1402-02-11 12:48
815
0
84758
هیچ حساب و کتابی نیست؛

بی‌خانمانی مستأجران گرگانی از زلزله مسکن

در این روز‌ها خبر‌های ساخت مسکن به گوشه رسانه‌ها می‌رسد اما به دست مردم نه و این مسئله باعث سلب اعتماد بازار و آشفتگی قیمت‌های مسکن در گرگان شده است.

گلستان ما-داود خاندوزی؛ صدای گریه‌های مادری در بنگاه که از بی‌رحمی این روز‌های بازار مسکن شیون می‌کرد این سؤال را در ذهن ما ایجاد کرد که چرا مسئولان اقدامی نمی‌کنند، چه کسی می‌خواهد ناجی این مردمی باشد که این روز‌ها در به در از این بنگاه به آن بنگاه دنبال سرپناهی هستند و حتی به حداقل چیز‌ها و امکانات رضایت می‌دهند اما یا مسکن مناسب پیدا نمی‌شود و یا خارج از وسع و توان مالی‌شان است.

بنگاه‌داران می‌گویند قیمت اجاره بها به قیمت مسکن وابسته است و این روز‌ها مسکن؛ قیمت مشخصی در گلستان ندارد، اگر کسی بهای تمام شده مسکن آن ۱۰ میلیون تومان هم باشد با قیمت چندبرابری برای فروش می‌گذارد و از سویی دیگر فروشنده نیز با قیمت بالاتری این خانه را برای رهن و اجاره می‌سپارد.

برخی نیز می‌گویند که همکاران ما باعث بروز این وضعیت شدند و با درخواست پورسانت‌های نامتعارف فروشندگان مسکن و صاحبخانه‌ها را برای افزایش قیمت وسوسه می‌کنند.

جای تعجب بود که این شرایط حتی داد بنگاه‌داران مسکن هم در آورده است و آن‌ها خواهان آن هستند که مسئولان قیمت مسکن و اجاره بهای آن را در نواحی و مناطق مختلف شهر گرگان مشخص کنند، این سخنان و گپ‌های ما با بنگاه‌دارانی که حاضر به مصاحبه نشدند نشان می‌دهد که سکان مسکن در گرگان در دست دلالان و سوداگران است.

برخی از بنگاه‌داران برای فروش مسکن فرمول‌های مختلفی را ترسیم کردند که می‌گویند این فرمول‌ها می‌تواند حداقل بازار را به یک تعادل برساند، برای مثال می‌گویند اگر قیمت مسکن در نقطه‌ای از شهری مثل محور ناهارخوران ۴۰ میلیون تومان است آن را در ۱. ۵ ضرب می‌کنیم به عدد ۶۰۰ می‌رسیم و اگر این عدد را به سال ساختمان مثلاً ۱۰ سال ضرب کنیم به عدد ۶ میلیون تومان می‌رسیم و با کسر این عدد از قیمت مسکن نوساز یعنی ۴۰ میلیون تومان قیمت مسکن ۱۰ سال ساخت چیزی حدود ۳۲ میلیون تومان در آن منطقه در نظر گرفته می‌شود.

فرمول اجاره این مسکن‌ها نیز قواعدی دارد مثلاً اجاره مسکن به صورت رهن کامل تقریباً یک سوم مبلغ مسکن در نظر گرفته می‌شود و به ازای کسر هر ۱۰ میلیون تومان ۳۰۰ هزار تومان به عنوان اجاره بها باید از سوی مستأجر پرداخته شود.

یعنی اگر خانه‌ای رهن کامل آن ۵۰۰ میلیون تومان باشد با مبلغ ۲۰۰ میلیون و ماهی ۹ میلیون تومان اجاره خواهد رفت که از توان بسیاری از افراد برای پرداخت چنین مبلغی خارج است اما می‌گویند عرف است...

این آش دهن سوزی که امروز مستأجران با آن رو به رو هستند بخشی از آن به خاطر خلف وعده‌های مسئولان در راستای تحقق مسکن ارزان و مناسب برای جوانان و مردم است، در دولت قبل که مسکن‌سازی چنگی به دل نزد و در این دولت هم در شهر گرگان یا زمین مناسب برای مسکن‌سازی پیدا نمی‌شود و یا مشکلاتی مثل کارشکنی بانک‌ها و هزینه‌های سرسام‌آور اقساط آن باعث می‌شود که این مسکن‌ها بر روی کاغذ بماند و به مقام اجرا نرسد.

همزمان با شانزدهمین سفر استانی هیأت دولت به گلستان ساخت هشت هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی با آماده‌سازی سایت ۴۸ هکتاری آسایش گرگان با حضور مرحوم رستمی، وزیر راه و شهرسازی سابق آغاز شد اما این سؤال در ذهن بسیاری از مردم این شهر وجود دارد که سرنوشت این مسکن‌ها به کجا رسیده است.

در این روز‌ها خبر‌های ساخت مسکن به گوش رسانه‌ها می‌رسد اما به دست مردم نه و این مسئله باعث سلب اعتماد بازار و آشفتگی قیمت‌های مسکن در شهری مثل گرگان شده است.

بنا به گفته مهدی ملک در شهرستان گرگان پنج پروژه با یک هزار و ۵۸۰ واحد فعال است، این پروژه‌ها در مرحله نازک‌کاری، سفت‌کاری، آجر چینی و مرحله اخذ پروانه قرار دارد اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که میزان تقاضای مسکن در گرگان چندین برابر این میزان مسکن در دست ساخت است و وقتی تقاضا برای کالایی بیش از عرضه باشد طبیعتا قیمت آن نیز با افزایش رو به رو خواهد بود.

ملک درباره طرح نهضت ملی مسکن می‌گوید: این طرح یکی از اقدامات انجام شده توسط دولت سیزدهم بوده و بزرگترین پروژه تولید مسکن پس از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، این پروژه همزمان با سراسر کشور، در گلستان نیز اجرایی شده و تا امروز ۹۶ هزار و ۸۵۵ نفر در مجموع ۳۵ شهر استان این طرح ثبت‌نام کردند.

وی افزود: از مجموع متقاضیان ثبت‌نام شده، تا کنون فرم «ج» ۷۱ هزار و ۳۱۳ نفر سبز و ۲۱ هزار و ۴۴۴ نفر تأیید صلاحیت شدند.

ملک در خصوص شرایط سبز بودن فرم «ج» متقاضیان گفت: چنانچه متقاضی تا کنون از هیچگونه تسهیلات و امکانات دولتی بهره‌مند نشده باشد، فرم «ج» آن سبز و مجوز ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارد.

وی افزود: سال گذشته با معضل تأمین زمین در استان روبرو بودیم که با توجه به برگزاری جلسات مکرر شورای مسکن و شورای فرعی مسکن که به ریاست استاندار محترم برگزار می‌شد، متراژ قابل توجهی از اراضی موردنیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان تأمین شده است، تا کنون ۳۳۶ هکتار زمین موردنیاز اجرای طرح طی دوسال در استان تأمین شده که ۸۱ هکتار از آن متعلق به اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی است.

ملک همچنین تصریح کرد: با توجه به نوع ساختار شهر و اراضی موجود در شهرستان‌ها نحوه ساخت متفاوت، و بدیهی است که در شهر‌های پر جمعیت مثل گرگان احداث ساختمان‌های چند طبقه و در شهری مثل گمیشان برای ساخت مسکن ویلایی برنامه‌ریزی شده است.

ملک افزود: یکی از پیشروترین پروژه‌های استان، پروژه ۹۶ واحدی بهارستان گنبد است که با توجه به روند اجرای پروژه درماه‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه اظهار کرد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور به چند روش گروه ساخت، واگذاری به کارگزاران، واگذاری به پیمانکاران و انبوه سازان و خودمالکی انجام می‌شود.

ملک افزود: با توجه به مشکل کمبود اراضی دولتی و ملی با قابلیت تولید مسکن در استان‌های شمالی، احداث مسکن به صورت خودمالکی اثر زیادی بر پیشروی طرح نهضت ملی مسکن خواهد گذاشت، تا کنون ۱۹ هزار و ۱۴۲ درخواست خودمالکی در استان به بانک‌های عامل ارائه شده که از این تعداد سه هزار و ۵۱۰ درخواست، منجر به انعقاد قرارداد شده است.

به نظر می‌رسد که باید مسئولان برای حل بحران مسکن استان گلستان شرایطی بهتری را در نظر بگیرند وگرنه کمر بسیاری از خانواده‌ها به ویژه طبقات پایین و متوسط جامعه که فاقد مسکن هستند در اماج گرانی‌ها شکسته خواهد شد.

با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود که حاشیه نشینی گسترش یابد و همچنین افزایش افراد غیرمولد در روستا‌ها بیشتر شود که آسیب‌های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

افزایش پدیده‌هایی مثل چادرنشینی و نزاع بین صاحبخانه و مستأجران در این شرایط نیز دور از انتظار نیست و مسئولان باید با نسبت به پیامد‌های این گونه مسائل هوشیار باشند.

انتهای پیام/۴۲۰۲

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.