1402-03-25 15:34
449
0
85383
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

جهش تولید در دیمزارهای گلستان 200 هزار هکتار شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: سال گذشته ۷۰ هزار هکتار و در سال جاری ۲۰۰ هزار هکتار جهش تولید در دیمزارهای گلستان انجام شد.

به گزارش گلستان ما، محمد برزعلی ظهر امروز در همایش منطقه‌ای «سازگاری با خشکسالی در کشاورزی» در تالار خلیج فارس گرگان اظهار کرد: خشکسالی مهمترین تهدید برای امنیت غذایی جهان است از آنجا که میزان تامین آب در جهان محدود است باید بصورت بهینه از منابع استفاده کنیم.

وی با اشاره به کاهش ۱۳۸- میلیمتری بارندگی در سال جاری بیان کرد: گلستان استان سوم از نظر کاهش بارندگی است در آذرماه که زمان کشت گندم بود با کاهش بارندگی شاهد بدسبزی در برخی اراضی داشتیم که ضربه بزرگی به این محصول استراتژیک زد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان توضیح داد: گلستان خشکسالی شدید و بسیار شدیدی را در استان بویژه در سه ماهه پایان سال ۱۴۰۱ تجربه کرد از طرفی سرمازدگی و کمبود بارش به محصولات استان ضربه زد.

برزعلی؛ میزان چاه‌های استان را بیش از ۳۰ هزار حلقه عنوان کرد و گفت: کنتوردار کردن چاه‌های کشاورزی باید با سرعت بیشتری انجام شود در حالیکه این میزان در حال حاضر به دو هزار حلقه هم نمی‌رسد.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی به ۴۸ هزار هکتار اراضی گندم خسارت وارد کرد، گفت: ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با مشکل بدسبزی مواجه شد سرمازدگی هم از دیگر عوامل کاهش این محصول بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان؛ سطح قابل برداشت زراعت پاییزه در استان را حدود ۳۴۹ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: زراعت پاییزه در استان با ۳۱ درصد کاهش مواجه شد.

برزعلی در خصوص اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای گلستان بیان کرد: سال گذشته ۷۰ هزار هکتار و در سال جاری ۲۰۰ هزار هکتار جهش تولید در دیمزارهای گلستان انجام شد و توانستیم ارتقاء بهره‌وری از منابع تولید را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گلستان با شرایط شدید خشکسالی توانسته ۴۵۰ هزار تن خرید تضمینی گندم داشته باشد گفت: استفاده از برنامه‌ریزی مناسب و مدل‌های روز و رایانه‌ای برای استقرار الگوی کشت سبب شد تا اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.