1402-03-22 14:28
626
0
85329
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

محصولات کشاورزی گران نیست؛ پای رصدخانه به گلستان باز می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید؛ قیمت محصولات کشاورزی گران نیست از طرفی سود متعارف تولیدکننده نیز باید دیده شود.

به گزارش گلستان ما، محمد برزعلی امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: تعاونی‌های بخش تولید در استان گلستان باید تقویت شوند اراضی خرد تجمیع و یکپارچه‌سازی صورت بگیرد تا رونق اقتصاد کشاورزی اتفاق بیفتد، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید؛ قیمت محصولات کشاورزی گران نیست از طرفی سود متعارف تولیدکننده باید دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه خرده‌مالکی در درازمدت درآمد مکفی برای کشاورز ندارد، تصریح کرد: برای رونق اقتصاد کشاورزی باید به سمت یکپارچه‌سازی اراضی پیش برویم.

پایانه صادراتی محصولات کشاورزی گلستان در انتظار سرمایه‌گذار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بر لزوم پیگیری و راه‌اندازی رصدخانه کشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: این مهم در سفر استانی رئیس‌جمهور به گلستان مطالبه خواهد شد و می‌خواهیم اولین استانی باشیم که در این زمینه ورود کنیم تا کشاورزی استان بر اساس داده‌های برخط «آنلاین» و دانش روز ارزیابی و مدیریت شود.

برزعلی در خصوص آخرین وضعیت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان بیان کرد: یکی از پروژه‌های بی‌نام که منتظر اعلام آمادگی سرمایه‌گذار است پایانه صادراتی بوده که زمین برای سرمایه‌گذاری آماده است و مشکل حقوقی ندارد.

وی سطح زیرکشت محصولات پاییزه در استان گلستان را ۵۴۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۳۸۰ هزار هکتار گندم، ۳۸۸ هزار هکتار جو، ۳۳ هکتار کلزا، ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار چغندرقند در استان کشت شد و مابقی محصولات به کشت علوفه و سبزی و صیفی اختصاص داشت.

خسارت ۸۰ درصدی کشت جو در گلستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان توضیح داد: دو سوم از مساحت ۳۸۰ هزار هکتار گندم استان به صورت دیم کشت می‌شود، خاک به واسطه کمبود رطوبت به شوری بیشتر اراضی منجر می‌شود، تاکنون ۲۸۱ هزار هکتار سطح گندم برداشت شد، ۶۲۰ هزار تن پیش‌بینی تولید بود و تا این لحظه ۴۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

برزعلی از خسارت ۸۰ درصدی کشت جو در استان خبر داد و گفت: ۸۸ هزار هکتار جو در استان گلستان کشت شده است که حدود ۸۰ درصد این محصول خسارت دید به دلیل اینکه بیشترین مزارع اراضی دیم مختص جو است، با وجود آنکه جو متحمل به خشکی است اما خشکی اراضی در حدی بود که مزارع جو از بین رفت و ۲۰ هزار هکتار آن قابل برداشت بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی جو پایینتر از بازار بود، بیان کرد: به همین دلیل جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی جو ورود نکرد، جو در بازار به قیمت ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان قابل فروش بود.

کشمکشی که مطالبات کشاورزان را به تعویق انداخت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: از ۳۳ هزار هکتار کشت کلزا در استان، ۸ هزار هکتار خسارت وارد شد پیش‌بینی ما حدود ۲۶ هزار تن کلزا بود که ۲۷ هزار تن تاکنون کلزا خریداری شده است.

برزعلی از کاهش ۱۰ هزار تنی کشت سیب‌زمینی در استان خبر داد و افزود: ۷۰ درصد محصول سیب‌زمینی استان گلستان تاکنون برداشت شده است.

وی از پرداخت ۹۵ درصدی مطالبات کلزاکاران استان خبر داد و گفت: ۱۰ درصد پول گندم پرداخت شده که یکی از دلایل تاخیر پرداختی؛ کشمکش روی قیمت گندم بوده که کار را به تعویق انداخت.

انتهای پیام

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.