نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از قاچاق سازمانیافته سوخت از خطوط انتقال به کشورهای همسایه خبر داد و گفت: در برخی استانهای مرزی روزانه بیش از ۲ هزار خودرو به قاچاق سوخت مشغولند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، سید جواد حسینیکیا به بررسی چالشهای حوزه سوخت و راهکارهای مقابله با قاچاق فراورده های سوختی نظیر گازوئیل و متانول پرداخت.
وی با اشاره به مشکلات موجود در سیستم انتقال سوخت اظهار داشت: متأسفانه در مسیر انتقال بنزین از پالایشگاهها به مخازن توزیع،به دلیل عدم وجود سیستمهای سنجش دقیق، شاهد سرقت سوخت توسط قاچاقچیان هستیم. این افراد با ایجاد سوراخ در خطوط لوله، اقدام به برداشت غیرمجاز میکنند.
وی افزود: کمیسیون صنایع و معادن جلسات متعددی را برای حل این مشکل برگزار کرده و پیگیر اجرای راهکارهای فنی برای جلوگیری از این تخلفات است.
نایب رئیس کمیسیون صنایع به موضوع قاچاق سوخت به کشورهای همسایه اشاره کرد و هشدار داد: به دلیل تفاوت فاحش قیمت سوخت در ایران با کشورهای همسایه، روزانه بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل به صورت قاچاق از مرزها خارج میشود. استانهای سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه بیشترین آمار قاچاق را دارند. و به روشهایی نظیر استفاده از موتورسیکلتهای مجهز به مخازن غیرمجاز، انتقال با خودروهای شخصی و خروج سازمانیافته توسط شبکههای قاچاق اشاره نمود.
حسینی کیا از راهاندازی سامانه ملی رصد سوخت خبر داد و توضیح داد: «وزارت ارتباطات و شرکت ملی نفت در حال راهاندازی سامانهای هستند که بتواند تولید و توزیع سوخت را به دقت رصد کند. همچنین در شرکت ملی گاز، برنامهریزی برای اختصاص کد انرژی به هر شهروند در حال انجام است.»
کنترل مصرف سوخت هر خانوار
جلوگیری از سوءاستفاده در مصرف انرژی
شناسایی مصرفکنندگان پرتعداد
نماینده مجلس با اشاره به ناکارآمدی طرحهای قبلی مانند «طرح رسا» گفت: «برای استانهای مرزی باید تدابیر جدیدی اندیشیده شود. قاچاق سوخت نه تنها امنیت انرژی کشور را تهدید میکند، بلکه باعث شده سوخت ایرانی با قیمت ناچیز ۲ سنت از کشور خارج شود و با قیمت ۵۰ سنت به خودمان بازگردد!»
ایجاد اشتغال پایدار در استانهای مرزی
بازنگری قیمت سوخت در مناطق مرزی
تقویت نظارتهای مرزی با کمک فناوری
حسینی کیا در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون صنایع جلسات مستمری را هر دوشنبه به این موضوع اختصاص داده است. امیدواریم با همکاری دولت، بتوانیم راهکارهای عملیاتی برای کاهش قاچاق سوخت ارائه دهیم تا شاهد حفظ منابع ملی و کاهش فشار بر اقتصاد کشور باشیم.
مشاهدات از ناترازی ها نشان میدهد که مقابله با قاچاق سوخت نیازمند عزم ملی، فناوری روز و سیاستگذاری هوشمندانه در مناطق مرزی است.
منبع: راه دانا
انتهای خبر/
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد