1395-03-03 05:50
2243
0
32405
محمد حاجیلری عضو هیئت علمی دانشگاه:

ماموریت رسانه ها برای اجرای اقتصاد مقاومتی

از نظر نگارنده ماموریت اصلی رسانه ها (نوشتاری و دیداری) در زمان اجرای اقتصاد مقاومتی را می توان فرهنگ­سازي و اعتلاي اقتصاد كشور به سمت اقتصاد مقاومتي ، هدايت متخصصان و كارآفرينان اقتصادي به سمت توليد محصولات استراتژيك ، و نیز تنوير افكار عمومي جهت افزايش مشاركت موثر در همكاري با دولت دانست .

به گزارش گلستان ما ؛ محمد حاجیلری عضو هیئت علمی دانشگاه نوشت : از نظر نگارنده ماموریت اصلی رسانه ها (نوشتاری و دیداری ) در زمان اجرای اقتصاد مقاومتی را میتوان فرهنگ­سازي و اعتلاي اقتصاد كشور به سمت اقتصاد مقاومتي ، هدايت متخصصان و كارآفرينان اقتصادي به سمت توليد محصولات استراتژيك ، و نیز تنوير افكار عمومي جهت افزايش مشاركت موثر در همكاري با دولت دانست. 

در این میان میتوان چهار راهبرد اصلی بران آن معرفی نمود

راهبردهای رسانه ای:

 راهبرد اول (ترويج  اقتصاد مقاومتي)

-  معرفي مدل و الگوي مطلوب اقتصادي با تکیه بر اصول علمي و آموزه­های اسلامی

-  تبیین و تشریح نقش اقتصاد مقاومتي و کارکردهای سازنده آن در استقلال اقتصادي كشور و رهايي از وابستگي ملي

-  زمینه­سازی برای توجه بیشتر سایر نهادهای کشور در چگونگی پرداختن به موضوع  اقتصاد

اهداف راهبرد دوم (تبیین و تحکیم حوزه هاي راهبردي اقتصادي)

-  سوق دادن سرمايه گذاران مالي و بانكي براي مشاركت جدي در اقتصاد مقاومتي

-  هدايت دولت و مجلس شوراي اسلامي با هدف تعامل موثر با يكديگر و ارائه تسهيلات لازم براي حضور همه جانبه بخش خصوصي در عرصه اي اقتصادي

-  آسيب­شناسي موانع و نيازمندي­هاي تحقق اقتصاد مقاومتي

-  تأکید بر نقش محوری دولت در تربيت متخصصان و حمايت از آنها در حوزه هاي توليدي

-  تاكيد بر نگرش مجموعه اي (سيستميك ) و كل نگر در پرداخت به حوزه هاي راهبردي در اقتصاد مقاومتي

اهداف راهبرد سوم( اطلاع رساني و آگاهي بخشي) 

-  ترغيب متخصصان و آگاهي­بخشي به آنها براي سرمايه­گذاري توليدي

-  تشويق مردم به تأمين منابع مالي در پروژه هاي كلان اقتصادي

-  ارزيابي برنامه هاي دولت و ترغيب دولت به سرمايه گذاري هاي لازم

-  تبيين الزامات اقتصاد مقاومتي در جامعه و هدايت دولت در امور سرمايه گذاري

-  اطلاع­رساني در مورد آثار مثبت و مزاياي كاهش وابستگي اقتصادي كشور به بيگانگان

-  آگاهي بخشي نسبت به پیامدهای منفی و زیانبار بي­توجهي به نيازهاي اساسي كشور

-  تبيين نقش پررنگ مردم و پشتوانه مردمي در اقتصاد مقاومتي  

-  تشريح اقتصاد مقاومتي در سطوح خرد ،ملي و بين الملل

اهداف راهبرد چهارم (گسترش و تعمیق فرهنگ كار)

