1401-04-12 14:10
357
0
80668
فعالان اقتصادی خواهان اصلاح طرح‌ راه آهن اینچه-بندرعباس؛

آیا مسیر توسعه اقتصادی گلستان در راه آهن همواره می‌شود/ کوتاه شدن ۵۰۰ کیلومتری مسیر راه آهن قربانی ۳۰ کیلومتر گردنه

رئیس اتاق بازرگانی گرگان می گوید که راه آهن اینچه برون-گرگان-شاهرود-طبس مسیر فعلی راه آهن اینچه برون به بندرعباس را ۵۰۰ کیلومتر کوتاه تر کند.

به گزارش گلستان ما؛ افزایش ظرفیت از یک میلیون تن به ۱۰ میلیون تن از طریق راه آهن اینچه برون-گرگان-شاهرود-طبس موضوعی است که چندسالی مطرح می شود، کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که این مسئله هم باعث صرفه جویی اقتصادی در اجرای پروژه راه آهن که بنا است ۱.۲ میلیون یورو هزینه صرف کند می شود و هم آنکه باعث استقبال سرمایه گذاران خارجی برای استفاده از این کریدور می شود.
مهمترین مانع اجرای این پروژه گردنه هایی است که به طول ۳۰ کیلومتر در مسیر وجود دارد و این مسئله باعث شده که امروز با حضور مسئول پروژه جدید الاحداث وزارت راه و شهرسازی در استانداری گلستان بار دیگر این پروژه مورد نقد و بررسی کارشناسی قرار گیرد.
علی محمدچوپانی در این باره گفت: احداث راه آهن اینچه برون_شاهرود_طبس با طول پروژه ۶۶۵ کیلومتر موضوعی است که در چند سال گذشته مطرح بود.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گرگان ادامه داد: علت انتخاب این مسیر برای آن است که  اجرای این طرح ظرفیت بار ترانزیتی در بنادر حوزه دریایی خطر به میزان ۳۰ میلیون تن در سال است و در حالی که بنادر شمالی کشور، خطوط راه آهن و حمل و نقل جاده‌ای تنها ظرفیت تخلیه، بارگیری، حمل و نقل ترانزیت ۶ میلیون تن در سال را دارند.
چوپانی بیان کرد: به همین دلایل نیاز مبرم به ایجاد خط جدیدی راه آهن برای استفاده حداکثری از ظرفیت تجارت کشورهای اوراسیا وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: این اتفاق می‌تواند مسیر فعلی راه آهن اینچه برون به بندرعباس را ۵۰۰ کیلومتر کوتاه تر کند و همچنین کوتاه شدن این مسیر باعث می‌شود که مسافت ۱۲ روزه ریلی اینچه برون به بندرعباس به ۴.۵ روز برسد.
این مقام مسئول ابراز داشت: افزایش صادرات غیرنفتی از طریق مرز اینچه برون به کشورهای آسیای میانه، صرفه جویی در مصرف سوخت و افزایش ایمنی، بهبود شرایط حمل و نقل بار و مسافر و همچنین تامین زیرساخت‌های مورد نیاز صنایع و معادن منطقه مخصوصا استان سمنان و خراسان جنوبی است.
وی گفت: کشور بنگلادش دنبال انتقال غله از قزاقستان است ولی از آنجا که این مسیر فعلی  جوابگو نیست از این طرح منصرف شده و این پروژه باب الفتحی جدید به شمار می رود.
محسن اعتماد، مدیرکل راه آهن شمال شرق۲  نیز در این باره می گوید: ظرفیت ریلی در محور شمال روی کاغذ یک میلیون تن است  و  مهمترین مسئله در محور شمال سوخت رسانی به نیروگاه نکاه است و بخشی عمده ای از این ظرفیت صرف سوخت رسانی به نیروگاه نکاه می شود.
مدیرکل راه آهن شمال شرق۲   ادامه داد: بستر فعلی تحمل افزایش بار را ندارد و محدودیت هایی در راه وجود دارد که نیمی از ظرفیت ریلی را کنسل کرده است، محدودیت سرعت نیز در محور وجود دارد و این مسئله کشش حمل بار را در این مسیر ضعیف می کند، باید با خودمان بیندیشیم چرا قزاقستان از محورهای دیگر محموله خود را جابه جا می کنند .
اعتماد تاکید کرد: فرصتی برای از دست دادن نداریم و اگر فقط قزاقستان را رفرنس قرار می دادیم و از بازار ۱۳۵ میلیون تنی قزاقستان تنها ۱۰ درصد را از این محور جابه جا می کردیم این منطقه متحول می شد.
حال باید دید مسئولان استان می توانند مسئولان کشور را برای صرفه جویی ارزی و همچنین رونق اقتصادی این منطقه ترغیب کنند یا آنکه اجرای این پروژه از کانال قبلی خود پیش خواهد رفت.
انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.