آمارهاي رسمي « 79 درصد از کل فعاليت‌هاي انتخاباتي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در فضاي مجازي، در تلگرام انجام شد و مابقي شبکه‌ها همچون فيس‌بوک، توئيتر و غيره نقش جدي نداشتند.»در بررسي‌هاي نظام پايش شاخص‌هاي ارتباطات کشور تا پايان سال ۹۴، حضور کاربران اينترنت در شبکه‌هاي اجتماعي از سال ۹۲ که ۲۰ درصد بود، در پايان سال ۹۴ به ۶۵ درصد افزايش يافته است.

شکست غافلگير کننده اصولگرايان در انتخابات مجلس از يك طرف و ظرفيت گفتمان‌سازي شبکه‌هاي مجازي و موبايلي از سوي ديگر باعث شد تا نيروهاي سياسي اصولگرا كه تا پيش از اين رويداد، خود را بي‌نياز از پرداختن به شبکه‌هاي اجتماعي و اهميت آن مي‌دانستند و از هيچ تلاشي براي محدودکردن آن فروگذار نبودند، اين واقعيت غير قابل انكار را بپذيرند كه عصر انحصار رسانه‌هاي تک‌گو بسر آمده است. اصولگرايان که دليل اصلي شکست سنگين خود در انتخابات اسفند 94 را غفلت از شبکه‌هاي اجتماعي مي‌دانستند، با تغيير استراتژي به حضور فعال در شبكه‌هاي مجازي روي آوردند. حضور چهره‌هاي شاخص اصولگرايي در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي مي‌تواند روشن کنند تاکتيک اصولگرايان براي انتخابات 96 باشد.

بنظر مي‌رسد راهبرد اصلي اصولگرايان براي انتخابات آتي رياست جمهوري حضور گسترده در شبکه‌هاي اجتماعي براي « مديريت خبر‌سازي و باز‌نشر » آنها توسط نيروهاي وابسته باشد. از اين‌رو حضور چهر‌هاي مطرح اصولگرايان در شبکه‌هاي اجتماعي را بايد در راستاي تبليغ و طرح ديدگاه‌هاي جناح راست در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي دانست. نيروهاي سياسي اصولگرا با حضوري فعال در شبکه‌هاي ارتباطي در تلاشند تا با فراهم كردن خوراک سياسي و فکري براي نيروهاي وابسته و بازنشر آنها بتوانند از اين طريق با مخاطبان خود ارتباطي غيرمستقيم برقرار كرده و با هدايت ديدگاه‌هاي آنان آب رفته را به جوي بازگردانند.

اگرچه امروزه به نظر مي رسد همه نيروهاي معتدل سياسي، نقش و تأثير فضاي مجازي در گردش آزاد و مستند اخبار و اطلاعات را پذيرفته‌اند. اما بعضي از نهاد‌هاي خارج از دولت در آستانه برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري با طرح « محتواي مجرمانه در شبکه‌هاي موصوف » بحث فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي و ساماندهي کانال‌هاي تلگرامي را مطرح مي‌کنند.

دولت يازدهم با همه انتقاد‌ها و فشارها براي ايجاد محدوديت براي شبکه‌هاي ارتباطي موبايلي، از فعاليت شبکه‌هاي مجازي استقبال و حمايت کرده است. دولت روحاني در برابر فشارها، تهمت‌ها و جوسازي‌ها تسليم نشد چراکه به اعتقاد دولت‌مردان اعتدال « هرچه مردم آگاه‌تر باشند، انتخاب‌شان نيز آگاهانه‌تر خواهد بود و نبايد شرايط به‌گونه‌اي باشد که هرکس پول بيشتري دارد، پيام بيشتري را به مردم منتقل کند.»

امروزه با گسترش روز افزون شبکه‌هاي اجتماعي موبايلي نظارت بر عملکرد آن‌ها ضرورتي اجتناب ناپذير است. اما بايد اين واقعيت را پذيرفت که اينترنت يا شبکه‌هاي اجتماعي موبايلي، نقش غير قابل انکاري در افزايش آگاهي مردم دارند و دسترسي بيشتر به اينترنت و شبکه هاي اجتماعي موبايلي به اذعان کارشناسان و صاحب‌نظران مي تواند باعث مشارکت گسترده مردم در انتخابات آتي شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.