-  لزوم اصلاح  نگرش­ها و رفتارهاي عمومي در خصوص كار و كار كردن

-  پرداختن به نقش راهبردي آموزش و يادگيري در زمينه اقتصاد مقاومتي 

-  تعميق و ترغيب به استفاده مطلوب از منابع اقتصادي كشور

-  تقبیح فرهنگ روزمره­گي و باري به هر جهت و تشويق به كار تيمي و همكاري و تعاون

-  تبیین نقش اساسي فرهنگ كار در جامعه وضرروت تشويق به توليد

-  تبليغ كار تيمي به همراه نقد فرهنگ عمومي در انجام امور به شكل تكروي و تفردخواهي

سیاست­ها و ضوابط رسانه­اي :


1. در برنامه­ها تا حد امکان به طور غير مستقيم به موضوع اقتصاد مقاومتي پرداخته شود و در توليد برنامه­هاي اين خصوص، اعتدال و میانه­روی رعایت گردد.

2. بر نقش محوري محصولات راهبردي در جهت رفاه و آسايش مردم و ايجاد ثبات در قيمت­ها و جلوگيري از نوسان قيمت­ها در بازار تأکید شود.

3. در پرداختن به اين موضوع به گونه­اي كار شود كه حساسيت دشمن نسبت به سوء استقاده­هاي احتمالي برانگيخته نشود، بلكه زمينه­اي فراهم شود كه مشاركت اقتصادي مردم برانگيخته شده تا نيل به چشم اندازاقتصادي كشور تسهيل شود.

4. در حمايت از توليد ملي و  جهت­دهي به خريدهاي مردم و ادارات حكومتي به­سوي محصولات داخلي اقدامات جدي در رسانه ملي انجام شود.

5. در برنامه­سازی­، دقت شود رسانه ملی به عنوان متولی اصلی این کار در جامعه معرفی نشود.

6.در تولید و پخش برنامه­های مرتبط با موضوع­، هویت خاص شبکه­ها مورد توجه باشد و بر این اساس سهم و ضریب پرداختن به این موضوع برای هر یک از شبکه­ها تعیین شود.

7. توان نظام اسلامی در پرداختن به كاهش وابستگي به درآمد نفت و استفاده از مشاركت مردمي در پيشرفت اقتصادي به نمايش گذاشته شود.

8. در تأمین و پخش برنامه­های خارجی، سیاست­ها و ضوابط رسانه ملی در خصوص اقتصاد مقاومتي به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

9. در استفاده از گفتگوهای مردمی از طرح سوالات کلیشه­ای و تکراری و یا نظرات سطحی اکیداً اجتناب شود.

10. آثار بهره برداري بخش خصوصي در كنار اثرات ملي و منطقه­اي کارشناسی و بررسی شود و راهکارهای متناسب با هر بخش  به مخاطبان ارائه شود.

11. فرهنگ کار، کارآفرینی و ثروت آفرینی به شیوه ای هنرمندانه ترویج شود.

12. يك الگوي مشخص از شيوه زندگي متناسب با اقتصاد مقاومتي در برنامه­ها ارائه شود.

13. نظام آموزشي كشور نيز متناسب با اقتصاد مقاومتي مورد نقد و بررسي قرار گيرد

14. از ارائه تحلیل­ها و راهکارهای غیرکارشناسی در اين مورد اجتناب شده و موضوع به گونه­اي كار نشود كه خلط مبحث پيش آيد .

15. از شخصیت­های موثر دانشگاهي و نخبگان برجسته علمي در تبيين و اطلاع رساني موضوع استفاده شود تا زمينه­اي براي پذيرش همگان فراهم شود.

16. فرهنگ اقتصادي، دانش صرفه جويي و راهبردهاي مديريتي درتوسعه اقتصاد مقاومتي ترويج و اطلاع رساني شود.

17. در برنامه­ها، ضمن آسيب­شناسي اقتصاد كشور، برآسيب­هاي ناشي از خلاء قوانين و سوء استقاده هاي احتمالي در اين زمينه و انحراف در سرمايه گذاري هم تأكيد شود.

18. فعالان اقتصادی و کارآفرینان در حوزه­های استراتژيك اقتصادی در اقصی نقاط کشور به 
گونه ای آموزنده و تأثیرگذار در ایجاد حس و رفتار جهادی در عرصه ملي معرفی شوند.

19. به گونه­ای شفاف و عینی، نسبت به تبیین آثار مثبت اقتصاد مقاومتی بر زندگی واقعی مردم و آينده اقتصادي كشور و تقويت روحيه ايراني پرداخته شود.

20. طرح مجاهدت اقتصادی به عنوان راهکاری برای مقابله با تحریم های دشمن و رشد اقتصاد مقاومتي در كشور تشریح شود.

21. بررسي نقاط قوت و ضعف اقتصاد كشور وتاكيد بر  تامين منابع مورد نياز مردم در اين حوزه­هاي خاص اطلاع رساني شود.

22. بر ایفای نقش غيرجانبدارانه در عرصه تحولات اقتصادي كشور واستقلال قوا هم تاكيد شود.

23. بر استفاده از چاره­جویی جمعی در جهت حل مشكلات اقتصادي كشور و توجه به اقتصاد مقاومتي برنامه­سازي شود.

24. بر تشكيل كميته­ هاي راهبردي اقتصاد مقاومتي در كشور و حتي در شبکه هاي توليدي  در قالب اتاق فكر تاكيد شود.

سوژه­های برنامه­ سازی :

1. معرفی و نمایش حوزه­هاي موفق توليد در اقتصاد مقاومتي و ارائه مصداق هاي بارز توليدي در جهت مدلس­ازي  مختلف و متنوع در كشور  

2. معرفی و تقدیر از سرمايه­گذاران و كارآفرينان برجسته كشور در عرصه­های علمی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و اقتصادی

3. معرفي زمينه هاي بين المللي سرمايه گذاري ايرانيان در خارج از كشور براي شرايط خاص

4.تشويق به تغيير ذائقه فرهنگ مصرف ايرانيان در مصرف كالاهاي داخلي

5. نقد منابع آموزشي و درسي در آموزش و پرورش كشور كه توليد و خودكفايي را تشويق نمي كند

6. برنامه هاي تبليغي رسانه نيز در قالب برنامه هاي مختلف نقد و بررسي شود.

7. اهمیت و جایگاه مصداق هاي اقتصاد مقاومتي در آثار بزرگانی مانند حضرت امام (ره)و بزرگان كشور

8. معرفي حوزه هاي موفق در اين زمينه در كشورهاي ديگر از جمله خود كشورهاي غربي

9. طرح دلایل و اهداف گرايش به اقتصاد مقاومتي  با رعایت شرايط كشور و جهان بحران­زده امروز كه مانع رشد صادرات كشورهاي بزرگ شده است .

10. شناساندن حوزه هاي آسيب­زاي اقتصادي كشور كه مانع حركت حياتي نظام در اقتصاد است .

11. توجه به فلسفه اقتصاد مقاومتي و ربط آن با فرهنگ اقتصادي

12. تأثير اقتصاد مقاومتي در تأمين نيازهاي اساسي مردم و بخش خصوصي  

13. بررسي علل گرايش به اقتصاد مصرفي در مقابل اقتصاد مقاومتي در جهت تنوير افكار عمومي

14. معرفی آثار و کارکردهای اقتصاد مقاومتي در جلوگيري از وابستگي غذايي و انرژي در كشور

15. معرفی راهکارهای مؤثر در زمینه رشد اقتصاد مقاومتي در كشور

16. توجه به شیوه­های نوین و صحیح توليد و خودكفايي اقتصادي و رقابت با ديگر كشورها درجهت نهادینه کردن رشد اين حوزه

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.