1402-02-24 15:16
639
0
84960
با اهمال کاری بانک و جهاد کشاورزی کلاله؛

طرح‌هایی که با عملی نشدن «تسهیلات» خشکید

«احداث گلخانه» و «آبیاری نوین کشاورزی» از آرزوهای کشاورز کلاله‌ای است که برای گرفتن تسهیلات 13 سال دوندگی کرد اما با اهمال کاری بانک و جهاد کشاورزی به نتیجه نرسید.

به گزارش گلستان ما، در حالیکه گلستان نیز مانند سایر مناطق از بحران کم آبی رنج می برد اصلاح الگوهای کشت و آبیاری نوین از جمله راهکارهای جهاد کشاورزی برای عبور از این بحران عنوان می‌شود اما متاسفانه در عمل شاهد سنگ‌اندازی و کم‌کاری بانک و جهاد کشاورزی در ارائه تسهیلات هستیم.

کشاورز روستای کنگر از شهرستان کلاله در این‌باره می‌گوید: تقریبا حدود چهار سال پیش برای احداث گلخانه در مساحت یک هکتار به دنبال گرفتن تسهیلات و استعلامات از دستگاه‌های متولی بودم.

محمد اتحادی که از بروکراسی اداری خسته شده و از حمایت تسهیلاتی تقریبا ناامید است؛ ادامه می‌دهد: یکسال از عمرم را برای گرفتن پروانه گذراندم وقتی نوبت به دادن وام رسید گفتند سندتان را بیاورید و در رهن بانک بگذارید تا بتوانید از تسهیلات برخوردار شوید، تمام اسنادی که داشتم در رهن بانک گذاشتم حدود سه الی چهار سالی می‌شود که از این قضیه می‌گذرد، با رضا آریان‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی، فرماندار، بخشدار، جهاد کشاورزی و همه کسانی که در رأس کار هستند صحبت کردم اما موفق به گرفتن وام نشدم.

این کشاورز کلاله‌ای برای اینکه به خواسته دلش برسد رنج راه را از شرق استان به مرکز استان به جان خرید تا شاید منابع تکمیلی بانک در بخش مرکزی گره از کارش باز کند، گرچه به این بخش هم بسنده نکرد و به سراغ رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم رفت آنها هم تاکید داشتند که این مسئله بخاطر اینکه طرح ملی است باید حل شود، اما این کشاورز کلاله‌ای می‌گوید تا به امروز کسی از او در این زمینه حمایتی نکرده است.

بلاتکلیفی اشتغال گلخانه‌ای

شرح حال ماجرای اتحادی گرچه طولانی است اما می‌خواهد جزء به جزء آن را توضیح دهد تا شاید از پس این گفتن و شنیدن‌ها، مشکل او هم به دست مسئولان حل شود، ادامه پیگیری‌هایش را اینگونه توضیح می‌دهد زمینی که برای احداث گلخانه انتخاب کرده در ابتدا باغ بوده است و او درخت‌ها را کنده و زمین را تسطیح کرده است، زمین را سه سال در آیش گذاشته و هیچ کشت و کاری هم نکرده است.

اتحادی در خصوص اینکه قرار بود چقدر بابت احداث گلخانه به او تسهیلات بدهند، می‌گوید: آن زمان 10 میلیارد تومان تصویب کردند که دلار 19 هزار تومان بود، بعد دلار که به 27 هزار تومان رسید درخواست کردم میزان تسهیلات را افزایش دهند مسئولان متولی جلسه و کمیسیون گذاشتند و تصویب کردند، حالا هم که دلار به 50 هزار تومان رسیده می‌گویند منابع داخلی بانکی داریم اما کارمزد 18.5 درصد است، که گرفتن این تسهیلات برای کشاورز اصلا مقرون به صرفه نیست.

این کشاورز کلاله‌ای که با احداث گلخانه‌اش به فکر اشتغالزایی هم است تاکید می‌کند: گلخانه حداقل می‌تواند برای 10 الی 15 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کند حتی اشتغال غیرمستقیم هم دارد، درآمد 10 برابری از مزایای دیگرش است و مهمتر آنکه مصرف آب را 10 برابر کمتر می‌کند.

اتحادی که دل خوشی از این همه دوندگی و بی‌نتیجه ماندن طرح‌هایش نداد پیرامون پیگیری طرح آبیاری نوین می‌گوید از سال 1393 برای این کار اقدام کردم 9 سال از آن زمان گذشته و نتیجه‌ای حاصل نشده حتی یک چک تضمین اجرا از من گرفتند و هنوز هم آن چک در جهاد کشاورزی کلاله موجود است و در اولولیت قرار نگرفتم.

مداخله چندین و چند ساله مسئولان مختلف برای باز شدن گره کار به نتیجه نرسیده و سوال اینجاست که رسالت جهاد کشاورزی و بانک حمایت از اجرای این طرح‌ها و اشتغالزایی است.

افزایش 35 درصدی تسهیلات دولتی در آبیاری قطره‌ای

معاون مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان گلستان در این خصوص بیان کرد: فرم ابلاغیه کمک دولت در سال 1401 برای بخش سیستم آبیاری قطره‌ای 54 میلیون تومان به ازای هر هکتار است که قطعا این رقم امسال 35 درصد افزایش می‌یابد و در سال 1402 به 75 میلیون تومان خواهد رسید.

جباری افزود: در سیستم آبیاری قطره‌ای اگر اراضی کوچک باشد تا مبلغ یکصد میلیون تومان حمایت تسهیلاتی می‌شود که با فرم ابلاغیه امسال اصلاح خواهیم کرد و با قیمت جدید قطعا هزینه‌هایش کاهش می‌یابد.

نماینده قول پیگیری داد

رحمت‌اله نوروزی نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی نیز قول پیگیری مشکلات این کشاورز کلاله‌ای را از مسئولان مربوطه داد و گفت: اثرات نوسانات ارزی در بروز مشکلات بی‌تاثیر نبوده است اما انتظار رفع این مشکلات جدی است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.