اینچهبرون دیگر فقط یک مرز نیست - بلکه دریچهای تازه برای ایران در دل تحریمها خواهد بود؛ جایی که راه ابریشم، با قطارها و بارهای صادراتی قرن بیست ویکم، دوباره جان گرفته است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - داود خاندوزی؛ در نقطه صفر مرزی ایران با ترکمنستان، جایی که کاروانهای راه ابریشم هزاران سال پیش با بار ادویه، پارچه و سنگهای قیمتی از شرق به غرب میرفتند، امروز کلنگ پروژههایی به زمینخورده که هدفشان بازتعریف جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نقشه تجارت جهانی است.
منطقه آزاد اینچهبرون در استان گلستان حالا از یک نقطه کمتحرک مرزی، به دروازه راهبردی جدید کشور برای عبور از تحریمها و ورود به اقتصاد اوراسیایی تبدیل میشود؛ منطقهای که مقامهای ایرانی آن را دروازه دوم ایران مینامند و معتقدند آینده توسعه اقتصادی شمال شرق کشور از اینجا رقم خواهد خورد.
در مراسم افتتاح پروژههای عمرانی و زیرساختی منطقه آزاد اینچهبرون که با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور برگزار شد، علیاصغر طهماسبی استاندار گلستان در سخنانی با لحنی امیدوارانه گفت: امروز در کنار پروژههای محوطه منطقه آزاد اینچهبرون، بازار بزرگ تجاری منطقه آزاد کلنگزنی میشود و این بازار جایگزین بازار حلبیآباد و قدیمی فعلی خواهد شد.
وی تأکید کرد که باتوجهبه اتفاقات خوب و پرشتاب در این منطقه، بهزودی اینچهبرون به یکی از مراکز بزرگ گردشگری کشور تبدیل خواهد شد.

طهماسبی افزود: رشد و توسعه استان و کشور در گرو منطقه آزاد اینچهبرون است؛ زیرا کریدور شمال جنوب از این نقطه آغاز میشود. منطقه صفر مرزی اینچهبرون امنترین، کوتاهترین و بهترین مسیر مبادلات تجاری با کشورهای CIS و چین است و امنیت تجاری در این منطقه تضمین خواهد شد.
استاندار گلستان ضمن اشاره به نگاه اشتباه برخی مردم نسبت به ماهیت مناطق آزاد گفت: نگاه بسیاری در ابتدا به واردات خودرو است، درحالیکه ۹۰ درصد فعالیتهای منطقه آزاد اینچهبرون مربوط به رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال است. مطمئناً با پیشرفت تجاری و اقتصادی، امنیت منطقه نیز ارتقا پیدا میکند.
طهماسبی بهضرورت تأمین زیرساختهای پایدار برای سرمایهگذاران اشاره کرد: برای تسهیل سرمایهگذاری در این منطقه و ایجاد زیرساختهای لازم، طرح آبرسانی از محل پساب شهر گرگان، پروژه شیرینسازی آب دریا و اخذ مجوز پنج حلقه چاه آب اختصاصی در حال انجام است.
وی خبر داد: پروژه کانتینر بارسایت عریض مرکز لجستیک منطقه آزاد اینچهبرون باهدف انتقال و پردازش بار کانتینری در مرکز لجستیک، افزایش تخلیه و جذب بار خرد صادراتی با مساحت ۱۲ هزار مترمربع و سرمایهگذاری ۴ میلیون یورو کلنگزنی شده است.
در همین مراسم، رضا مسرور دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با اشاره به سیاست جدید دولت برای بازتعریف کارکرد این مناطق گفت: ایران در حال اجرای برنامهای جامع برای بازمهندسی همه مناطق آزاد است تا این مناطق به کانونهای واقعی آزادی اقتصادی تبدیل شوند.
وی اضافه کرد: مناطق آزاد یکی از مؤثرترین ابزارهای کشور برای خنثیسازی فشارهای اقتصادی و بیاثر کردن تحریمها هستند، تمرکز ما بر منطقه اینچهبرون در استان گلستان است و نتایج مثبت این سرمایهگذاریها طی یک تا دو سال آینده ملموس خواهد شد.

