شهرداران گاهی برای تحول برخی اقدامات و شعارهایی گذشته را کنار میگذارند و این بار شهرداری به دنبال تضعیف پروژه شهر انتظار است.
به گزارش گلستان ما؛ روزی گرگان بوی عطر یوسف را میداد، زائرانی که به پابوس امام مهربانیها مشرف میشدند محال بود که به امامزادگان واجب التعظیم این شهر که برادران علی بن موسی الرضا(ع) محسوب میشوند ادای دین نکنند و به پابوسی آنها نروند.
اما رنگ و لعاب شهر دارالمؤمنین این روزها تحت جریان گرگانیسیم قرار دارد، کسی این روزها از بیحجابیهای النگدره سراغ نمیگیرد، کسی هم نمیپرسد در عمارتهایی رضاخانی و قاجاری این شهر چه محصولی به نام فرهنگ گرگان زمین عرضه میشود.
پرده آخر عبور از معنویت شهری نیز با رونمایی شهرداری گرگان از المان «تنها باهم» کلید زده شد در حالی که مسئولان فرهنگی در عید گردشی و سفرهای معنوی و زیارتی سیر میکنند و این در حالی است که دیگر معجر از شهر دارالمؤمنین افتاده است.
مجموعه کارکنان شهرداری در قالب سیما و منظر شهری در روزهایی پایانی سال در تکاپو بودند که شهر را برای مسافران آذینبندی و گل و گل کاری کنند اما عقدهای در دل محبان اهل البیت (ع) وجود دارد که در دل این بریز و بپاش چه جایی برای حرمت اهل البیت (ع)، امامزادگان این شهر و شهدای و ایثارگران آن در قالب گردشگری معنوی و مذهبی شهر دیدید، آیا گردشگری مذهبی املی است که میخواهید ویترین گردشگری را از فضای معنوی و مذهبی خالی کنید؟ چه کسی پاسخگویی خلاهای دینی و مذهبی در شهری دارالمؤمنین است؟
چرا از شیونهای متدینن شهری مسئولان درس نمیگیرند چرا پاییز رنگین در گرگان درس عبرتی برای هزاران پاییز رنگی که شهرداری گرگان بنا داشت در سالهای آینده برگزار کند نمیشود؟
یکی از برنامههایی که در این پاییز هزار رنگ برگزار شد حاشیههای بیپایانی داشت تا جایی که برخی مدیران شهرداری به دستگاه قضایی احضار شدند و این مدیران در نشستی مطبوعاتی با حضور خبرنگاران از رفتارهای مغایر باشانیت فرهنگی جشنواره عذرخواهی کردند اما در همان جلسه برخی از مدیران رده بالا و حتی شهردار گرگان از برنامهریزی صورت گرفته بیاطلاع بودند و اظهار داشتند بدون هماهنگی این اتفاق رخ داده است.
زمستان نیز برای شهرداری با ماجرای دست فروش رنگ خزان داشت تا شهروندانامیدوار به بهار مدیریتی در سال جدید باشند اما در قرن جدید نیز گویا درب بر همان پاشنه گذشته برای مدیریت شهری گرگان چرخید.
با وجود اینکه گرگان با ایجاد کمیته مهدویت در بدنه شورای شهر و تشکیل کمیتهای در شهرداری گرگان آماده اجرا و طرحریزی برنامههای نیمه شعبان و ولادت حضرت صاحب الزمان (عج) بود یار دیرین انقلاب و مرجع عالیقدر خود آیت الله علوی(ره) را از دست داد تا ذهنها به استقرار المانهای مهدوی در روزهای نوروز سوق داده شود.
روزها و قرن گذشت اما خبری از المانهای مهدوی از سوی شهرداری برای آذینبندی در اعیاد شعبانیه نبود تا جایی که گره کور پروژه شهر انتظار به دستان برخی مدیران شهری با پاک کردن دیوارهنگار مهدوی در خیابان دخانیات گرگان کورتر هم شود.
همه گرگانیها در جریان دید و بازدیدهای نوروزی بودند تا ناگهان تصویری بلافاصله در فضای مجازی منتشر شد تا باز هم تعجب گروه مذهبی شهر را به همراه داشته باشد.
المان «تنها با هم»که حامل پیامی فرهنگی بود، این پیام را در قالبی ضدفرهنگ اسلامی و با پوشش تا متناسب با فرهنگ دارالمؤمنین در قلب گرگان رخ نمایان کرده بود.
بی خبریهای ادامه دار شهردار گرگان
تصویر بانویی با پوشش نامناسب که غرق در فضای مجازی بود همین موضوع کافی بود تا سیل عظیمی از انتقادات روانه مدیریت شهری و حرکت خزندهای که در گذشته نیز شاهد چنین رفتارهایی از جانبش بودهایم.
ساعاتی بعد با پیگیریهای صورت گرفته از سوی پایگاه خبری و برخی از فعالان فرهنگی مذهبی گرگان به دستور شهردار که گویا باز هم از ماجرا بیخبر این المان برای اصلاح از سطح شهر برداشته شد و پاسخ شهرداری نیز در فضای مجازی منتشر شد.
توضیحات شهرداری گرگان در خصوص اِلمان مفهومی «تنها با هم»
شهرداری گرگان در خصوص المان مفهومی «باهم و تنها» توضیحاتی ارائه کرد در گزارش مرکز اطلاعرسانی روابط عمومی شهرداری گرگان آمده است« در تمامی ادوار آثار هنری به کنار از مباحث زیباییشناسانه نگاهی انتقادی و گفتمانی داشتهاند. به این معنا، اثری که در بستر فرهنگ یک جامعه شکل میگیرد به کنار از ساختار فرمی بصری باید رویکردی مفهوم انگارانه و آشنا زداگونه داشته باشند.
این اثر (تنها با هم) به زبانی استعاره نمایی از زندگی معاصر را نشان میدهد که انسان در این عصر در قابی کوچکتر به نام رسانه مسخ شده است.
روابط خانوادگی، نوع پوشش و حضور در اجتماع تحت تأثیر رسانه به سمت و سوی خلاف اخلاقیات جامعه گرایش پیدا میکند.
این اثر (تنها با هم) جایگاه فضای مجازی در زندگی روزمره را به چالش کشیده است. انتخاب شخصیتها از قشر جوان جامعه بوده است که در معرض بیشترین هجوم تأثیرات مخرب فضای مجازی میباشند.
و همچنین عید نوروز که نمادی از همبستگی و در کنار هم بودن میباشد، در این اثر به خاطر رسانه و فضایی مجازی تنها شدن آدمها را نشان میدهد. (حتی زن و شوهری که در کنار هم نشستهاند)
در آخر با تأکید یادآور میشویم که این اثر در نفی این شیوه زندگی میباشد نه در تأیید آن که کاملاً در ساختار کار نشان داده شده است.»
پاسخ گمراهکننده یکی از مدیران شهرداری برای برنامه ریزان فرهنگی
انتقادات فراوانی از سوی بچههای فرهنگی نسبت به عدم برنامهریزی در روزهای مذهبی به مدیریت شهری وجود دارد و این مسأله گاهی باعث اعتراضات فعالان مذهبی شهر نیز شده است.
نیمه شعبان تمام شد گرگان در غم مرجع عالیقدر بود اما چرا پس از آن المانهای مذهبی در شهر دیده نمیشود؟ حتی شهرداری برای این عالم عالی قدر که دین بزرگی بر گردن مردم گرگان دارد هم کاری فاخر انجام نداده است.
بچههای فرهنگی مذهبی انتظاری از فرد یا گروهی ندارند اما گویا یکی از دوستان برنامهای برای تحویل سال در مزار شهدا و آذینبندی داشت یکی از مدیران شهرداری دو بار او را سر کار گذاشت و ناگهان گفت وقت نمیکنم؟ این رفتارها چه پیامی میتواند داشته باشد.
در ماجرای روشنایی مزار شهدا یا برنامههای دیگر نیز فعالان مذهبی شهر میگویند بارها مطالبهگری کردیم تا یک اتفاق ساده رخ داد اما انتظار میرود این جریانها که شاید یک اتفاق ساده باشد در دارالمؤمنین رخ ندهد.
پیگیریها و بیجوابی از سوی کمیته مهدویت شورای شهر
یکی از اتفاقات خوبی که در حوزه برنامهریزیهای شهری رخ داد تشکیل کمیته مهدویت و استفاده از برخی فعالان فرهنگی مذهبی بود و گزارشهای متعددی برای برنامهریزی صورت گرفت.
با توجه به حجم انتقادات سعی داشتیم تا توضیحات ناصر گرزین عضو شورای شهر گرگان و رئیس کمیته مهدویت را به عنوان عضو ناظر و نماینده مردم داشته باشیم اما وی پاسخی برای تماسها و پیامهای خبرنگار ما نداشت.
انتهای پیام/
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد