1401-01-14 13:16
810
0
79354
راه دشوار گلستان برای تحقق شعار سال؛

سریال عقب ماندگی گلستان به شعار سال هم رحم نکرد/ گلستان تنها استان فاقد سایت تولیدات دانش بنیان کشور

فعالان دانش بنیان گلستان انتظار دارند که مسئولان توپ را به زمین یکدیگر نندازند و تلاش کنند که چتر عقب ماندگی ها بر سر فعالان شرکت دانش بنیان نیفتد.

به گزارش گلستان ما-محمد رمدانی؛ حجم بسیاری از اعتبارات در استان به چاه عقب ماندگی ها ریخته می شود و این مسئله باعث شده تلاش هایی مسئولان استان در حوزه توسعه و رفع بیکاری و محرومیت در استان به جایی نرسد.

این عقب ماندگی ها از آنجا منشاء می گیرد که گلستان از ارزهای دولتی و ارزان قیمت سال های گذشته برای حل مشکلات اساسی خود آنگونه که باید بهره مند نشده و لذا شاهد هستیم که با وجود اینکه گلستان قطب کشاورزی کشور به شمار می رود ولی کشاورزان این استان در رنج محرومیت باشند و یا آنکه با وجود اینکه این استان از سرسبزی خاصی برخوردار باشد قلب این استان از بی آبی رنج ببرد.

هیچ گلستانی قطع برق در تابستان و یا قطع مکرر اب به دلیل عدم تامین منابع لازم را فراموش نمی کند و همه اینها به واسطه آن است که پروژه ها و برنامه های مسئولان در حوزه زیرساختی تنها روی کاغذ باقی مانده است.

عدم توجه به این استان حتی باعث شده که فرصت های مهم مثل گردشگری و تجارت های خارجه نیز از بین برود و استان در جذب سرمایه گذار خارجی آنگونه که باید موفق نباشد.

اما شعار سال و توجه به شرکت های دانش بنیان کور سوی امیدی برای این استان بود که با ظرفیت های نخبگان بتواند راه ۱۰۰ ساله را یک شبه برود بخشی از مشکلات این استان برطرف شود.

اما در گفتگو با رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان متوجه شدیم که این استان در مسیر تحقق شعار سال یک هیچ عقب است و گلستان تنها استانی است که سایت تولیدات دانش بنیان را راه اندازی نکرده است.
 

گلستان فاقد سایت تولیدات دانش بنیان

مهدی غفاری در این زمینه می گوید: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری یک سری برنامه های از قبل تدارک دیده شده و دستگاه های اجرایی باید کمک کنند این موانع هرچه زودتر برطرف شود و بتوانیم به برنامه ها خود را پیش ببریم.

غفاری بیان کرد: یک برنامه پنج ساله برای توسعه اقتصاد دانش بنیان مشخص شده است و سهم دستگاه ها در آن مشخص است و باید اقدام عملی اتفاق بیفتد، انتظار داریم این همت در استان رقم بخورد تا بتوانیم که شاهد رشد چشمگیری در این زمینه باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که در استان گلستان عقب ماندگی داریم و آیا در حوزه دانش بنیان این عقب ماندگی نیز به چشم می خورد یا خیر گفت: در یک سال اخیر بخش زیادی از مشکلات شرکت های دانش بنیان برطرف شود و به زیرساخت ها رشد خوبی داشتیم و مشکلی که دنبال حل آن هستیم راه اندازی سایت تولید محصولات دانش بنیان است که هنوز موفق به راه اندازی آن نشدیم و این در حالی است که قالب استان کشور این سایت را راه اندازی کردند و اگر در گلستان تخصیص زمین داشته باشیم این مسئله برطرف می شود.

آمادگی استانداری گلستان برای واگذاری زمین به منظور سایت استقرار شرکت های دانش بنیان

علی محمد زنگانه استاندار گلستان در گفتگو با ما از آمادگی خود برای واگذاری زمین به منظور راه اندازی این سایت خبر داد و گفت: چند ماه پیش قبل از آنکه مقام معظم رهبری سال را به «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کنند نشسستی با شرکت های دانش بنیان برگزار کردیم، در استان گلستان ۵۰ شرکت دانش بنیان فعال داریم و باید این تعداد را به حد قابل قبولی برسانیم.

استاندار گلستان بیان کرد: برنامه ریزی شده که میزان شرکت دانش بنیان در افق ۱۴۰۴ افزایش یابد  و سهم هر دستگاه و دانشگاه در راستای تقویت مسائل دانش بنیان نیز مشخص شده است.

زنگانه بیان کرد: همچنین در سال جدید با شرکت های دانش بنیان و دستگاه های اجرایی مرتبط جلسه ای برگزار شده و اهداف کمی و کیفی دانش بیان را مرور کردیم،.یکی از اقدامات ما که مورد مطالبه شرکت های دانش بنیان بوده اعطای مالکیت کارخانه نوآوری به مجموعه پارک علم و فناوری است و رایزنی های اولیه در این خصوص صورت گرفته و برای آن یک مکانیزم تامین مالی از سه منبع مشخص کردیم.

وی در خصوص سایت استقرار شرکت های دانش بنیان تاکید کرد: در خصوص این مورد بحث و تبادل نظر صورت گرفته و بنا شد  در این راستا زمینی را اختصاص دهیم  و اگر در پارک علم و فناوری اراده وجود داشته باشد می توانیم این زمین را در اختیار قرار دهیم.

تولید دانش بنیان نیازمند بسترهایی مناسب است

غلامرضا منتظری در گفت و گو با ما نیز می گوید: با توجه به راهبرد سالانه رهبری تولید دانش بنیان نیازمند بسترهایی مناسب است که باید به آن توجه شده است.

نماینده گرگان و آق قلا با بیان اینکه از زمان تاسیس پارک و کارخانه علم و نوآوری شاهد در خشش استعدادها در کوتاه مدت بودیم، خاطرنشان کرد: این مسوولیت استان را سنگین تر می کند و اگر جوانان فضای ثابت و بدون دغدغه داشته باشند می توانند به خوبی کار کنند.

وی افزود: در جلسه شورای برنامه ریزی استان چند پیشنهاد مطرح شد تا فضا تملک شود برای پارک علم و فناوری که نیاز به بررسی است و بحث جدی این است تا فضایی متناسب با این ماموریت ایجاد شود.

منتظری عنوان کرد: نگاه ما گسترش زمینه استفاده از ظرفیت ها به جز مرکز استان است تا بتوانیم وضعیت ظرفیت دانش بنیان را در استان حداقل دو برابر کنیم.

قطعا با انسجام و همراهی دستگاه هایی اجرایی بسیاری از گلایه ها و مشکلات فعالان دانش بنیان برطرف می شود و فعالان این بخش انتظار دارند که مسئولان توپ را به زمین یکدیگر نندازند و تلاش کنند که چتر عقب ماندگی ها بر سر فعالان شرکت دانش بنیان نیفتد.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.