مسرور همچنین به تلاش دولت برای بازگشایی کامل تردد انسانی در مرز اینچهبرون اشاره کرد و گفت: این مرز باید وضعیت مشابه مرز بازرگان پیدا کند.
بازگشایی تردد انسانی برای رونق مبادلات تجاری و سرمایهگذاری ضروری است و ما این موضوع را از طریق دفتر ریاستجمهوری با جدیت پیگیری میکنیم. به گفته او، بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری، اولویت اصلی مناطق آزاد باید جذب کارآفرینان و سرمایهگذارانی باشد که حتی با کمترین میزان سرمایه وارد میشوند. اینچهبرون فرصتهای بینظیری در حوزههای لجستیک، صنعت و صادرات دارد و میتواند به کانون اقتصادی شمال شرق کشور تبدیل شود.
در بخشی دیگر از پروژههای افتتاحشده، حسن ملکحسینی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اینچهبرون توضیح داد که احداث پیادهروها و جدولهای جدید باهدف بهسازی معابر در مدت ۶۰ روز بااعتبار یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان انجام شد.
وی افزود: ساماندهی ۲۸ آلاچیق صنایعدستی و صنایع غذایی و ایجاد سکو برای دارندگان این آلاچیقها بااعتبار ۲ میلیارد تومان نیز به پایان رسیده است.
ملکحسینی یادآور شد: ۱۴ چشمه سرویس بهداشتی برای رانندگان کامیونهای ترانزیت ساخته شده بااعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تا شرایط کاری آنان بهتر شود.
وی گفت: تیر پارک منطقه آزاد بهمنظور استراحت رانندگان ترانزیت با امکانات کافه و غذاخوری از دیگر پروژههای اجرایی است. تسطیح دو هکتار زمین برای پارکینگ، ایجاد فضای سبز و پارک، و بازدید از سایتهای صادرات و واردات و آغاز عملیات اجرایی پروژههای گردشگری و بستههای سرمایهگذاری بااعتبار بیش از ۱۳ میلیارد تومان نیز امروز انجام شد.

اما جذابترین بخش ماجرا، بازگشت تاریخ به جغرافیا است. اینچهبرون روزگاری در مسیر راه بزرگ ابریشم قرار داشت؛ مسیری که چین را به خاورمیانه و اروپا وصل میکرد و قلب تبادلات فرهنگی و تجاری جهان بود. امروز، در عصر کریدورهای اقتصادی، همان راه با پوششی مدرن در حال احیاشدن است.
موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد اینچهبرون در تقاطع مسیرهای زمینی و ریلی اوراسیا، ایران را دوباره در مرکز نقشه تجارت آسیایی قرار میدهد - نقشهای که قرار است نه با عبور کاروانهای شتر، بلکه با کانتینرها و خطوط ریلی مدرن ترسیم شود.
کارشناسان اقتصادی باور دارند که توسعه منطقه آزاد اینچهبرون میتواند ایران را به هاب ترانزیت کالا میان چین، آسیای مرکزی و خاورمیانه تبدیل کند.
این مسیر کوچک در گلستان، عملاً حلقهای از زنجیرهای بزرگتر یعنی راه ابریشم جدید است - طرحی که چین با عنوان کمربند و جاده دنبال میکند و اکنون ایران درصدد است سهم خود را از آن بازیابد.
در شرایطی که تحریمها همچنان اقتصاد کشور را تحتفشار قرار دادهاند، چنین مناطقی فرصتی میسازند تا مسیرهای تجاری غیر تحریمی، از شمال خزر تا آسیای مرکزی، احیا شوند و ضربه فشارهای اقتصادی کاهش یابد.
این پروژهها برای مردم منطقه نیز امیدآفرین است، از دید تحلیلگران، اینچهبرون تنها یک منطقه اقتصادی نیست؛ بلکه تجربهای تازه از دیپلماسی اقتصادی ایران در دوره تحریمهاست.
سیاست تهران بر این است که با توسعه مناطق مرزی آزاد، تجارت منطقهای را تقویت کرده و عملاً از مسیر شرق، محدودیتهای غرب را بیاثر کند.
با تداوم افتتاح پروژههای جدید، زیرساختهای لجستیکی، اقامتگاههای گردشگری، و پایانههای صادراتی، دولت امیدوار است اینچهبرون بتواند تا سال ۲۰۲۷ به یکی از نقاط اصلی تبادلات کالا در شمال ایران تبدیل شود.

اگر وعدههای سرمایهگذاری خارجی و داخلی عملی شود، اینچهبرون دیگر فقط یک مرز نیست - بلکه دریچهای تازه برای ایران در دل تحریمها خواهد بود؛ جایی که راه ابریشم، با قطارها و بارهای صادراتی قرن بیست ویکم، دوباره جان گرفته است.
انتهای خبر/
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد